top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 44

מועדון מהבית – מגזין מס' 44: ישראל ארצנו ו... הצעות למתנות

חברי מועדון יקרים שלנו,

ברוך שובכם לשגרה אחרי חופשת הקיץ הנפלאה (אם כי החום עדיין כאן...).

"ארץ קטנה עם שפם;

חצי סיכה על מפת העולם..." (שירו של הפזמונאי מאיר גולדברג)

ובכל זאת, יש לנו כאן בארצנו הקטנטונת - הכל מהכל.

לקראת ראש השנה הקרב ובא, שמוזמן להחליף לנו את הימים המורכבים בימים טובים יותר, גיליון מיוחד על ישראל, יהדות, דת, אמונה, זרמים, היסטוריה ומה לא?

וגם:

שתי הצעות למתנה נהדרת לחגים לאהובים עליכם, בהטבה ייחודית לחברי המועדון בסוף הגיליון!!!

מדוע בחר דוד בירושלים לבירתו?

אין בירושלים אוצרות טבע או נמל טבעי והיא גם לא יושבת על עורק תחבורה בינלאומי. מדוע, אם כן, בחר בה דוד המלך להיות בירת מלכותו? מה היו תכונותיה המיוחדות של העיר שסייעו לה למלא תפקיד מרכזי כל כך בגיבוש שבטי ישראל לממלכה מאוחדת, ובהפיכת ירושלים לבירה הנצחית של עם ישראל?

בדרך למהפכה בחופה? הזוגות הדתיים שמסרבים להתחתן ברבנות

זוגות אורתודוכסיים בוחרים להתחתן כדת משה וישראל - אבל לא באמצעות הרבנות הראשית. לדבריהם, זו מלחמה בכפייה של המוסד הרבני. ברבנות מגיבים לתופעה באמצעות סעיפים בחוק שיהפכו אותם לעבריינים, אבל הזוגות המתחתנים מוכנים גם לעמוד למשפט כחלק מהמחאה. כתבתה של נועה ברק, מתוך חדשות השבת כאן 11.

הצגה: הרצל אמר! | תיאטרון גשר

מדינת ישראל היא אחד הסטארטאפים המפתיעים של העת המודרנית, בואו לפגוש את הסטארטאפיסט: בנימין-זאב הרצל. ב-1902 פרסם הרצל את ספרו "אלטנוילנד"- ארץ ישנה-חדשה. עלילת הספר מתרחשת ב"עתיד הרחוק" שבו הוקמה מדינת היהודים. הספר הוא אגדה (אם תרצו) אבל הוא גם מדריך מדויק עם "מפרט טכני" מלא לחיים בארץ המובטחת. בית מקדש שלישי, הפרדה בין דת למדינה, האופרה העברית הראשונה בחיפה, שבילי אופניים לצד הכבישים, רכבת מיפו לדמשק, נשים יכולות לבחור ולהיבחר, יהודים וערבים חיים בדו-קיום ומנהיגים מכל העולם מגיעים אלינו כדי ללמוד על שלום, סובלנות אחווה ושגשוג. וזהו רק חלק קטן מחזונו של הרצל.

ההצגה נוצרה בהשראת שלושה מקורות: אלטנוילנד, תולדות מדינת ישראל וחלומות על עתיד טוב יותר.

אוצר מטבעות הזהב במוזיאון רמלה | ערוץ 1, איתי ורד

אתם בוודאי זוכרים את הטיול לרמלה שערכנו לפני מספר שנים. אך האם אתם גם זוכרים את אוצר המטבעות במוזיאון?

מטמון ובו 376 דינרי זהב ושישה מטילי זהב, שהתגלה באקראי סמוך למתחם המגדל הלבן. המטמון כולל מטבעות שהוטבעו ברחבי העולם האסלאמי דאז, למין העיר מֻחמדיה (כיום מסילאח שבאלג'יריה) במערב ועד סמרקנד שבאסיה המרכזית (כיום בתחומי אוזבקיסטן). המטמון התגלה במהלך חפירות הצלה בעת הכשרת הקרקע לבניית קניון רמלה. ולכן קשה להעריך למי היה שייך ומהן נסיבות הטמנתו. ניתן להניח כי המטבעות השתייכו לבנקאי, לחלפן או לסוחר. ערכו בימי הביניים היה שקול לדמי מחייתה של משפחה עירונית ממוצעת במשך למעלה משלושים שנים.

הזוגות המעורבים שלא נכנעו לדעות הקדומות

למרות דעות קדומות, זוגות יהודיים-ערְביים, מצליחים לאהוב ולהקים משפחה. שלושה זוגות כאלה מספרים על הקשר וגם על האתגרים והקשיים – שמתגברים כנולדים הילדים. הפרק השני בסדרת הכתבות #יחסים מסוכנים. כתבתו של ריאד עלי. מתוך חדשות הערב.

מוסיקה יהודית – שולי רנד ב"שירת העשבים"

מוזיקה יהודית היא המורשת המוזיקלית של העם היהודי לדורותיו, כוללת הן מוזיקה ליטורגית והן מוזיקה אמנותית ופופולרית, וכן מגוון מקצבים וצלילים שהושפעו מתרבויות מוזיקליות שונות לאורך תקופה של 3,000 שנה, החל מהתרבות המזרח תיכונית העתיקה, ובהמשך בתרבויות השונות בארצות התפוצה שבהן היה העם היהודי מפוזר במשך כ-2,000 שנה, ועד הקמת מדינת ישראל וימינו אלה. בשלהי המאה ה-19 החל מפעל כינוס ושימור חומרי ורעיוני של המסורות המוזיקליות בשל החשש שבחלוף הדורות והתמורות הן יאבדו. שירת העשבים הוא שיר שכתבה והלחינה נעמי שמר על בסיס שלוש אמרות של רבי נחמן מברסלב.

שירת העשבים

נעמי שמר מילים: נעמי שמר ורבי נחמן מברסלב לחן: נעמי שמר דע לך שכל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד משלו דע לך שכל עשב ועשב יש לו שירה מיוחדת משלו ומשירת העשבים נעשה ניגון של רועה כמה יפה כמה יפה ונאה כששומעים השירה שלהם טוב מאוד להתפלל ביניהם ובשמחה לעבוד את השם ומשירת העשבים מתמלא הלב ומשתוקק וכשהלב מן השירה מתמלא ומשתוקק אל ארץ ישראל אור גדול אזי נמשך והולך מקדושתה של הארץ עליו ומשירת העשבים נעשה ניגון של הלב.

נטורי קרתא – מי מכיר?

נְטוּרֵי קַרְתָּא (מארמית: "שומרי העיר") היא קבוצה חרדית קטנה המוכרת בהתנגדותה החריפה למדינת ישראל ולציונות. חברי הקבוצה מאמינים שקיומה של מדינה יהודית טרם בוא המשיח איננו לגיטימי, והם רואים בהקמת המדינה ובקיומה "התגרות באומות" הגורמת לשפיכות דמים, במלחמות ובפיגועים. הקבוצה קרובה בהשקפתה לעדה החרדית אך נחשבת קיצונית ממנה. אמנון לוי מתבונן בקבוצה מבפנים. מתוך 'פנים אמיתיות' עם יואליש קוריס ורוחל, ערוץ 13.

להתפלא מבראשית | ד"ר חיים שפירא סיפור הבריאה המקראי נחתם בלידתו של יצור אנושי הנבדל מסביבתו ומחויב לה; אחר ושונה מיתר הנבראים אך גם מעורב עמם ואחראי להם. התורה, על חלקיה השונים, בוחנת את האתגרים הניצבים בפני האדם בבואו לתפוס את מקומו בין שאר הנבראים ואת הצלחתו לעמוד באתגרים אלו; היא עוסקת ביחסם של נוחלי "צלם אלוהים" זה לזה, וכן אל העולם שירשו ושהם עתידים להוריש לצאצאיהם. ד"ר חיים שפירא יעמוד על יחסו של האדם לסביבתו הפיזית, לבעלי החיים ולבני האדם המקיפים אותו כפי שהוא מוצג בספר הספרים; יבחן את מקומו של האדם בין יתר הנבראים, את השפעתו על סביבתו, וכן את מערכות היחסים בין האדם לשכנו.

דת ומדע: הקוסמולוגיה המודרנית מול "בראשית ברא את העולם"

פרופ' צבי מזא"ה מביה"ס לפיזיקה ולאסטרנומיה ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר "מסע אסטרונומי אל קצווי היקום" מתוך סדרת הרקטור. איך אלוהים ברא את העולם - בשבעה ימים או במפץ אחד גדול? האם יכול להיות שבכל זאת יש לאסטרונומיה ולדת נקודות מפגש והצטלבויות? כיצד משתלב המדע בסיפורי בריאת העולם? פרופ' צבי מזא"ה מנסה לענות ולשכנע.

פרויקט מערות קומראן

פרויקט מערות קומראן עובדים באזור קומראן, בו נמצאו מגילות ים המלח, בתקווה למצוא גילויים ארכאולוגיים נוספים.

העברים | "מורי, חידת שבזי" – רבי שלום שבזי | כאן 11

רבי שלום שבזי - אפילו איור של פניו לא נמצא. אך גם ארבע מאות שנה לאחר מותו, רבי שלום שבזי הוא משורר פופולארי ונחשב לגדול חכמי ומשוררי תימן. מסע בעקבות אחד מגדולי היוצרים בספרות העברית והיהודית, שכתב למעלה מ-800 שירים, עירב בכתיבתו עברית וערבית, התאהב במשיח, התייסר בחשקים, הרג שניים מילדיו והפך לאגדה.

הסדרה "העברים" של הבמאי יאיר קדר, זוכת הפרס הראשון לפרויקט התעודה הטלוויזיוני בתחרות הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי. זוכה ציון לשבח, פסטיבל חיפה 2018.

העיר האבודה - סיפור גילויה מחדש של ירושלים הקדומה

העיר ירושלים השפיעה על התרבות האנושית יותר מכל עיר אחרת בעולם, אך למרבה הפלא, במהלך הדורות, נשתכח המקום שבו נכתבו רוב פרקי התנ''ך, כאילו בלעה אותו האדמה. הסרט מתאר את הסיפור המרתק של גילויה מחדש של עיר דוד הקדומה במאה ה-19 על ידי החוקר הבריטי קפטן צ'ארלס וורן. הצופה מצטרף להרפתקאותיהם של וורן וסגנו סרג'נט הנרי בירטלס בחיפוש אחר שרידיה של ירושלים הקדומה ואף מצטרף אליהם ברגע הדרמטי שבו החוקר הדגול כמעט טובע במי נקבת השילוח שמפלסה עולה פתאום.

פרופ' רון מרגולין: "האמנם כל יכול? אלוהי ישראל כיודע, רוצה ומיטיב"

רון מרגולין הוא פרופסור באוניברסיטת תל אביב. חוקר דתות, יהדות, חסידות ופילוסופיה יהודית מודרנית. ממקימי תוכנית אופקים להכשרת סטודנטים מצטיינים באוניברסיטת תל אביב להוראת יהדות כתרבות במערכת החינוך הממלכתית ועומד בראשה. מה הקשר בין מדע לדת? האם ניתן להשוות בין דתות או בין חוויות דתיות? פרופ' רון מרגולין חוקר את השונה ואת הדומה בתופעה הדתית האנושית.

מערת צדקיהו

מערת צדקיהו הנה המערה המלאכותית הגדולה בישראל וכולה מתחת לעיר העתיקה. על מלך עיוור, בונים חופשים ואגדות אינספור...

המחיר שמשלמות הצעירות החרדיות שדוחות את גיל הנישואין

כשמדברים על העולם החרדי, רובנו חושבים על משפחות מרובות ילדים, על נשים שמגדלות את צאצאיהן בבית, ועל אברכים שלא רוכשים השכלה גבוהה. אבל גם המשפחה השמרנית משנה את פניה. בשני העשורים האחרונים עוברת החברה השמרנית שינויים כמעט בכל טאבו חרדי: גיל הנישואים עולה לצד עלייה במספר הסטונדטים לתואר אקדמי, יותר זוגות מתגרשים וגם ממוצע הילדים בכל משפחה נמצא בירידה מתמדת .יפעת עמיאל יצאה להכיר את האנשים שמאחורי הסטטיסטיקה | מתוך חדשות השבת.

קשת טיטוס ומנורת המקדש - מירושלים לרומא וחזרה

דיכוי המרד הגדול ביהודה בשנת 70 לסה"נ נתפס בעיני הרומאים כהצלחה אדירה שיש להתפאר בה. הסרט 'קשת טיטוס', צולם ברומא ובישראל ומשחזר באמצעות אנימציה מרהיבה, את תהלוכת הניצחון המפוארת ביותר שידעה רומא! היה זה מפגן כוח אדיר שבו הציג טיטוס, בנו של הקיסר אספסיאנוס, לראווה את השלל העצום שלקח מירושלים ובתוכו מנורת הזהב מבית המקדש. דמות המנורה, הנישאת על ידי חיילים רומאים, נחקקה על ידי אחיו של טיטוס, על קשת ניצחון מונומנטלית לפני כ2000 שנה, ומאז הפכה לדימוי מובהק של חורבן וגלות. הסרט עוקב אחר ההתפתחות הדרמטית שהתרחשה עם קום מדינת ישראל כאשר קשת טיטוס הפכה מסמל דיכוי והשפלה לסמל החופש והחירות של העם היהודי, והמנורה השבויה לסמלה הרשמי של מדינת ישראל.

נחשפה תעודה נדירה מימי הבית הראשון המציינת את שמה של ירושלים-רשות העתיקות

ממצא נדיר וחשוב נחשף בפעילות מבצעית יזומה של היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות: תעודה עשויה פפירוס, מתק' בית ראשון (המאה ה-7 לפנה"ס), המציינת במפורש את שמה של העיר ירושלים. זהו המקור החוץ-מקראי הקדום ביותר המזכיר את ירושלים בכתב העברי.

חשיפת הממצאים הארכיאולוגים הטמונים בעפר הר הבית

בשנת 1999, בעבודות חפירה לא חוקיות של שנערכו על ידי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, קרוב ל-400 משאיות של עפר רווי בממצאים ארכיאולוגיים הוצאו מהר הבית ונשפכו בנחל קדרון הסמוך. בשנת 2004 הקימו דר’ גבריאל ברקאי ויצחק דבירה את מפעל סינון העפר מהר הבית על מנת להציל את הממצאים העתיקים שטמונים בעפר ולקיים מחקר מעמיק שישפוך אור נוסף על עברו של הר הבית.

עד כה לקחו חלק בפעילות למעלה מ-200,000 מתנדבים מהארץ ומהעולם. זוהי תופעה חסרת תקדים כפעילות הארכיאולוגית הקהילתית הגדולה בעולם. בכך האתר הפך להיות בעל משמעות חינוכית וערכית לילדים ולמבוגרים אשר משתתפים בתהליך חשיפת ממצאי הר הבית.רעיון זה בא לידי ביטוי יפה בספר תהילים:

כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ (תהילים קב:יד-טו)

מכיוון שמעולם לא התקיימה חפירה מדעית ארכיאולוגית יזומה בהר הבית, מאות אלפי הממצאים שנאספו במהלך מפעל הסינון מספקים מידע ארכיאולוגי יקר ערך שלא היה נגיש לחוקרים קודם לכן.

כשתסתיים תקופת הקורונה, גם לכם ניתן לקחת חלק בסינון הממצאים מהר הבית.

לקינוח השיר ארץ קטנה עם שפם – קורין אלאל

מתנות לחג בהנחה ייחודית לחברי המועדון

מתנה לקחת איתכם לחו"ל או לאירוע מיוחד:

אבנר אברהם, המוכר לכם כמרצה המופיע לעיתים במועדון, בשיתוף פעולה עם המעצב רועי שגב הקימו מיזם 'מדליות המוסד' הכולל מדליות מיוחדות המציינות את המבצעים הגדולים של הארגון והמדינה.

המדליות הינן בקוטר 60 מ"מ, מיוצרות בציפוי בגוון כסף או ברונזה, ומגיעות עם מנשר מהודר בעברית ואנגלית המתאר את המטבע על פרטיו הקטנים ביותר.

לרוכשים יינתן בנוסף מעמד פלסטיק קטן ללא תשלום, וגם: שליח עד הבית (באזור המרכז) או משלוח בדואר ללא תשלום (לאזורים אחרים בארץ).

העלות - 150 ₪ + מע"מ (כחצי מהמחיר הרשמי).

לצורך הרכישה, יש לפנות ישירות לאבנר אברהם בהודעת SMS או בוואטסאפ במס' 0586691049, ולהזדהות כחברי המועדון.

כתובת אתר המטבעות: https://www.mossadcoins.com/

ספר במתנה לכל חובב קריאה ואוהב הארץ:

לוחמי הסתר: המודיעין הישראלי – מבט מבפנים | מאת אפרים לפיד

  1. איך הגיע המודיעין הישראלי להישג הבינלאומי המרשים של מידע מדויק לתקיפה בהפתעה בששת הימים?

  2. כיצד הצליח המוסד לגייס טייס עיראקי ולהביאו עם מיג 21 לישראל ולשירותי המודיעין במערב?

  3. כיצד גדלה יחידה 8200 למה שהיא כיום?

  4. מי הקים את סיירת מטכ"ל ויחידות מיוחדות אחרות בשירותי המודיעין?

  5. איך בנה השב"כ מערכת אבטחה בחו"ל?

  6. כיצד נערך המודיעין לאיתור סימנים מעידים לשלום?

  7. מהם דפוסי הפעולה של ארגוני המודיעין כקהילה?

על שאלות אלה ועל מאות אחרות עונה הספר לוחמי הסתר, פרי מחקרו של אפרים לפיד.

המחבר, תא"ל מיל' ד"ר אפרים לפיד, מילא תפקידים בכירים בחיל המודיעין, היה דובר צה"ל, מפקד גלי צה"ל ומדריך במכללה לביטחון לאומי. כיום הוא מרצה למדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן, ומייצג את ישראל בכנסים בעולם בתחומי הביטחון והמודיעין.

לרכישה בהנחה 50% במחיר 60 ₪ בלבד יש לפנות טלפונית ל- 052-6429980.

נסיים בידיעה כי "אין לנו ארץ אחרת" ו"טוב להיות בבית".

מאחלות לכם הנאה וסיפוק,

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page