top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 39

מועדון מהבית – מגזין מס' 39: הוי ארצי מולדתי, טבע וגם סביבה

שלום חברים!

היכן הייתם באוגוסט שעבר? חלקכם ככל הנראה בילה וטייל ולאו דווקא בארץ.

השנה כולנו מתחברים למקום ולאדמה, מתוך הבית ואולי גם קצת בחוץ.

להרחבת הלב ולקבלת השראה, מוגש לכם גיליון בטעם "הוי ארצי מולדתי" – טבע וגם סביבה.

נמלת האש – הפולשת הביולוגית: סרטון קצרצר עם גדעון רייכר

נמלת האש – מין פולש המאיים על המגוון הביולוגי: גם בשכונות הסמוכות לאוניברסיטה הן כבר מקננות. גורמות נזק בל יתואר וקשה מאד להפטר מהם. גדעון רייכר מספר על השתלשלות האירועים והמחדלים שהביאו להתבססות נמלת האש, מין פולש בישראל. מעבר לאיום שהיא מהווה על המגוון הביולוגי שלנו, עקיצתה גם מכאיבה מאוד לאדם. חייבים חקיקה מערכתית וגוף ממסדי אחד שיפקח ויטפל במינים פולשים, לפני שזה מאוחר מדי!

ובאותו עניין – המינים הפולשים ואיך ניתן להתמודד איתם?

באותו נושא, ד"ר ז'אן-מארק דופור-דרור מציג בהרצאתו את תופעת המינים הפולשים ומדוע הם מהווים סכנה לאדם ולטבע, ומביא דוגמאות לדרכי הפצתם ולנזק שהם גורמים. איך רגולציה על המגזר הפרטי תעזור למנוע ולטפל בפלישת מינים? צפו!

הצגה: סיפור משפחתי – דורות בארץ ישראל

ההצגה "סיפור משפחתי" מאת עדנה מזיא עם שולי רנד וסנדרה שדה. בימוי: עמרי ניצן, התיאטרון הקאמרי.

בתחילת שנות השבעים, בתל אביב, מוצאת נעמי יומנים שנכתבו ע"י סבתה. תוך כדי קריאת היומנים, מתגלה סיפור משפחתה כפי שלא סופר לה מעולם. מתוך צורך אובססיבי לדעת את האמת, מגלה נעמי פגם משפחתי העובר דרך סבתה, דודה ואמה, וכך הגנטיקה מאיימת גם עלייה. תחילתו של הסיפור בהיידלברג ב-1935, וסיומו בשנות השבעים בתל אביב, כשבמהלכו נפרש סיפור שלושת הדורות של המשפחה, על רקע המאורעות ההיסטוריים של התקופה.

בהשתתפות: סנדרה שדה, גיל פרנק, יצחק חיזקיה, מיכל זוארץ ועוד. מתוך העיתונות הכתובה: שעתיים של הצגה חולפות ביעף ומותירות טעם של עוד... הבמאי עמרי ניצן מוכיח שהוא יודע לא רק להמציא קונספציה ולהרהיב בהמצאות, אלא גם להתאפק, לחפור בנפש ולהתמסר לשחקניו בבגרות ובתבונה. השחקנים מעולים, כולם ומעל כולם סנדרה שדה בתפקיד הראשי ...

כתבה קצרה על צלמי הטבע של ישראל | כאן 11 הם זכו בפרסים היוקרתיים ביותר לצילום טבע בעולם: שלושה צלמים ישראלים שיעשו כמעט הכל כדי להנציח את הרגע המושלם בקליק אחד. יפעת עמיאל עם הסיפור.

צילום טבע עם הצלם אייל ברטוב

ההרצאה מלווה בצילומים וסיפורים שהתרחשו מאחורי עדשת המצלמה אשר יציגו שיטות פעולה וצורות חשיבה בהן השתמש כצלם טבע. ההרצאה משלבת תמונות וסרטונים ממסעותיו של אייל בעולם.

סרט: "ישראל הפראית - מסתרי הים האדום"

עולם של שותפויות וקשרים בין מינים שונים ובין בני אותו מין. מי בוחר לחיות לבדו ומי מעדיפים חיי שיתוף ועזרה הדדית? שונית האלמוגים כעולם של סימביוזת ושיתופי פעולה מפתיעים.

מי מכיר את "איבן בטוטה"? יצירה לכלי הקשה בהשראת הנוסע הערבי...

משהו קצת שונה. היצירה לכלי הקשה "איבן בטוטה", מאת היוצר הישראלי, תומר יריב, בביצוע טרמולו. השראתה של היצירה היא הסיפור על חייו ומסעותיו של הנוסע הערבי בן המאה ה-14 שהיה גיאוגרף ותייר ערבי. "איבן בטוטה" כונה נסיך הנוסעים ובמשך כ-30 שנות מסע גמא כ-120,000 ק"מ.

המפחלץ הראשי של מוזיאון הטבע, איגור גברילוב מסביר על עבודתו

ראיון קצר עם המפחלץ הראשי של מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרט, איגור גברילוב.

"הטבע מתעורר" – על הקולות של בעלי החיים והסביבה

ואי אפשר לסיים מבלי להזכיר את האוניברסיטה שלנו... מתוך: אתנחתא בפיג'מה: מסע בעקבות הטבע המתעורר - האם בעלי החיים נהנים לשמוע את הקולות שאנחנו משמיעים?

מדוע בעלי החיים משמיעים קולות - האם מתוך מנגנוני הישרדות או דווקא מתוך חיבה למוזיקה? על מה שרים הלוויתנים? למה אוהבים הצפרדעים להאזין? מי נחשב בעיני הציפורים לזמר מוביל? פרופ' יוסי יובל, ראש המעבדה לנוירו-אקולוגיה בפקולטה למדעי החיים ובביה"ס סגול למדעי המוח, לוקח את הצופים למסע קסום בעקבות הצלילים והקולות שבטבע.

ולקינוח, ברוח הימים הללו, השיר "חולמים אחר השמש"

ביצוע: דוד לביא ותמר פילוסוף.

מילים: יורם טהרלב לחן: סשה ארגוב, שלמה קרליבך.

בין הברושים והכרם שנית נעבור

בין הערביים שוטפות סנוניות את העמק

ערב יפה וחמים

שט על גגות ותלמים,

אנו כמו כל החולמים

אחר השמש.

*

לו על כתפינו נשאנו שנית תינוקות

לו רק יצאנו שנית לחרוש ולזרוע

לו רק יכולנו לקצור

לו רק לצאת ולבצור

לו רק ידענו לנצור

חדוות הנוער.

*

שקט ורק צעדינו נותרו על השביל

לילה ירד על צמרות הברושים ועלינו

טל על שיחי ההרדוף

על הבריכות והסוף,

טל על ראשך הכסוף

ועל עינינו.

מאחלות לכולכם שבוע של טוב ותקווה גדולה לעתיד אבל מזכירות לכם גם ש: אין, אין כמו הבית ובמיוחד, מועדון מהבית...

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page