top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 61

מועדון מהבית – מגזין מס' 61: הישגים ואשליות


חברים יקרים,

ראשית, ברצוננו לאחל יומולדת שמח לכל ילידי ינואר!!!


והפעם בגיליון, קשה להאמין למראה עיניים: מאשליות אופטיות ועד מחקר מתקדם. ממבנים משונים, מופעים מרהיבים ועד תגליות מסעירות.

אל תמצמצו...


חרדים וקורונה - ראיון עם פרופ' דן אריאלי

פרופ' דן אריאלי הוא מן החוקרים החשובים בעולם כיום בתחום הפסיכולוגיה והכלכלה ההתנהגותית, ומחבר רבי מכר בינלאומיים שתורגמו לעשרות שפות.

במפגש זה פרופ' אריאלי דן בניתוח דפוסי ההתנהגות של החברה החרדית בעת משבר הקורונה. מראיינים אהרן מלאך ונחמיה שטיינברגר.


וולפגנג אמדאוס מוצרט: קונצ'רטו לקלרינט ב-A מז'ור, K.622

בסרטון זה: הופעה של ארנגונור ארנאדוטה כסולנית קלרינט עם התזמורת הסימפונית של איסלנד בניצוחו של המנצח קורנליוס מייסטר.

הקונצ'רטו האחרון של מוצרט, אותו סיים מוצרט פחות משלושה חודשים לפני מותו. מעל 12 מיליון צופים.


הידעתם שכל בעל חיים רביעי על פני כדור הארץ הוא – חיפושית?

ד"ר נטע דורצ'ין, המחלקה לזואולוגיה בהרצאה: "משהו באיך שהחיפושיות זזות: מגוון מדהים בסדרת החיפושיות".

כל בעל חיים רביעי על פני כדור הארץ הוא חיפושית... מניין נובעת ההצלחה הזו? החיפושיות יצורים מגוונים מבחינה ביולוגית. האם ידעתם כי קיימים ירידים בכל העולם שבהם אנשים מתחלפים בחיפושיות וצופים בחידושים בתחום החיפושיות? מתוך אירועי אתנחתא של אוניברסיטת ת"א.


האשליה של איימס

אדלברט איימס הבן (19 באוגוסט 1880 - 3 ביולי 1955) היה מדען אמריקאי חלוץ בחקר האופטיקה הפיזיולוגית במכללת דרטמות', ושימש כפרופסור למחקר, וכמנהל מחקר במכון עין דרטמות'. איימס ידוע אולי בזכות בניית אשליות של תפיסה חזותית, בעיקר חדר איימס וחלון איימס. חלון איימס הוא תמונה על פיסת קרטון שטוחה שנראית כחלון מלבני אך היא למעשה טרפז. על שני צידי פיסת הקרטון מופיעה אותה תמונה. הקרטון תלוי אנכית מחוט כך שהוא יכול להסתובב ברציפות. כאשר נצפה סיבוב החלון, נראה כי החלון מסתובב פחות מ-180 מעלות, וכי הסיבוב נעצר לרגע והופך את כיוונו. החלון נתפס בצורה מוטעה כמתנודד. במהלך שנות השישים של המאה העשרים נחקר והושמע המושג "עמימות טרנזאקטיבית" על ידי כמה פסיכולוגים על בסיס השימוש בחלון איימס. המונח נשכח, החלון נשאר...

אשליית חלון איימס ממחישה כיצד אנחנו לא תופסים ישירות את המציאות החיצונית.

16 דקות 1.7 מיליון צופים.


סרט באורך מלא - הנכה המאושר והבודהיסט המיוסר

סיסמא: optimist_for_forum

לאחר נתק של יותר מעשור חוזר נועם, במאי הסרט, עם מצפון מיוסר אל הקיבוץ בו גדל כדי להציל את צח, חבר ילדותו שהפך לנכה פגוע ראש. הבעיה היא שצח בכלל לא רוצה להשתקם. הוא מעביר את זמנו במשחקי שש בש, בהעלאה במשקל ובחידוד חוש ההומור הציני והכובש שלו. סרט הנוגע בחברות מרגשת ומלאת הומור, בכוח שיש לה, במראות שהיא שמה לנו על עצמנו, בקבלה שהיא מצריכה מאתנו, בשחיקה שהזמן עושה בה ובגעגוע הנאיבי שיש בנו ל"חבר אמת". כזה שהיה לנו כשהיינו ילדים. בימוי: נועם פנחס. הפקה: רונן בן טל.


מאוריץ קורנליס אשר (Escher), וציוריו המכשפים

יצירותיו של אשר מתארות מבנים פנטסטיים המבוססים על הנחות מתמטיות (כגון "בלוודיר") הם גדושים בשינויי צורה מוזרים ומופלאים ובאשליות אופטיות, כמו למשל גרמי מדרגות אינסופיים הנראים כעולים ויורדים בעת ובעונה אחת (כגון היצירה"עולים ויורדים") וכן בניינים הנראים כבלתי אפשריים. תעלולי הפרספקטיבה והגדלים ביצירותיו של אשר מעוררים בצופים הרגשה שהם שרויים בעולם של הזיות ושל תעתועי חושים. את משחקי הפרספקטיבה המרהיבים, תכנן וחישב, כדי שיתארו בדקדקנות רבה דימויים נפרדים זה מזה לחלוטין, ואשר חודרים זה לתחומו של זה באורח כה דו משמעי, עד שאין העין יכולה לקבוע איה מתחיל דימוי אחד והיכן נגמר הדימוי השני. כתבה של שרי רז על סרט הסוקר את חייו של האמן ההולנדי אשר והאירועים שהשפיעו עליו.


מתמטיקה היא התחושה שמעולם לא ידעת שיש לך | אדי וו | TEDxSydney

בשיחה זו, המורה למתמטיקה בתיכון וכוכב היוטיוב אדי וו חולק את תשוקתו למתמטיקה, ומצהיר כי "מתמטיקה היא חוש, ממש כמו מראה ומגע", שכולנו יכולים לאמץ. באמצעות דוגמאות מפתיעות מתחום הגיאומטריה, הוא מעודד את כולם לחפש את הדפוסים סביבנו, כ"דרך חדשה לראות את העולם". כמורה בתיכון ציבורי במשך למעלה מעשר שנים, אדי וו זכה לתשומת לב בינלאומית כשפרסם סרטונים של שיעורי כיתתו ברשת כדי לסייע לתלמיד חולה. לערוץ היוטיוב שלו, WooTube, יש יותר מ-200,000 מנויים ומעל 13 מיליון צפיות.


קופליה - מופע בלט

הגרנד בלט הקלאסי של מוסקבה. מופע הבלט הזה מציג את סיפורו של דוקטור קופליה, אדם מסתורי אשר המציא בובה מרקדת בגודל אדם. בן הכפר פרנץ מתאהב בבובה וזונח את אהובתו האמתית, סווינילדה, ומכאן והלאה מתחילה סדרת אירועים פתלתלה שסופה באורח מפתיע ביום החתונה... https://www.youtube.com/watch?v=0UNKS7R2gw8&feature=emb_title


פסלים מיוחדים ברחבי העולם

23 פסלים מיוחדים ברחבי העולם שמבטאים יצירתיות ומקוריות.

28 מיליון צופים.


בטהובן: קונצ'רטו לפסנתר מס' 3 מאת אליס שרה אוט

הפסנתרנית אליס שרה אוט מנגנת את קונצ'רטו לפסנתר מס '3 שהלחין לודוויג ואן בטהובן, עם התזמורת הפילהרמונית של רדיו צרפת בניצוחו של מיקו פרנק. הקלטה חיה ב-27 בינואר 2018 באודיטוריום של רדיו צרפת (פריז).

הקונצ'רטו לפסנתר מס' 3 של בטהובן הועלה לראשונה בווינה ב-5 באפריל 1803, "זהו ללא ספק הקונצרט "הגדול" של בטהובן [...], המסמן שינוי עדין באיזון בין הסולן לתזמורת, שנחשבים לבסוף כשותפים שווים", מסביר פרנסואה-רנה טרנשפור. כ-7 מיליון צופים.


פריצות הדרך הגדולות ביותר של השנה בפיזיקה – 2020 לא היתה ממש גרועה

השנה, שני צוותים של פיזיקאים עשו התקדמות עמוקה ברעיונות שיכולים לחולל את המהפכה הבאה בפיזיקה ואחד נוסף זיהה את מקור התעלומה הקוסמית ארוכת השנים.

1. הנה גרסה קצרה ביותר לפרדוקס המידע על החור השחור: דברים נופלים לחור שחור. לאורך זמן - הרבה מאוד זמן - החור השחור "מתאדה". מה קרה לחומר? על פי כללי הכבידה, הוא נעלם, המידע שלו אבד לנצח. אך על פי כללי מכניקת הקוונטים, מידע לעולם לא יכול לאבד. לכן, פרדוקס. סדרה של חישובי סיבוב הופעות הראתה כי מידע חייב להימלט איכשהו - גם אם איך הוא עושה זאת נשאר בגדר תעלומה.

2. רכבות רחף, העברת כוח ללא הפסד, אחסון אנרגיה מושלם: צוות שבסיסה באוניברסיטת רוצ'סטר בניו יורק דיווח כי הם יצרו חומר המבוסס על סריג של אטומי מימן שהראה עדויות למוליכות על עד כ-15 מעלות צלזיוס (59 מעלות פרנהייט) - על הטמפרטורה בחדר קריר . המלכוד היחיד: מוליכות-על בטמפרטורה זו פועלת רק אם החומר נמחץ בתוך סדן יהלום ללחצים המתקרבים לאלה של ליבת כדור הארץ.

3. מופע קוסמי מסנוור סיים תעלומה אסטרונומית מתמשכת: פרצי רדיו מהירים - גלים של גלי רדיו רחוקים שנמשכים אלפיות שניות בלבד – לא הובנו מאז שהתגלו לראשונה בשנת 2007. בבוקר שקט באפריל, פרצי רדיו מהירים "הדליקו את הטלסקופ שלנו כמו עץ ​​חג המולד", אמר אחד האסטרונומים. תופעה זו איפשרה לחוקרים להתחקות אחר מקורה. אסטרונומים הגיעו למסקנה שמאחורי התופעה עמד כוכב נויטרונים ממוגנט ביותר שנקרא מגנטר. כ 1.4 מיליון צופים.


ארץ ישראל בשנת 1913 - Palestine

סרט נדיר שצולם בארץ ישראל פלשתינה בשנת 1913. (פלשתינה, לפי הכינוי שנתנו הרומאים במאה השניה לספירה אחרי מרד בר כוכבא - "פרוביניקיה סוריה פלשתינה"). הסרט המקורי "חיי היהודים בארץ ישראל" הופק ע"י חב' המזרח מאודסה באפריל-מאי 1913, והוצג בקונגרס הציוני ה-11 בוינה באוגוסט 1913. הסרט שוחזר ע"י יעקב גרוס (ישראל) ואריק לרואה (צרפת) בשנת 1998 בשיתוף פעולה בין המרכז הלאומי לקולנוע CNC בצרפת וסינמטק ירושלים. תחקיר ותמליל: יעקב גרוס, קריין: יהורם גאון, עיבוד מוסיקה: אלי אהרוני.


בריאות האדם בחלל או מדוע לא נגיע בקרוב למאדים

ד"ר אילן מנוליס, האיש שאסטרואיד נושא את שמו, מנהל מצפה הכוכבים של מכון ויצמן למדע, בהרצאה במסגרת המועדון האסטרונומי של אוניברסיטת תל אביב.


מפתח לשניים | הצגה של תיאטרון באר שבע הזמנים קשים: משבר כלכלי. מישל, נשואה לשעבר ולעולם לא עוד, נאלצת למצוא אמצעי מחייה: אמצעי אחד שמו אלכס והשני - גורדון. נשואים זה וגם זה ולא יודעים זה על זה. הכל טוב ויפה עד שיום אחד... אן, חברתה של מישל, קפצה לביקור. אלכס (המאהב הראשון) הביא דג מיוחד לארוחת ערב. גורדון (המאהב השני) קפץ לביקור, התחלק על הדג ושבר את הרגל. גורדון טילפן לאשתו מגדה ואמר לה שהוא בבית חולים. זאת באה, פגשה את מייקל (בעלה של "אן", "האחות") שהגיע מניו-זילנד כדי לנסות להתחיל עם מישל שבעלה לשעבר (בוב הז'לוב) נמצא אי שם בפרו. בסוף הגיעה בטי (אשתו של הראשון) אהה, השני - נו, של ההוא!! ושמה לכל העניין סוף. מחזאי: ג'ון צ'אפמן, דייב פריימן | תרגום ובימוי: עמי דיין.


הכירו את המכונות המסנוורות של העתיד | רפאלו ד'אנדרה

האם לרחפן יש ערך אסתטי? מומחה המערכות האוטונומיות רפאלו ד'אנדרה מפתח מכונות טיסה, כשהפרויקטים האחרונים שלו דוחפים את גבולות המעוף האוטונומי - מכנף מעופפת שיכולה לרחף ולהתאושש מהפרעות שונות ועד לנחיל של רחפנים של מיקרו-quadcopters מתואמים וזעירים. היכונו להסתנוור ממערך של מכונות מעופפות המרקדות כגחליליות מעל הבמה. 11 דקות. 7.6 מיליון צופים. הרצאת טד.


ובהמשך לאייטם הקודם, מופע תאורת רחפנים לכבוד ערב השנה החדשה - 2021

היינו צריכים להניח בצד את חלומותינו בשנת 2020. ההפסקה הזו בחיינו הייתה רק הפסקה קצרה על מנת לזנק גבוה יותר. עתה אנו עושים את הצעד הבא לקראת המחר, כשאנו טווים חלומות חדשים לקראת השנה החדשה 2021. מעל 2 מיליון צופים. סיאול, דרום קוריאה.


נא להדק חגורות: טיול במערב אנגליה

עד שנוכל לצאת לטיולים ממש באנגליה, בואו נזכר כמה נפלא לטייל ברגל בין שדות נרחבים לטירות וקתדרלות, החל מקוטסוולד וכלה בסטונהג'. 9.3 מיליון צופים.


גם מראות יכולות להטעות...

אשליות בעזרת מראות. 3.1 מיליון צופים מספטמבר 2020.


ישראל הפראית - שיגעון הנדידה

ישראל נמצאת בצומת בין 3 יבשות ומהווה נתיב נדידה למאות מיליוני ציפורים. פעמיים בשנה הארץ נשטפת במסת ציפורים נודדות אדירה, ובעקבותיהן אלפי צפרים מרחבי העולם שבאים לחוות את אחת מתופעות הטבע המרהיבות בעולם.


אנדראה בוצ'לי - מוסיקה לתקווה

ביום ראשון של חג הפסחא (12 באפריל 2020), על פי הזמנת העיר ושל קתדרלת הדואומו של מילאנו, העניקה אייקון המוזיקה העולמי האיטלקי אנדראה בוצ'לי הופעת יחיד המייצגת מסר של אהבה, ריפוי ותקווה לאיטליה ולעולם. מהדואומו במילאנו. תרגום לאנגלית בלבד. מעל 42 מיליון צופים!


גלילאו ולידתה של השיטה המדעית המודרנית

וגם: על גופים נופלים ופרות כדוריות בהרצאתו של פרופ' רון ליפשיץ – ביה"ס לפיסיקה, הפקולטה למדעים מדויקים, אונ' ת"א.

פיסיקה בגובה העיניים...


מזל טוב! יום הולדת 70 ליהודה פוליקר

יהודה פוליקר חגג לפני מספר ימים 70 שנים. המופע המלא 'אפר ואבק' צולם בשנת 2019.


זמן אמת עונה 4 | בראש של המוסד

מי יכול להיות לוחם מוסד? הפסיכולוגים של המוסד חושפים לראשונה את הסודות הכמוסים של תהליך הגיוס. איך עוברים בין זהויות, מתמודדים עם מעצרים במדינה זרה, עם המתח והבדידות ומי יכול ללהטט בין מניפולציה לאמת. סרטם של אסף ליברמן ומלי קמפנר. כאן 11.


אמנים אלה הם אדוני האשליה | אשליות אמנות מדהימות

האמנים האלה יכולים להטעות את העיניים בקלות. חלקם צלמים, אחרים מציירים ואם אתם מעוניינים יש גם סטופ מושן בסרטון (למי שלא יודע, זוהי טכניקה בה מצלמים בעזרת מצלמת סטילס אשר מצלמת בכל פעם רק תמונה אחת (פריים), בין כל פריים לזה שאחריו, האובייקטים בסצנה מוזזים מעט באופן ידני - דבר אשר יוצר אשליית תנועה כאשר לאחר מכן הפריימים הללו יוקרנו ברצף במהירות רגילה). כ-12 מיליון צופים.


יוני רכטר ואלי דג'יברי "דממה בעיר"| פסטיבל הפסנתר בתל אביב 2020 🎹

פסטיבל הפסנתר של תל אביב כבר היה למוסד, וזהו אחד האירועים התרבותיים המצליחים ביותר בעיר. 2020 היתה שנתו ה–22 של הפסטיבל, ואמנים רבים, כמו גם הקהל, מצפים לו מאוד. כאן 11 – שמחו לארחו.

''דממה בעיר'' הינו מופע משותף של שני ענקי המוזיקה בדואט לפסנתר וסקסופון. מפגן של וירטואוזיות מוזיקלית אינטימית שעושה הרבה כבוד למוזיקה כמו גם למילים. פסנתר ושירה יוני רכטר, סקסופונים ושירה אלי דג'יברי.


סידרת "הכוכב שלנו" של נטפליקס - פרק מלא על עולמות קפואים

חוו את היופי הטבעי של הפלנטה שלנו וראו כיצד שינויי האקלים משפיעים על כל היצורים החיים בסרט התיעודי. בפרק זה: בגבול הבלתי סלחני של שינויי האקלים, דובי הקוטב, הסוסים, כלבי הים והפינגווינים מוצאים את סביבתם הקפואה משתנה עד כדי סכנה.


פסטיבל פליציה בלומנטל למוזיקה | קווינטה וחצי | א-קפלה תוצרת הארץ

מזה 14 שנים קווינטה וחצי מגדירה מחדש את גבולות הקול האנושי. בתוכנית: קלאסיקות לועזיות וישראליות מבוצעות בסגנון הישראלי הייחודי של השישייה. שודר בשידור חי ממוזיאון תל אביב לאומנות. הרכב זה הופיע גם אצלנו במועדון.


שיחת נפש: פרופ' יורם יובל מארח את מורן סמואל

סיפורה המדהים של מורן סמואל.

החותרת האולימפית מורן סמואל מספרת ליורם יובל על הקריירה המבטיחה בכדורסל, שנקטעה עם אירוע רפואי קשה שהותיר אותה משותקת, על תהליך השיקום והקריירה הספורטיבית כיום, ועל המשפחה שהקימה עם חברתה לחיים.


חסד מופלא

ההרכב שנקרא "אישה קלטית" מבצע את 'חסד מופלא' בפסטיבל אדינבורו בליווי תזמורת חמת חלילים. מעל 75 מיליון צופים!



הלבה הרותחת לא היתה החלק הגרוע ביותר בהרס של פומפיי...

שני פסטיבלים שהתרחשו בעיר באותה תקופה פירושם שהטרגדיה בפומפיי הסתיימה בהרבה יותר קורבנות מכפי שהיה צריך להיות. על פי הספר פומפיי: מדריך ארכיאולוגי, הפומפיאנים היו בעיצומה של חגיגה מרובת ימים לכבוד הקיסר אוגוסטוס. אוגוסטוס, הידוע כקיסר הראשון של האימפריה הרומית, מלך 65 שנה קודם לכן והפך זה עתה לאל. רחובות פומפיי היו מלאים בחוגגים וגם במוזיקאי רחוב, מגדות עתידות, הצגות ואירועי אתלטיקה. רבים מאותם שחקנים וספורטאים הגיעו מחוץ לפומפיי כדי לקחת חלק באירוע, כמו גם המבקרים והתיירים שבאו לראות אותם. איננו יכולים לדעת בדיוק כמה אנשים נוספים היו בעיר בזמן השמדתה, אך אין ספק שאבדו חיים מרובים יותר לו ההתפרצות הייתה מתרחשת כעבור חודש.

גרוע מכך, יום לפני ההתפרצות היה יום וולקנליה, פסטיבל האל וולקן - הידוע גם כאל האש והרי הגעש. אנשי פומפיי לא קיבלו את האזהרה כי הר וזוב עומד להתפרץ, למרות שבהחלט היו עשן, רעידות אדמה קטנות ורעשים קולניים לכל הפחות. בגלל וולקנליה, הסימנים התפרשו שוולקן היה עסוק בתוך הר וזוב, שמח לחלוטין שכולם חגגו את היום המיוחד שלו.


זיכרון מזויף

האם כל הזיכרונות שלכם אמיתיים? אלו מאיתנו שניחנו בזיכרון טוב, נוטים לסמוך עליו בעיניים עצומות, אך האם יכול להיות שאי אפשר באמת לסמוך על הזיכרונות שלנו? מחקרים שונים מראים ממצאים מדאיגים בנוגע ליכולת של אחרים ושל חוויות שונות מחיינו לשלוט בזיכרונות שלנו, וחשוב שתהיו מודעים לכך, מכיוון שזה יכול להשפיע עליכם בדרכים שונות, עליהן תגלו בהרצאה הבאה...

הפסיכולוגית אליזבת לופטוס חוקרת זיכרונות. ליתר דיוק, היא חוקרת זיכרונות כוזבים, כשאנשים זוכרים דברים שלא קרו או זוכרים אותם באופן שונה מהדרך שהם באמת היו. זה נפוץ יותר משחשבתם, ולופטוס משתפת בכמה סיפורים מדהימים ומעלה שאלות אתיות חשובות שכולנו צריכים לזכור לקחת בחשבון. 1.6 מיליון צפיות.


ולקינוח כפול:

גאווה מקומית – סיור וירטואלי בן 2 דקות באוניברסיטת תל אביב 2020

"זאת לא רק אוניברסיטה. זה השער שלכם למקום שבו הכול מתחיל, הצעד הראשון במסע שלכם בעקבות הלא נודע. אנחנו מקווים שאת המסע הזה תוכלו לחוות בהקדם כאן בקמפוס. בינתיים - אנחנו שומרים אתכם קרוב גם מרחוק", ואנחנו, כחברי הסגל, גאים לקחת בכך חלק.


קינוח שני – קה סרה סרה!!!

מה שיהיה יהיה – בהשראה ובמחווה לימינו אנו. דוריס דיי האגדית. יותר מ-2.3 מיליון צפיות.



ואחרי מילים אופטימיות כאלו, נראה לי שאפשר לראות שיש גם טוב ובעיקר – המון אור בקצה ה... מגיפה.

סופשבוע של טוב ושבת של שלום לכולנו!





bottom of page