top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 46

מועדון מהבית – מגזין מס' 46 - עונת השנה והזמנה

חברי מועדון יקרים,

הזמנה! הזמנה! הזמנה!

אפרים לפיד בהרצאתו: פרשיות מודיעין שהסעירו.

על מאיר טוביאנסקי, סרן אלכסנדר, "עסק הביש", עזת נפסו, קו 300, יהודה גיל ועוד.

על המשותף והמיוחד בכל אחת מפרשיות אלו.

על המרצה: תא"ל מיל' ד"ר אפרים לפיד, מרצה באוניברסיטת בר אילן ולשעבר קצין מודיעין בכיר שעמד בראש גלי צה"ל ודובר צה"ל לשעבר.

ההרצאה תתקים ב"זום", ביום שני הבא, ה-14 בספטמבר 2020 בשעה 18:30 בערב.

משך ההרצאה כ-50 דקות + זמן לשו"ת בסיום. ההרצאה תלווה במצגת.

קישור להרצאה יפורסם בהמשך.

* * *

בדיוק בתפר בין הקיץ הלוהט לסתיו המתאחר ובזמן בו שנה אחת מסתיימת וחדשה תכף תתחיל, גיליון שיזכיר לנו שאולי לא ממש כאן אצלנו, אבל במקומות רבים בעולם קיימות "ארבע עונות בשנה"...

קיץ

חלום ליל קיץ – פליקס מנדלסון בהשראת ויליאם שייקספיר

קונצרט סיום חגיגי לארבעה ימים של פסנתרים. באולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים. בנגינת התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור.

פליקס מנדלסון; פתיחה מתוך 'חלום ליל קיץ' בהשראת ויליאם שייקספיר אופוס 21 ובניצוח נמרוד דוד פפר.

הצגה: "קומדיה סקסית בליל קיץ" תיאטרון באר שבע

קומדיה רומנטית על זוגיות, תשוקה ואהבה. השנה היא 1910. שלושה זוגות מגיעים לבית נופש כפרי בלבו של יער קסום: ממציא פטנטים משוגע ואשתו המתוסכלת מינית, רופא חרדתי רודף שמלות ובת זוגו הנימפומנית ופרופסור נפוח ושחצן עם ארוסתו המפתה. בסוף שבוע של בגידות ושקרים נחשפות מערכות היחסים האמתיות שמתחת לפני השטח ומעליהן, והיער מתגלה כמכושף ואף מיסטי. קומדיה ייחודית ולא מוכרת של וודי אלן - מצחיקה ומרגשת, והפעם גם מסתורית ומפתיעה. בסופה הלא צפוי נטרפים כל הקלפים ואפילו האקדח שמופיע במערכה הראשונה מפספס את מטרתו. בסיום המחזה, כמעין סיכום, אומר וודי אלן בעצמו: "האהבה היא בלתי צפויה, סקס הוא דבר מאד מסתורי ונפלא... ואת הלב לעולם לא נוכל להבין. צריך לחיות את הרגע כי הוא עלול לא לשוב עוד לעולם… אנחנו מזדקנים, אנחנו משתנים… גברים הם לא כמו שהם נראים... כולנו הופכים לחיות כשזה נוגע לאהבה". מחזה מאת ירון ברובינסקי ומולי שולמן על פי סרטו של וודי אלן | במאי שחר סגל

זהירות – נחשים!

נזקי הקיץ: עשרות נפגעו מהכשות נחשים ומעקיצות עקרבים. מי שמכיר את החיות מקרוב מנסה להרגיע: החששות של מרביתנו מוגזמים. מתוך כאן חדשות.

אומנות, לדעת טוב יותר: ליל הכוכבים של ואן גוך

ליל כוכבים הוא ציור שמן של הצייר ההולנד וינסנט ואן גוך משנת 1889. הציור, המוצג כיום במוזיאון לאמנות מודרנית שבניו יורק, הוא אחד הציורים הנודעים ביותר של ואן גוך, וזכה להתייחסויות רבות בתרבות המערבית. מתוך מטלת האמנות | אולפני PBS דיגיטל.

ליל כוכבים – ציור שהפך לשיר

השיר הידוע של דון מק'לין 'ליל הכוכבים'. מעל 48 מיליון צפיות.

"Vincent" הוא שיר שנכתב כהוקרה לצייר וינסנט ואן גוך. הוא מוכר גם בשם "Starry Starry Night" כשורת הפתיחה שלו, המרמזת על הציור של ואן גוך "ליל כוכבים" משנת 1889. השיר מתאר ציורים נוספים מאת האמן. את השיר כתב מקלין ב-1971 אחרי שקרא ספר על חייו של ואן גוך.

האם כדור הארץ משתגע? חם לכל העולם (ולא רק בקיץ)

הוריקנים עוצמתיים בארה"ב, גשמי מונסון באסיה, וגלי חום במזה"ת, אפריקה ואירופה: האם מזג האוויר הקיצוני מעיד שכדור הארץ יצא משליטה?

ואיך אפשר ללא ארבע העונות של ויואלדי?

קיץ - מתוך ארבע העונות של ויואלדי. בביצוע מארי סמולסן: קרוב ל-30 מיליון צפיות. עם סולני טרונדהיים.

ובמקום שבו תמיד 'קיץ' – אפשר לרדוף אחרי זאבים, סרט קצר

זאבים בערבה כתבה עם הצלם אייל בר טוב: בעקבות הפיתוח והתרחבות הישובים, הזאבים, שחיו בעבר בכל רחבי ישראל, נדחקו והם מרוכזים היום בעיקר בשטחים הפתוחים שנותרו – בגולן, בנגב ובערבה.

הזאב הפך נלווה אל ישובי האדם, כשהוא פוגע לעתים במשק החי ומחפש מזונו במזבלות בישובים ובסיסי צבא. היום חיים בנגב ובערבה כמאה וחמישים זאבים, והקונפליקט בין האדם לזאב הולך ומחריף ככל שרבים המפגשים וגדל החיכוך.

שפיות זמנית - הקיץ האחרון -1991

שיר שהפך לקלאסיקה והיה כהמנון באותה שנה. השיר זכה להצלחה רבה, צעד 52 שבועות במצעד הפזמונים של רשת ג' מתוכם שבועיים במקום הראשון, הישג שאף שיר אחר במצעד לא זכה לו...

סתיו

מדוע העלים משנים צבע?

התופעה שהכי מזוהה עם הסתיו היא השלכת. אבל רגע לפני שהם נושרים, משנים העלים את צבעם. חשבתם פעם – מדוע?

עלי הסתיו - רביעיית ריצ'ארד גליאנו טנגריה

ריצ'ארד גליאנו - אקורדיון, פיליפס ארטס - בס, רפאל מג'יאס - כלי הקשה, סבסטיאן סורל – כינור. גרמניה.

41 Internationale Jazzwoche – Burghausen, Wackerhalle .

סתיו / שמשון חלפי

כבר נושרים העלים בשדות וגנים,

כבר רוכבות במרום שיירות עננים.

וכוכב אחרון שם נחבא אל כליו

סתיו . . . סתיו . . . סתיו . . .

כבר יצאו לדרכם אחרוני ציפורים,

ונשאו הם אתם אחרוני השירים,

ופורט רק הרוח באלפי מיתריו –

סתיו .. . סתיו . . . סתיו . . .

מפליגות אוניות בימים רחוקים,

מפליגות, מפליגות אל האין אופקים,

נאבק לא יכול עוד הים לגליו

סתיו . . . סתיו . . . סתיו . . .

כבר שוקעת העיר בשתיקה עמוקה

ביצוע של יהודית רביץ וגידי גוב מתוך התוכנית "לילה גוב":

וכיצד אפשר ללא המשך של ארבע העונות של ויואלדי?

סתיו - מתוך ארבע העונות של ויואלדי.

סתיו "אלגרו-אדג'יו מולטו" (ארבע העונות); צילומים מהגנים הבוטניים הלאומיים של וויילס; ג'וליה פישר בכינור בליווי נגני אקדמיית סנט מרטין ":

חורף

מסע לסוף העולם: ערד ניר באנטארקטיקה

אנטארקטיקה היא היבשת האחרונה שהאדם המודרני גילה. היא לא שייכת לאף מדינה, ולמעשה אפילו השם שלה מבוסס על שם של אזור אחר: ארקטיקה כיוון שאנטארקטיקה היא הצד ההופכי (אנטי) של ארקטיקה ומכאן – אנט(י)ארקטיקה...

כיום היא מושכת יותר ויותר תיירים שלא מתעניינים במושגים כמו "קניות" או "חיי לילה", רק טבע. צפו בתמונות המרהיבות מהיבשת המסתורית במסע של ערד ניר.

כשקר בחורף מה שותים? נכון, צדקתם, תה!

תה הוא המשקה השני הנצרך ביותר בעולם אחרי מים - מתה טורקי ממותק ועד תה חמאה טיבטי מלוח, ישנן כמעט דרכים להכין את המשקה כמו שיש תרבויות על הגלובוס. עלי התה תורבתו לראשונה בסין לפני יותר מ-6,000 שנים, אך החלו להשתמש בהם להכנת משקה רק לפני 1,500 שנים, והם נפוצו ברחבי העולם החל מהמאה ה-15. את דרכו בעולם הוא החל בכלל במקרה, לא כמשקה אלא כתרופה מצילת חיים שהתגלתה על ידי חקלאי סיני . הפעם הראשונה שבה פגשו אנשי אירופה את המשקה הייתה כאשר הפורטוגזים הגיעו ליפן בשנת 1560. התה הפך להיות פופולרי בקרב אצולת צרפת והולנד וב-1650 הגיע התה לאנגליה על ידי קתרינה מברגנזה, נסיכה פורטוגזית ששהתה באנגליה בחצרו של המלך צ'ארלס השני. מהו מקור המשקה הזה, וכיצד הפך כל כך פופולרי? שונן טנג מספרת על ההיסטוריה הארוכה של התה.

וכיצד אפשר ללא פרק נוסף של ארבע העונות של ויואלדי?

חורף בתמונות - מתוך ארבע העונות של ויואלדי:

המדינה בעלת שתי העונות – מסע חורפי אל קוסטה ריקה

בקוסטה ריקה שתי עונות. חורף ויובש. הצלם הבלתי נלאה רועי גליץ מרצה ומדגים את הטבע באי היפהפה. מתוך 'רואים עולם - המסע המופלא לקוסטה ריקה' | כאן 11.

חוזה פליסיאנו – שיר הגשם

הוא גיטריסט, זמר ומלחין . נודע בנגינתו הווירטואוזית בגיטרה. פליסיאנו נולד בעיר לארס שבפוארטו ריקו, והוא עיוור מלידה.

בישראל הופיע פליסיאנו מספר פעמים, לראשונה בשנים 1972 ו-1973. עשור אחר כך ב-1983 ערך סיבוב הופעות בארץ והופיע בין השאר בהיכל התרבות בתל אביב ובבנייני האומה בירושלים. באוגוסט 2007 הופיע במועדון זאפה תל אביב, ובאוקטובר 2013 הגיע שוב לישראל להופעה בהיכל נוקיה.

אביב

מתי דוב מתעורר?

צלם הטבע רועי גליץ מתארח בתוכנית המהדורה בערוץ 11 ומדבר על שפיצברגן וגורי דובי הקוטב שמתעוררים באביב.

ואיך אפשר שוב בלי ארבע העונות של ויואלדי? – אחרון חביב: האביב!!!

הפעם בביצוע יוצא דופן. ויוואלדי ארבע עונות: אביב (לה פרימוורה), אלנה יוספיאן וקולות המוסיקה עם כינור בארוק. הקונצרט מוצג באיכות של 4K וכלים מקוריים.

לסרטון זה הוכנה מהדורה חדשה מהמקורות המודפסים וכתבי היד המקוריים, למוזיקה של ויוואלדי. הוחלט שהאינדיקציה למשתקים באלגרו ("קון סורדין") לכינורות לא מופיעה בהדפס המקורי, ועל כן על ההשתקה להיות בלרגו. ההשתקות מספקות הפרדה טקסטורית בין הכינורות לסולן. ויוואלדי כתב במקור כי התנועה האחרונה ביצירה היא ריקוד כפרי לצלילי חליליות. לכן לאחר הקשבה לחליליות איטלקיות בסגנון ישן, הוספו תווים בחלק של הבס על מנת לשחזר את הצליל המבריק והמיוחד הזה.

האוהבים את האביב

ארבעים ושתיים שנים חלפו מאז החלה הסדרה המיתולוגית "זהו זה!" שכיכבה בערוץ הטלויזיה החינוכית. בימים אלו, הסדרה חזרה עם גידי גוב שלמה בר אבא מוני מושונוב דבלה גליקמן ואבי קושניר. ביצוע מצויין של חבורת זהו זה 2020.

ולקינוח, כיצד יודעים שבא אביב?

סרטון קצר ומהפנט על פרחים הנפתחים באביב.

מחכות ומצפות לראותכם ב"זום" בעוד שבוע בדיוק ואולי עד אז גל החום יעזוב אותנו וימשיך הלאה בדרכו... בינתיים אנו מאחלות לכם קיץ עם נגיעות של חורף...

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page