top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 37

מועדון מהבית – מגזין מס' 37: דברים שרואים מכאן, לא רואים משם

חברי מועדון יקרים,

הפעם נציע לכם 'בריחה' קטנה מהמציאות הישראלית: מהגל השני, מעומס החום, מהלחות שבשמיים ו... נו, כבר הבנתם.

גיליון אקלקטי על "דברים שרואים מכאן לא רואים משם"...

אז בואו נצלול פנימה! תיהנו:

"נורה" - הצגה של

תיאטרון באר שבע | מאת: הנריק איבסן עיבוד: אינגמר ברגמן.

ערב חג המולד השנה הוא חגיגה מיוחדת עבורה נורה ובני משפחתה. בעלה עומד להתמנות למנהל בנק, ועתידם הכלכלי ואושרם המשפחתי סוף סוף נראה מובטח, אך נורה נופלת קורבן לסחיטה ואיומים מצד אחד העובדים בבנק שבעלה עתיד לנהל בקרוב. על מנת למנוע את פיטוריו ולהתקדם במעמדו בבנק מעמיד אותו עובד את נורה במצב המוביל כמעט לקטסטרופה. נורה נדחקת אל הקיר ומסתבכת בתוך עולם של שקרים ומזימות. האמת שנחשפת ממוטטת את העולם שנראה לפני רגע כמאושר ובטוח. הסודות הנחשפים מביאים לשינויי המשפיע על כל הנפשות הפועלות, ובמיוחד על נורה. נורה מפסיקה להיות בובה על חוטים בידי מפעיל הבובות השוביניסטי ומפרקת את כל המוכר על מנת להתחיל מחדש. בית הבובות מאת המחזאי הנריק איבסן הוא אחת הדרמות הגדולות במחזאות העולמית. המחזה היה שנוי במחלוקת כשיצא לראשונה בשל ביקורת נוקבת על התפקידים המסורתיים של הגבר והאישה בחיי הנישואין. המחזה נכתב לפני יותר ממאה שנה והוא עדיין מעורר הד ותגובות חזקות, בשל היותו דרמה רלוונטית החושפת את מקומה של האישה בחברה ובמשפחה גם בימינו. הפקה זו של תיאטרון באר שבע היא על פי עיבודו החדשני והמהפכני של במאי הקולנוע- אינגמר ברגמן. עיבודו של ברגמן שומר ומחדד את הדיוק, הנשכנות והביקורתיות שיש במחזהו הקלאסי של איבסן ומעניק לו פרשנות מודרנית וקצבית.

ביקור קצר ב... איראן

בואו לבקר באירן ולגלות את האויבת שלנו, כמדינה מעניינת ומגוונת. מהבירה טהרן אל הנוף הטבעי וערים שוות ביקור מצפון לדרום. 11 דקות על אירן, (מעל מיליון מאתיים צופים).

פרופ' גידי בוהק: "איך תופסים מכשפה" | מאירועי אתנחתא של אוני' ת"א

"איש לא יעז לפגוע באדם שקיבל נשיקה ממכשפת הצפון". מזל שביתה של דורותי נחת על המכשפה הרעה מהמזרח ומחץ אותה למוות. זו, מסתבר, דרך אחת לחסל מכשפה רעה. הדרך השנייה, היא התזת מים, שהמיסו וחיסלו את המכשפה הרעה מהמערב. ויש כמובן גם מכשפות טובות. פרופ' גידי בוהק מהחוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד חוקר את המאגיה היהודית לדורותיה. לדבריו, לעומת התרבות הנוצרית, בעולם היהודי יש יחסית מעט סיפורים על מכשפים ומכשפות. בתנ"ך יש את בעלת האוב, שלא מוגדרת כמכשפה ודווקא עוזרת לשאול; דמות נוספת היא איזבל, שיש אזכור של זנוניה וכשפיה; בספרות חז"ל מסופר על שמעון בן שטח, שתפס ותלה 80 מכשפות באשקלון בעזרת 80 בחורים; וקיימים עוד סיפורים בודדים. פרופ' בוהק מציע הסתכלות מרתקת על אוסף מרשמי הקבלה המעשית, שהרב יצחק כדורי העתיק ואסף בכתב ידו, בהם "מתכונים" להחזרת אהבה ואף לפירוד במקרה של אהבה אסורה.

תעלומת האישה מצפת

בצפת קיים קבר עתיק של אישה, כתוב עליו שמה הפרטי: גרסיה, ועוד כמה רמזים. אין שם משפחה, אין תאריך. חידה. אבל מי שמתעמק בפרטים מגלה שמאחורי המצבה יוצאת הדופן, ישנה גם אישה יוצאת דופן. זה סיפורה.

בעקבות הסרט, מציבה בפניכם אתגר: נותר לנו זמן פנוי בשפע, זה הזמן לחקור אודות קיברה של דונה גרציה... לאן הוא נעלם?

מיני קונצרט – סונטה לשני פסנתרים מאת מוצרט

המלצה חמה מעומר שומרוני, מרצה בבית הספר למוזיקה באוניברסיטת ת"א ומבקר מוזיקה:

הקלטה נפלאה מאוקטובר 2019, בה מנגן צמד האחים ההולנדי ארתור ולוקאס יוסן(Jussen)את הסונטה היפהפיה לשני פסנתרים של מוצרט. השניים הם לא רק פסנתרנים מעולים, אלא גם נראים כמו דוגמנים... https://www.youtube.com/watch?v=VIItKRaP2vc&t=672s

הבלט "דרקולה" של הבלט הצפוני (בריטניה)

בלט מסוג אחר, דרמטי, עלילתי, מותח... מופע מושקע במיוחד בעל כוריאוגרפיה מיוחדת, תוך ניסיון לשמור על שלמות הרומן של ברם סטוקר מ-1897.

דרקולה נשמה עתיקה. ערפד המתגורר בטירה מתפוררת בהרי טרנסילבניה. ג'ונתן הרקר הוא עורך דין צעיר שהתארס למינה מוריי. הוא מגיע לטירה של דרקולה כדי לעזור בעסקים משפטיים ומוצא את עצמו כלוא בפנים כאסיר. הוא נופל תחת הכישוף של דרקולה ובקושי מצליח לברוח.

דרקולה שותה את דמו של ג'ונתן הרקר, והופך לגרסה צעירה יותר של עצמו.

הגרסה הצעירה החדשה של דרקולה נוסעת לאנגליה ומוצאת את מינה מוריי, הארוסה של ג'ונתן. הוא חש עימה קשר עמוק ואינו מסוגל ליזון ממנה ואילו היא, מוצאת עצמה נמשכת אליו. לעומתה, לוסי ווסטנרה, החברה הכי טובה של מינה בעלת הרבה מחזרים פוטנציאליים, נכנעת לפיתוי של דרקולה והופכת לקורבן הראשון שלו.

ד"ר אברהם ואן הלסינג שמגלה את מחבואו של דרקולה, מוביל את הגברים לשחרר את מינה מאחיזתו של דרקולה ולפטור את העולם ממנו. הבלט עלה ביולי השנה.

יחס הזהב ורצף פיבונאצ'י במוזיקה

אנו רואים את יחס הזהב* בכל מקום בעולם הסובב אותנו. אבל, האם ידעתם שניתן לשמוע אותו גם במוזיקה?

מאז תחילת הזמן, יחס הזהב היווה השראה לעולם סביבנו. האם שמתם לב כיצד קטעי מוזיקה נשמעים לנו "הגיוניים"? מההערות והאקורדים ועד הניסוחים והדינמיקה, ניתן לחוש כאילו "נועדנו לצעוד יחדיו". רבים מאמינים שזה אינו צירוף מקרים אלא יחס הזהב בפעולה. חוקרי תופעה זו יוצרים קומפוזיציה משלהם בהשראת יחס הזהב.

*מתוך ויקיפדיה: יחס הזהב (או: חיתוך הזהב), הוא קבוע מתמטי המעסיק את המדע והאמנות כבר מאות שנים. זהו מספר אי רציונאלי המסומן באות היוונית פי: Φ

ולקינוח "מיסטר בין" הלא הוא רוי אטקינסון, בקונצרט

הקונצרט עלה במסגרת המשחקים האולימפיים של לונדון בשנת 2012.

מקוות שה"סלט" היה ערב לכם בנפש וברוח. בשביל "מזון" לגוף, תוכלו "לברוח" כבר עכשיו למטבח...

שבוע של טוב ואוויר מזגנים צלול!

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page