top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 42

מועדון מהבית – מגזין מס' 42: סופ"ש

שלום לכל חברי המועדון,

בכל רגע נתון אנחנו חיים בתקופה שבעוד שנים רבות תהפוך להיסטוריה של העתיד. בינינו מסתובבים גם אותם אלו שיירשמו וייזכרו כמי ש"עשו היסטוריה".

בגיליון הפעם – על אנשים והיסטוריה: דמויות, סיפורים, יצירות וגיבורים. על כל אלו שתמיד מגרים את הסקרנות שלנו וגם כאלה שפחות מרבים לספר עליהם...

צפייה והאזנה מהנות!

הסינית שפיקדה על צי פיראטים – סרטון קצרצר

סיפורה המופלא של פרוצה סינית שהפכה למפקדת צי פיראטים והטילה אימה על כל סין וסביבתה. שודר בכאן 11.

איראן וההיסטוריה המתהווה בה באמצעות הרשתות החברתיות

ד"ר רז צימט, חוקר איראן בדסק לחקר רשתות ע"ש דורון הלפרן, מרכז דיין ומרכז אליאנס. דברי סיום: פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה.

"איראן, דאע"ש והמזרח התיכון - המשוואה הבלתי פתורה", מתוך ערב עיון שנערך במרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה בשיתוף אוניברסיטת תל אביב.

הצגה: הרוזן ממונטה כריסטו – דרמה היסטורית

ביצוע של תיאטרון באר שבע. ההצגה זוכת 4 פרסי התיאטרון הישראלי לשנת 2009. הרומן הקלאסי של דיומא, הופך לתיאטרון צבעוני ועתיר-דמיון, בו עשרה שחקנים מגלמים כשישים דמויות (!) דרמה סוחפת, עתירת הרפתקאות, תככים ויצרים, אהבה ונקמה. צרפת, 1814. אדמונד דנטס, מלח צעיר, נאסר ביום חתונתו ומושלך למאסר-עולם, בשל האשמה כוזבת. בתושייה ואומץ לב, הוא נמלט מהצינוק, כשבידיו מפה המובילה אל אוצר חבוי באי הנידח מונטה-כריסטו. כעשרים שנה לאחר מאסרו של דנטס, מופיע בפריז "הרוזן ממונטה כריסטו" ומסנוור את העיר בעושרו האגדי. האנשים ששלחו את דנטס לכלא נופלים, בזה אחר זה. רק אישה אחת, אהובתו הנטושה, מזהה את הרוזן המסתורי, ומנסה לבלום את מסע הנקמה שלו. מאת אלכסנדר דיומא מחזה מקורי עידו ריקלין ובבימויו.

ההיסטוריה של הממציא ניקולה טסלה בסרטון קצר על חייו

ניקולה טסלה היה אדם שהקדים את זמנו. ההתקדמות שלו בתחום החשמל הייתה רדיקלית, הועילה לפתח את העידן המודרני, והשפעתו נראתה בכל הקשור לצילומי רנטגן ועד לשלט רחוק. למערכת האלחוטית העולמית שלו היה פוטנציאל לקידום הטכנולוגיה כמעט מאה שנה, ובמקביל לספק אנרגיה חופשית לעולם. בניגוד לכל כך הרבה מהתקופה שלו, טסלה לא פעל למען רווח כספי, במקום זאת פעל לקידום האנושות. אולי אין זה מפתיע שאדם שחי טרם זמנו מצא את מקומו רק במאה ה-21, עידן שעוצב על ידי הברקות טכנולוגית.

"החברים הרעים": ההיסטוריה של ממלכה ישראלית גדולה ראשונה

מרצה: פרופ' ישראל פינקלשטיין. הרצאה שביעית מתוך סדרת הרצאות בנושא "ישראל הקדום: ארכיאולוגיה, מקרא ומה שקרה". נערך במסגרת "סדרת הרקטור" באוניברסיטת תל אביב.

ההיסטוריה של הרחובות הפיקטיביים עם דורון פישלר

בכל הארץ יש רחובות שנראים כאילו הם נקראים על שם אנשים שלא קיימים. דורון פישלר יצא לחקור את התופעה של רחובות פיקטיביים וחזר עם תובנות מרתקות אז, בפעם הבאה שאתם נוסעים על פי הוראות ה-WAZE שלכם, שימו לב שהוא לא לוקח אתכם לרחוב הנמצא ביקום מקביל. רוצים לדעת איך זה קורה? צפו בסרטון (כאן 11).

ההיסטוריה של תעשיית השקרים

תעשיית השקרים: על מדיה אקדמיה והסכסוך הערבי-ישראלי - מועבר על ידי בן דרור ימיני. ההרצאה ניתנה בטכניון.

היסטוריה של האמנות: "הסעודה האחרונה"

איך נראה באמת "הסעודה האחרונה" של ליאונרדו דה וינצ'י? | סרט דוקומנטרי

הציור המפורסם של לאונרדו "הסעודה האחרונה" מסתיר סוד: רק 20 אחוז מהיצירה המקורית נראים עדיין.

כמו במותחנים, הסרט התיעודי מנסה לשחזר כיצד התמונה נראתה במקור. לאונרדו דה-וינצ'י היה איש הרנסנס. במאי 2019 ציינו 500 שנה למותו. האמן יצר יצירות מפורסמות בעולם. הפרסקו "הסעודה האחרונה" - אולי אחת המפורסמות ביותר. עדיין בסביבתה המקורית, על קיר חדר האוכל של המנזר הדומיניקני לשעבר של סנטה מריה דלה גראצי במילאנו. הציור, שגובהו 4.60 מטר ורוחבו 8.80 מטר, עובר שיקום במשך 19 השנים האחרונות. אולם כיום, יודעים שרק 20 אחוז מהמקור נראה היום. החקירה מובילה גם למנזר בלגי הקטן, שם התגלה עותק מסתורי מיצירתו של דה וינצ'י. זהו ציור על בד שיכול להיות שהוזמן בבית המלאכה של דה וינצ'י על ידי המלך הצרפתי לואי ה -12. תגלית זו, אולי קירבה את החוקרים בצעד קרוב יותר לאמת.

סיפור מנצח – ההיסטוריה של הסימפוניה התשיעית של בטהובן

גיל שוחט מנצח ומנחה את סיפור ההיסטוריה של הסימפוניה התשיעית של בטהובן, גם ההיסטוריון אלון קליבנוב מיודענו מתראיין במסגרת התכנית. שודר בכאן 11.

מכון הסמיטסוניאן מציג פרשת ריגול היסטורית: האיש שהציל את העולם

מלחמות ריגול עם דמיאן לואיס: האיש שהציל את העולם ממלחמת עולם שלישית.

בתקופה שבה משחק הריגול של המלחמה הקרה היה בעיצומו, אולג גורדייבסקי היה אחד מכוכבי העל של הק.ג.ב. ואחד הבוגדים גדולים ביותר בארגון. במשך שנים הוא סיפק לבריטים מודיעין רוסי סודי ביותר, וסיכן את חייו בשנת 1983 כדי להציל את העולם מסף השמדה גרעינית. בסרט מוצגת הקריירה המדהימה של המרגל כסוכן כפול ואת עריקתו המסוכנת מרוסיה.

ולקינוח לחובבי הנוסטלגיה - להקת גזוז עם מיטב השירים והמערכונים מ-1979

אנו מזמינים אתכם לחזור בזמן ולצפות בלהקת גזוז במיטב השירים והמערכונים: המלווים בתכנים הומוריסטים ומשחקי מילים: לכבוד הקיץ, תשע בכיכר, רוני, היא התישבה ליד פסנתר אמא ודני ועוד משתתפים; דני סנדרסון, גידי גוב, מזי כהן, זיו בן, מוטי דיכנה, דני פאר, מאיר שפייזר, שלמה חממי ועוד.

מאחלות לכולכם סופשבוע נפלא ומי יודע, אולי מישהו מאיתנו יעשה השבת היסטוריה...?

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page