top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 33

מועדון מהבית – מגזין מס' 33: תרבות וסייבר

חברי מועדון יקרים,

לבקשת רבים מכם, העלינו את כל המגזינים שפורסמו עד היום לאתר הבית שלנו כך שתוכלו תמיד לחזור ל"ספריית המגזינים" וליהנות מקטעי התרבות והמוזיקה ושאר הפרסומים. הספרייה בקישור:

וכעת, לדברים החשובים באמת... מגזין השבוע.

הגיליון הפעם עוסק בנושא תרבות וסייבר.

סייבורג - שילוב אדם ומכונה:

סייבורג היה נחלתם של ספרי המדע בדיוני כדוגמת הספרים של אייזק אסימוב רוברט סילברברג ועוד. בשנות ה-60 הופיע הקומיקס איירון מן שעליו מבוססת סדרת סרטים מצליחה ובשנות ה-70 הסדרה הטלוויזיונית "האיש השווה מליונים", אדם סייבורג וסרטים נוספים. כיום בשר ודם, 'האדם העתידי', יש אנשים שהשתדרגו עם גפיים כמו אוסקר לאונרד קארל פיסטוריוס האצן הדרום אפריקאי הידוע בכיניו "בלייד ראנר" שרץ בעזרת רגליים תותבות העשויות סיבי פחמן, השתתף באולימפיאדת לונדון והיה הספורטאי הראשון בתולדות המשחקים האולימפיים שהתחרה באתלטיקה כשהוא קטוע שתי רגליים (ובסוף רצח את אשתו...). גם מערכת אקסו-סקלטון מאפשרת לנכים ללכת ועוד דוגמאות רבות.

אנו רוצים לדון בתופעה אחרת. אמנות הסייבורג. יש אנשים ששידרגו עצמם לצורך האמנות כמו הרקדנית והכוריאוגרפית מון ריבאס moon ribas) .

"סייבורג ארט" היא תנועה באומנות שבה משתמשים בשתלים על מנת לקבל חושים חדשים וליצור מהם אומנות מזן חדש. מון ריבאס השתילה בסמוך למרפקה, צ'יפים המחוברים לרשת הסיסמוגרפית העולמית של כדור הארץ. בעזרת השבבים האלו היא מסוגלת לחוש זרמים חשמליים בכל רגע בו יש בעולם, במקום כלשהוא רעידת אדמה. עוצמת הזרמים תלויה בעוצמת רעידת האדמה. בהופעותיה היא עומדת ומחכה יחד עם הקהל , היא מתחילה לנוע ולרקוד אך ורק כשיש רעידת אדמה שגורמת לשבבים שבידיה לשלוח זרמים חשמליים בגופה .היא רוקדת לפי תחושותיה. היא מסבירה שזהו שימוש בטכנולוגיה שלא רק מרחיבה את חושיה כרקדנית אלא מקרבת את הריקוד והקהל לטבע עצמו.

שם ההופעה "waiting for earthquakes" / "מחכים לרעידת אדמה".

אומן סייבורג נוסף הוא ניל הרביסון שכתב את המוסיקה למופע של מון ריבאס. נולד עיוור צבעים לחלוטין, אך בימינו מכשיר המחובר לראשו הופך את הצבע לתדרים נשמעים. במקום לראות עולם בגווני אפור, הרביסון יכול לשמוע סימפוניה של צבע - וכן, אפילו להקשיב לפרצופים וציורים. כאן הוא מסביר ב"טד" על התופעה ועל האמנות שלו.

ראיון עם סופיה - רובוט בעל אינטליגנציה מלאכותית מלאה:

סופיה היא הרובוט האנושי של חברת ״הנסון רובוטיקה״ . סופיה, הרובוטית הראשונה בעולם בעלת אזרחות (של ערב הסעודית), היא רובוטית בעלת היכולת לבוא באינטראקציה עם בני אדם. היא מצוידת במצלמות המסוגלות לקרוא את הבעות הפנים ותנועות העיניים של האנשים שמדברים עמה, ויכולה אפילו לשמר על קשר עין עם האדם שמולה. היא פיתחה יכולת שיחה שוטפת והבעות פנים משלה. מנכ״ל החברה שבנתה את סופיה, דיוויד הנסון, מאמין כי בעתיד יהוו הרובוטים האנושיים חלק בלתי מבוטל בתפקוד החברה האנושית, והם ישמשו בתפקידי רפואה, תרפיה, חינוך ואפילו במיגור במחלות מדבקות. ״אני מאמין כי יבוא זמן בו רובוטים יהיו בלתי ניתנים להבחנה מבני האדם״, אומר הנסון. ״ההעדפה שלי היא תמיד לגרום להם להיראות קצת כמו רובוטים, אתם מבינים״. זה מסביר את הפנל האחורי השקוף של ראשה (קצת כמו בסרט ״אקס מכינה״). בראיון אחר עימה, כשנשאלה על זכויות הנשים בערב הסעודית היא השיבה שאינה אישה ואינה גבר... כדי לקבל תרגום לעברית יש לבחור כותרות באנגלית ואז ללחוץ על תרגום סימולטני. שם בוחרים בעברית (התרגום לא משהו).

דרכים חדשות לראות את הצלילים

המעצב ג'ארד פיקלין יוצר מיצגים ויזואליים פראיים שמאפשרים לנו לראות מוזיקה, באמצעות צבעים ואפילו אש על מנת לנתח כיצד צלילים גורמים לנו להרגיש, כיצד נשמע פארק גלישה בסקייטבורד -- וכיצד צלילים יכולים לתת לנו רמזים והשראה ליצירתיות לפעמים יש למנגל ערך מוסף...

שתי דקות על בינה מלאכותית ואמנות | פרופ' אריק שמיר | המרכז הבינתחומי

האם בינה מלאכותית יכולה ליצור אמנות? מחקר מאת פרופ' אריק שמיר.

בשנים האחרונות השימוש של רשתות נוירונים גם בתחומי העיצוב והאמנות. למשל, ניתן לקחת צילום ולהפוך אותו לתמונה שהצבעים והטקסטורות שלה יתאימו לסגנון של אמן מסוים כמו ואן גוך. במחקר שלו התמקד בתמונות פורטרט של אמנים מסגנונות שונים לאורך ההיסטוריה וניסה להבין לא רק את הצבעים והטקסטורות שמאפיינים אמן מסוים אלא גם את הסגנון הגאומטרי שלו. לצורך זה פיתחו אלגוריתם המבוסס על רשתות נוירונים שמסוגל לזהות את חלקי הפנים כמו העיניים, האף והפה בציורי אמנות גם כשהצורה הגאומטרית מאוד שונה מפנים אמתיות (כמו בציורי הפנים של פיקסו). בסופו של דבר, בעזרת הכלים האלה ניתן לשנות צילומי פנים של אנשים כך שיהיו דומים לציורים שצוירו על ידי אמן כלשהו ואפילו לשלב בין סגנונות של אמנים שונים. ואתם רק יכולים לדמיין מה עוד ניתן לעשות באמצעות הכלים האלה...

הרצאה של פרופ' נתן אינטרטור מביה"ס למדעי המחשב, באוניברסיטת תל אביב, על בינה ובינה מלאכותית:

ולקינוח, תזמורת מנגנת וואלס מהצלילים של מערכת ווינדואוז של מיקרוסופט:

בקליפ זה הקומיקאי והמוזיקאי ריינר הרש מבצע את הוואלס שלו על בסיס הצלילים המשמשים ב- Windows XP עם התזמורת הפילהרמונית באולם הפסטיבל המלכותי, לונדון. אודות RAINER HERSCH - הסטנדאפיסט הבריטי ריינר הרש הופיע ברחבי בריטניה ובלמעלה משלושים מדינות ברחבי העולם. הוא הופיע שלוש-עשרה פעמים בפסטיבל אדינבורו. פסנתרן ומנצח מיומן, המשלב קומדיה עם מוסיקה.

וברוח האדם והמחשב מאחלות לכולכם שבוע חשוב מלא מחשבות ומחושב כהלכה...

סיגל ושלומית, צוות המועדון

bottom of page