top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 66

מועדון מהבית – מגזין מס' :66 פנינו לאן?

מה יקרה אם נלך לישון ונתעורר בעוד כ-1000 שנים? מתי נשכפל בני אדם? כיצד הטכנולוגיה מקדמת את האמנות ומה קרה לשלושת היוסים?

בגיליון זה נחשף למדע העתיד, תוך קריצה לעבר, החל מבינה מלאכותית וכלה בסרטי תעודה, מיצגים, כתבות ומופעי תרבות.

מקווים שתיהנו מהסוגיות השונות ובעיקר מהמגוון המוצע. תודות לכל אלו שכתבו לנו ושיבחו...כן ירבו!!

מאחלים לכם צפייה נעימה


מיצג מדהים מתחום האמנות והטכנולוגיה

החלום של דאלי, סרט ב-360 מעלות, פלאי הטכנולוגיה האינטראקטיבית מאחורי יצירות האמנות. האם כך יוצגו היצירות בעתיד?

היכנסו אל מעבר לציורו של דאלי וחקרו את עולמו של המאסטר הסוריאליסטי כמו שמעולם לא נחקר בסרטון המיוחד הזה. חוויה מדהימה אותה ניתן לסובב בעזרת "היד" לכל כיוון שתרצו. כ-4.7 מיליון צופים.

סרט תעודה שהוא מסמך מרגש ומרתק שכל אחד מאיתנו חייב לראות: שלושה יוסי

ב-1996 מספר משפחות שנזרקו עם ילדיהן לרחוב כי לא הצליחו לשלם שכר דירה, פלשו לבניין נטוש, וקיימו אורח חיים שיתופי במשך כשנתיים. בין השאר מתקיים גם המאבק לשרוד ולא להתדרדר לפשע על מנת לאפשר עתיד סביר בחיים. אחרי יותר מעשרים שנה יוצאת הבמאית לגלות מה עלה בגורלן. זוכה דוקאביב 2020 בפרס העריכה.

צפרדעים וכבשים כבר שיבטנו. מתי נשכפל בני אדם?

פרופ' נועם שומרון, העומד בראש מעבדת מחקר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב .מתוך אירועי אתנחתא.

מסתבר שעוד הרבה לפני שהכבשה דולי פרצה לתודעתנו, שובטה בשנת 1952 הצפרדע הראשונה על ידי זוג מדענים אמריקנים. אין ספק שהרגע הזה היה אירוע מכונן בהתערבותו של האדם בבריאה, ובו זמנית העלה שאלות מהותיות בתחום המוסר. פרופ' נועם שומרון, חוקר ומנהל מעבדה לפענוח תפקודם של רצפי הגנום האנושי, נוגע בשאלה האם אנו עתידים לחיות לצד בני אדם משובטים, ומעלה השערות לגבי ההשלכות האפשריות של תרחיש זה.


חתונה עם הולוגרמה ורובו-כלב: העתיד כבר כאן - והוא מלחיץ

הבינה המלאכותית מתפתחת ובבתים בסין יש רובוטים שמסתובבים ועושים פעולות בסיסיות. אילון מאסק מזהיר - זה האיום הגדול ביותר על קיומנו. כתבתו של איתמר מאירי.


במסגרת פרויקט "פתח שער - תנ"ך עכשיו": בלהה בן אליהו משוחחת עם הסופר מאיר שלו

בלהה בן אליהו משוחחת עם הסופר מאיר שלו על אהבה לתנ"ך, אהבה בתנ"ך, ועל הזיקה לתנ"ך ברומנים הנפלאים שלו "כימים אחדים" ו"שתיים דובים". שלו מספר על הקשר שלו לתנ"ך, מימי ילדותו בבית הוריו יצחק ובתיה שלו, ושב אל סיפור המפגש בין יעקב לרחל, בין רבקה ליצחק, אל מגילת רות ואל סיפורי אלישע.


קונצרט בית – אייזק שטרן בירושלים. התזמורת הסימפונית ירושלים

מתוך קונצרט הפתיחה החגיגי, שחנך את אולם הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור, הלוא הוא האולם הסימפוני על שם הנרי קראון. אייזק שטרן והסימפונית ירושלים בניצוחו של גארי ברתיני בביצוע בלתי נשכח לקונצ'רטו לכינור, אופ' 64, מאת מנדלסון. כמה ימים לפני הקונצרט, שנערך במעמד נשיא המדינה חיים הרצוג וראש עיריית ירושלים טדי קולק, הוענק לשטרן התואר "נאמן ירושלים", ולאחר הקונצרט התרועע הכנר עם כבוד הנשיא הרצוג, והשניים החליפו חוויות מפגישתם בזמן מלחמת השחרור...


"אי הבנה" הצגה מאת אלבר קאמי | תיאטרון קרוב מייסודו של ניקו ניתאי

מחזה מתח ומשל אקזיסטנציאליסטי. בעיירה נידחת בארץ צפונית שכוחת אל, אם ובתה מנהלות בית מלון אפור ועלוב. מדי פעם, בעזרת המשרת הזקן, הן רוצחות את אורחי המלון כדי להגשים את חלומן לברוח לארץ שטופת שמש. העניינים מסתבכים כאשר אל המלון מגיע הבן האובד שעזב אותן לפני 20 שנה. הסופר הגאון זוכה פרס הנובל, אלבר קאמי, מציג כיצד הבדידות מנצחת והסבל האנושי חוגג. ביקורות: "חמשת השחקנים בהצגה מצויינים. הצגה יפה ואינטימית שיש בה גם סיפור, גם מתח וגם הנאה" – [צבי גורן, הבמה].

שיחת נפש עם פרופ' אהרון צ'חנובר, חתן פרס נובל

חתן פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר מספר ליורם יובל כיצד התייתם משני הוריו בגיל צעיר וכמעט התדרדר לפשע, על תהליך החזרה לתלם לכיוון לימודי רפואה, על האהבה לביוכימיה וכמובן על הרגע המרגש של זכייה בפרס נובל.


המדע הקסום של סיפור סיפורים | דייוויד ג'יי פי פיליפס

מדוע סיפור הוא כל כך חזק? ואיך נשתמש בזה לטובתנו? מומחה המצגות דייוויד ג'יי פי פיליפס משתף ממצאים נוירולוגיים מרכזיים בסיפורי סיפורים ובעזרת סיפורים משלו, וגורם לנו לשחרר ארבעה נוירוטרנסמיטרים ...

דייוויד ג'יי פי פיליפס הוא דובר בינלאומי, סופר ומאמן במיומנויות מצגת מודרניות. ההכשרה והחומר שלו מבוססים על מדעי המוח והביולוגיה. 2.7 מיליון צופים.


עיר העתיד של אילון מאסק

לדברי המגזין פורבס אילון מאסק, המנכ"ל והמייסד של טסלה ו- SpaceX הוא האדם החדשני ביותר בעולם. טסלה היא אחת מחברות מכוניות הנישה המצליחות ביותר בייצור מכוניות חשמליות. אילון מאסק מאמין שמדי יום הטכנולוגיה רק ​​הולכת ומשתפרת. הדברים מתפתחים כל כך מהר עד שהעתיד עשוי להתמלא בהתקדמות טכנולוגית אקספוננציאלית שתשנה את העולם. בעתיד יהיו לנו משחקי וידאו כה מציאותיים שיקשה עלינו להבחין בהבדל בין משחקים למציאות. מרשתות מנהרות המניעות את עצמן וכלה במחשבים בשליטה מוחית. כיצד נגיע מעיר אחת לאחרת בעיר העתיד של אילון? קשה לדמיין את היכולת לטוס מניו יורק לשנחאי תוך 39 דקות או מסידני ללונדון תוך שעה. אבל זה משהו שאילון ו- SpaceX עובדים עליו. אילון משווה רקטות חלל למטוסים , אם לא יעשה שימוש חוזר במטוס, זה יעלה עד 250 מיליון דולר לטוס בכיוון אחד, אבל מכיוון שנוכל לעשות בהם שימוש חוזר עשרות אלפי פעמים, זה הופך להיות משתלם. הדבר נכון גם לגבי רקטות החלל. עלות רקטה של ​​SpaceX היא כ -57 מיליון דולר ואם הרקטה תעשה שימוש חוזר אלף פעמים היא כמעט עולה 57 אלף דולר לטיסה ועל ידי נשיאת אנשים אנו יכולים להוריד את מחיר טיסת הרקטה למחיר כרטיס טיסה כלכלי. בראיון שנערך בשנת 2017 אילון אמר שהוא פועל לכך שזה יהפוך למציאות בעשר השנים הבאות ואם אתה יכול לשאת אנשים, אתה יכול גם לשאת מטען שמשמעותו משלוח מהיר במיוחד לאנשים. דרך נוספת לשנע חבילות במהירות מחלק אחד של המדינה לחלק אחר תהיה על ידי משאיות חצי חשמליות שפותחו על ידי טסלה. משאיות אלו יהיו ידידותיות לסביבה מכיוון ש- 25% מגזי החממה מגיעים מתעשיית ההובלות. קיימת דרך נוספת שאילון מתכנן להתפתח והיא התחבורה באמצעות היפר לולאה, שתופעל על ידי פאנלים סולאריים.

שיר הקרב (קאבר סקוטי של רייצ'ל פלאטן) - החבר'ה עם הפסנתר

42 מיליון צופים!

הסיפור מאחורי הביצוע:

החבר'ה עם הפסנתר מסבירים: "כששמענו לראשונה את "שיר הקרב" של רייצ'ל פלאטן, קיבלנו השראה מהמסר שלו. בעולם שבו לעתים קרובות אנו מדברים על ההבדלים בינינו, יש לנו לפחות דבר אחד במשותף. כולנו נאבקים. לא באותה דרך, ולא באותה רמה, אבל כולנו רוצים סיכוי. החלום שלנו היה לצלם את אחת הטירות האייקוניות ביותר על פני כדור הארץ, טירת אילן דונאן בדורני, סקוטלנד".


גאווה ישראלית - אפוד במיליון דולר ולוויינים מתקדמים: מבט לתעשיית החלל הישראלית

פרופ' אבינועם ליבאי ז"ל מהמחלקה לאווירונאוטיקה בטכניון בחיפה, קבל את פרס ישראל על פיתוח תכנית החלל הישראלי. מאז שהוקמה התקדמה באופן מטאורי.

הכירו כמה מהפיתוחים הישראלים שכובשים את העולם וצפו בהכנות במכתש רמון לקראת האיוש הצפוי של מאדים.

ד"ר יוסי קלר - סקירה בנושא זיהוי טביעות אצבעות

ד"ר רועי צזנה מקדים דברים להרצאתו של ד"ר יוסי קלר מהפקולטה להנדסה בבר אילן, על השיטה הביומטרית: סקירה בנושא זיהוי טביעות אצבעות. יום עיון בנושא "זיהוי ביומטרי: מדע, טכנולוגיה, חברה", התקיים באוניברסיטה הפתוחה (מקווים שהאוכל אצלנו, בבית הירוק, טעים יותר...).

ארץ "אין גברים": בתוך כפר לנשים בלבד בקניה

למרגלות הר קניה מתמזגים במדבר, אנשי סמבורו שמרו על פטריארכיה קפדנית במשך למעלה מ-500 שנה בצפון קניה. כלומר, עד לפני 25 שנה, כאשר רבקה לולוסולי ייסדה את הכפר אומוג'ה כמקלט בטוח עבור נשות האזור. אומוג'ה, שפירושו "אחדות" בסוואהילית, המפלט המטריארכלי הוא כיום ביתן של הנשים הסמבורו שכבר אינן רוצות לסבול מהתעללויות, כמו השחתה באברי המין ונישואין מאולצים, בידי גברים.

לאורך כל השנים, זה גם הסמיך נשים אחרות במחוזות הסובבים את סמבורו להקים כפרים משלהם ללא גברים. ביקור באומוג'ה ובכפרים שהעניקו השראה לנשים שמאסו בחיים נצלנים ואלימים.

כ-11 מיליון צופים.

רכבת סהרה זו היא מהקיצוניות בעולם | סרט של נשיונל גיאוגרפיק

באורך של יותר מ-430 קילומטרים הובילה רכבת מאוריטניה עפרות ברזל על פני החום הסוער של מדבר סהרה מאז 1963. 7 מיליון צופים.

הנחיתה על הירח - אמת או קונספירציה? | זה אמיתי?

הגשושית בראשית כמעט ונגעה בירח. אבל עוד קודם, האם מישהו אי פעם בכלל נחת על הירח? ענת קורול יוצאת בעקבות הקונספירציות שנפוצו לאורך השנים.


על עתידנים, נביאים וגבולות הידע

שיחת זום של ד"ר רועי יוזביץ עם פרופ' דוד פסיג


כך פועלת תחנת החלל הבינלאומית

50 מיליון צופים. הסברים על החיים בתחנת חלל...


סרטון יפהפה "הקרח בבייקל" או "קרח החורף של ימת בייקל מלמעלה" | צילומי רחפן

טיול חורף יפהפה לימת בייקל הקפואה לאולחון ולעיר אירקוצק. התבוננו בקרח כחול שקוף, נוצץ ומבהיק של אגם המים המתוקים הגדול ביותר. שוטו וירטואלית בסירות רחף מהירות שטסות מעל מים וקרח. שימו לב לקרחונים במערות עמוקות וסלעי שלג גבוהים. חוו את החורף!


נשימה אחת מסביב לעולם

סרט קצר כ-22 מיליון צופים. צוללים במימיו העמוקים של הים בכל קצוות תבל...


לאיזה גובה אתה יכול לקפוץ על כוכבי לכת שונים? סרטון בתלת ממד

כוח הכבידה הוא זה שמשאיר את הרגליים נטועות היטב על הקרקע. לכן אדם ממוצע יכול לקפוץ רק עד 1.5 מטר ישר למעלה. אבל מה אם היינו צריכים לחיות בכוכב אחר כמו למשל, ונוס או שבתאי? בואו נגלה אילו קשיים נצטרך לסבול שם. כמה גבוה ניתן לקפוץ על כוכבי לכת אחרים? כוח המשיכה על מרקורי, למשל, הוא פחות ממחצית מכדור הארץ, כך שתוכלו לקפוץ לגובה של כ-4 מטרים...

להלן מספר עובדות מפתיעות על כוכבי הלכת במערכת השמש. 5.2 מיליון צופים.


מה הסיפור של הילד הבוכה? כאן סקרנים

ציורו של הילד הבוכה היה כה פופולרי עד שהוא נתלה באחד מכל חמשת הבתים בישראל בשנות השבעים והשמונים. מי צייר את זה, ולמה הייתה באנגליה שריפה ציבורית של אלפי ציורים של הילד הבוכה?


הנכדים שלכם עשויים לחיות במאדים. כך הם ישרדו | סטיבן פטרנק

זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל העיתונאי סטיבן פטרנק רואה זאת כעובדה: בתוך כ- 20 שנה בני אדם יחיו על מאדים. בשיחה זו, פטרנק מביא את המקרה שבני האדם יהפכו למין השט בחלל ומתאר בפירוט כיצד נהפוך את מאדים לביתנו הבא. "בני אדם ישרדו ולא משנה מה יקרה על כדור הארץ," אומר פטרנק. "לעולם לא נהיה האחרונים מסוגנו". 5.2 מיליון צופים.


השינה הגדולה - מה יקרה אם כולם יתעוררו לאחר... 1000 שנים?

דמיינו שכולם בעולם החליטו לדלג על עשר המאות הבאות. כל אוכלוסיית כדור הארץ יורדת לבונקרים תת קרקעיים שנבנו במיוחד, וכולם מתמקמים במיטות הנוחות שלהם. האדם האחרון שהיה ער מכוון את השעון המעורר ל-1,000 שנה בעתיד ועוצם את עיניו. מיליוני עוזרי הרובוטים שהאנשים אומרים להם לילה טוב הולכים להיצמד לאדוני השינה שלהם. הם יעקבו אחר מצבם ויצפו מה קורה לכוכב הלכת שלנו. לא נשאר אף אחד מאחור לשמור על הציוויליזציה. בתיהם ומשרדיהם וכל ערי העולם נמסרים לטבע ... 6.4 מיליון צופים.


האסיר שהמציא את הלמבורגיני

פרוצ'יו למבורגיני היה שבוי מלחמה. כשחזר לאיטליה פתח מוסך קטן והסב ציוד צבאי לטרקטורים חקלאיים. האדם שכיתת חרבות לאתים. הפך טנקים וציוד צבאי לציוד חקלאי, לטרקטורים. המיזם שלו הפך אותו למיליונר, ובהמשך המציא את מכונית הספורט היוקרתית המדוברת ביותר: למבורגיני. הכל התחיל בכך שאנצו פרארי אמר לו שהוא רק חקלאי ...

6 מיליון צופים. זהו סיפורו של למבורגיני.


הסוד החבוי של האדריכלות האיסלאמית

סרט דוקומנטרי זה בוחן את תרומתו העשירה והמשמעותית של האיסלאם לאמנות ולתרבות מערבית.

הפרזנטור ומבקר האמנות, ולדמר ינושצ'אק, יוצא למסע גילוי ברחבי העולם המוסלמי ממרכז אסיה ללב המזרח התיכון ומחוצה לו. הוא חושף עולם של אדריכלות אחרת, אוצרות אסלאמיים ושלל אמנים ובעלי מלאכה, המביאים את סיפורם הפחות ידוע של האמנות והארכיטקטורה האיסלאמית. כ-3 מיליון צופים.


מלחמת הכוכבים: גן העדן החשוך של האסטרונומים – נמצא בסכנה

בשקט בשקט, בקור ובעיקר בחושך, מתכנסים פעם בחודש צלמי אסטרונומיה. הם מדרימים עד לאזור מצפה רמון, המקום היחיד בארץ המרוחק די הצורך מכל מקור אור, וממנו אפשר לראות עד קצה הגלקסיה ואף יותר. עכשיו רשות הטבע והגנים רוצה להפוך את המקום לחניון מטיילים, והם חוששים שיצטרכו להיפרד מהתחביב המרהיב והיקר שלהם. כתבתם של אורן אהרוני ושלומי קיים.


האם הבנקים בדרך להיעלם מן העולם?

פרופ' דן עמירם – המהפכה הטכנולוגית והפיננסית: האם הבנקים בדרך להעלם מהעולם? מתוך אירועי אתנחתא באוניברסיטת תל אביב.

זמן קצר לאחר המהפך הפוליטי שהעלה את הליכוד לשלטון, ראש הממשלה מנחם בגין ושר האוצר שמחה ארליך הכינו את הקרקע למהפך כלכלי - ממדינה המושתת על ערכי הסוציאליזם למדינת שוק חופשי. בכך האמינו השניים, ישראל תצטרף למגמה עולמית של שגשוג ופריחה כלכלית. 42 שנים קדימה. דומה שהמהפכות בעולם הפיננסי-כלכלי שינו כיוון. מה הן המהפכות הכלכליות המתרחשות כיום? פרופ' דן עמירם, סגן הדקאן (בעת ההרצאה) ופרופסור למנהל עסקים בפקולטה לניהול ע"ש קולר, שופך אור על השינויים שקרו ועל אלו שבדרך.


סיפורו של הלגו, סרט אנימציה

החברה נוסדה בדנמרק בשנת 1932 על ידי קריק אולה קריסטיאנסן. השם LEGO מגיע משתי מילים מהשפה הדנית "Leg" ו – "godt" שמשמעותן "שחק היטב" . תחילה ייצרו צעצועי עץ ורק כ- 15 שנים לאחר הקמת החברה הבינו שפלסטיק הוא החומר האידאלי לייצור צעצועים . הסיפור יוצא הדופן של משפחת קריסטיאנסן מציג התמודדות מול קשיים רבים, נחישות בלתי רגילה וחשיבה מחוץ לקופסת ה...לגו. 31 מיליון צופים.


סירטון - כיצד שיגור מעבורת החלל התבצע?

למרות שהמעבורות מושבתות, הטכנולוגיה עדיין קיימת! הסירטון מציג הסבר ממצה אודות הרכבה ופעולתה של המעבורת.


זה קורה עכשיו! הפולנים נגד חוקרי השואה: ההיסטוריון שעומד לדין בפולין – מדבר

משפט דרייפוס במאה ה-21, כבר אמרנו?

כיום, העתיד של חקר השואה בפולין תלוי במידה רבה בתביעה שמתנהלת שם בימים אלה נגד שני היסטוריונים הנאשמים בהוצאת דיבה ופגיעה בשמה הטוב של האומה. כתבתה של מאיה ראכלין, מתוך חדשות הערב 07.02.21. מה היה סופו של המשפט? אתם מוזמנים לעקוב ברשת!


ומה אם נוכל לפתח תרופות ללא ניסויים על בעלי חיים?

האם מחקרים רפואיים על בני אדם הם גבול שאסור לחצות? ומה בנוגע למחקרים על בעלי חיים? ואם כן, כיצד עולם הרפואה יוכל להתפתח ללא מחקרים קליניים על נסיינים חיים? לד"ר בן מעוז מהמחלקה להנדסה ביו רפואית וביה"ס סגול למדעי המוח, שמחקריו מתמקדים בפיתוח מודלים המדמים את המערכת האנושית - פתרון מנצח בדמות איברים על שבב, שעשויים לפרוץ את הדרך ללמידה חדשה על הפיזיולוגיה האנושית, לפיתוח תרופות, ולרפואה מותאמת אישית.


ולקינוח – כנראה שהגיעו ימות המשיח - אביב גפן מופיע עם הפילהרמונית...

אביב גפן הפך לקונצנזוס. הילד המרדן כבר לא מרדן, אפילו עם החרדים השלים. את המוזיקה אי אפשר להשתיק - שומרים על כללי המיגון ומתחסנים, מחזירים את שגרת החיים שלנו ומאפשרים את חזרת עולם התרבות לפעילות. כמעט שנה אחרי התפרצות מגפת הקורונה ועם הגעת החיסון לישראל, איכילוב המרכז הרפואי ת"א, התאחדות התעשיינים, הפילהרמונית הישראלית ואביב גפן על במה אחת לקליפ משותף של השיר "יומן מסע". מבקשים להבריא את האוכלוסייה ואת עולם התרבות הישראלי. מקוים שהתרופה החדשה תציל נפשות רבות!

עם הפנים לעתיד הקרוב מאוד שלנו, נאחל לכולכם שבת שלום וסופשבוע נעים.


bottom of page