top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 48

מועדון מהבית - מגזין מס' 48: ראש השנה

חברי מועדון יקרים,

כולנו היינו קצת 'גיבורים' השנה: התמודדנו עם הבלתי ידוע, עברנו חוויה משנת חיים, המצאנו את עצמנו מחדש, הסתגלנו למציאות חברתית מורכבת והתרגלנו לחיות קצת אחרת.

לקראת ערב ראש השנה הבא עלינו לטובה, גיליון גיבורים מזכיר לנו שהשמיים הם הגבול, שאף אחד לא נולד גיבור אלא הופך לאחד כזה, אבל בעיקר שאנחנו חזקים יותר משחשבנו.

צפייה ולמידה מהנות!

הם לא נכים. הם בעלי יכולות מופלאות!

איש ברזל בכיסא גלגלים ומטפס הרים קטוע ידיים: סיפורים של ספורטאים ישראליים מדהימים. הם מוכיחים לנו שאין גבול לכוח הרצון. מתכון להישרדות בכל התנאים, למוטיבציה ואמונה עצמית.

הספורטאים הפראלימפיים שמגיעים להישגים בלתי נתפסים עם המוגבלות: הישראלי היחיד שסיים את תחרות איש הברזל העולמית על כיסא גלגלים, וגם את סיפורו של מטפס ההרים שכפות ידיו נגדעו אחרי ששרד בקושי מפולת שלגים בהימלאיה – והוכתר בתואר סגן אלוף העולם בטיפוס. כאן 11.

אמנות: אנדי וורהול גיבור תרבות

אנדי וורהול (1928-1987), צייר, קולנוען ואייקון תרבות – יצר מאז שנות השישים של המאה העשרים דיוקנאות רבים של גיבורי תרבות, בעיקר אמריקאים, ובהם מרילין מונרו, אלביס פרסלי ואליזבת טיילור.

וורהול היה לאמן הפופ המפורסם והמוכר ביותר, המגיב לסביבתו האורבנית ולתהליכים הנרקמים בה. כרזות הפרסומת ברחוב, בעיתונות ובטלוויזיה בוטאו באורח מתוחכם ביצירתו. וורהול העצים את נוכחות דימוייו ביצירתו באמצעות הכפלות ושכפולים.

אנדי וורהול היה גם האמן הלא-מוזיקאי המשמעותי ביותר בתולדות הפופ. העטיפות שעיצב, הקליפים שביים ובעיקר המוזיקאים שגילה, השפיעו על אלפי אמנים לאורך השנים. הוא אף טבע את הביטוי 15 דקות של תהילה. בשנת 1968 כאשר אמר כי "בעתיד, כל אדם יזכה לפרסום עולמי של 15 דקות". כחלוץ אמנות הפופ-ארט, עם אמירה אמנותית משמעותית ונוקבת בנושא התרבות הפופולרית החדשה של שנות ה-60, התייחס וורהול בהתבטאות זו אל מושג התהילה והפרסום באותה הרוח שבה הפך ביצירתו מותגים פופולריים כגון קוקה-קולה ומרילין מונרו ליצירות אמנות.

זהו אחד האמנים המשפיעים ביותר על תרבות הפופ, שבעצם נוצרה על ידיו והעבירה מסרים על הסביבה והסובבים. כאן החלטנו להתמקד במשהו שנראה כמו בדיחה אבל למעשה היה יצירת אמנות לכל דבר:

קופסת ברילו. סרט על סיפורה של קופסא שנקנתה באלף דולר ונמכרה בשלושה מיליון: מסעה של הקופסה הזו, קופסה ששינתה את פניה של האמנות המודרנית. לפחות על פי המחיר שלה, כמוצר העובר לסוחר...

הביטלס - גיבורי התרבות הכי מפורסמים בעולם

הביטלס, גיבורי תרבות ששינו את העולם ואת התרבות הפופולרית לנצח - חדשות מהעבר בחינוכית.

סיפורם של ארבעת המופלאים, הלהקה שזכתה להצלחה חסרת תקדים ויצרה תופעה בינלאומית שכונתה "ביטלמניה". אז למה בכל זאת אסר עליהם משרד החינוך להופיע בארץ?

הצגה: אנטי (קיצור של... אנטיגונה) | תיאטרון גשר

מה כוחה של נערה אחת מול שליטים גדולים? והאם יש היום רעיון גדול שכדאי למות למענו? אנטיגונה יוצאת לקבור את גופת אחיה למרות איסורו של קריאון, שליט העיר. היא יודעת שזה עלול להיגמר במוות, אך היא מוכנה לסכן את חייה ואת חיי הקרובים לה ומחליטה להתמרד מול הסדר הקיים. היא הולכת נגד החוק ובעד הלב, ורצה אל זרועות הגורל האכזר. זהו סיפורה המוכר של אנטיגונה מאת סופוקלס בעיבוד מודרני, קצב מהיר והפקה גדולה. הוא לא מתרחש בעולם עתיק שאיננו, אלא במציאות העכשווית שאנו מכירים. זהו דיון נוקב בין שליט לנערה הדורש לבחור צד, והדבר אינו פשוט כפי שנדמה. אנטיגונה הנוכחית היא נערה מתבגרת מודרנית, עוצמתית ומרדנית, רגשנית וטהורה שרוצה הכל ועכשיו, וקל להזדהות איתה. האם באמת קרוב היום בו נערה אחת תהפוך את השליטים שלנו ואת עולמנו?

השיר שלנו – דילן וכהן

בוב דילן וליאונרד כהן גיבורי תרבות. מתוך מהדורת רואים עולם.

הגיבורות של עיראק

נשים גיבורות במחתרת החלוצית בעיראק, מפגש במה של שלוש נשים מהמחתרת הציונית בעיראק בהנחייתה של רינה מצליח, במרכז מורשת יהדות בבל.

אלברשטיין. חווה אלברשטיין. גיבורת תרבות משלנו

"גיבורת תרבות זה מה שאני עכשיו", סיון ארבל פוגשת את הזמרת והיוצרת חווה אלברשטיין

ולתפארת מדינת ישראל!

האלוף הפראלימפי של ישראל, נועם גרשוני, הדליק משואה ביום העצמאות תשע"ח. חדשות היום הזה.

להיות גיבור זה גם לרוץ אחרי החלום שלך!

קתרין שוויצר: האישה הראשונה שהשתתפה במרתון בוסטון.

אסירי ציון – הגיבורים השקטים

הידעתם כי לא רק בברית המועצות לשעבר, שילמו יהודים מחיר כבד והפכו לאסירי ציון?

הטקס הממלכתי להוקרת אסירי ציון שהפגינו גבורה רבה בסירובם לסגת מפעילותם הציונית ושילמו על כך מחיר כבד.

גיבור ב-12 אלף שורות

אודיסאוס הגיבור חווה חוויות רבות במסעו. באודיסאה של הומרוס מתוארים מפגש עם ענק שאוכל אדם. מכשפה שהופכת גברים לחזירים. מלך שאבד מזמן מחזיר את כסאו. בכוחות עצמם, כל אלה יוצרים סיפורים נהדרים. אך כל אחד מהם הוא רק פרק אחד ב"אודיסיאה", שיר בן 12,000 שורות המשתרע על פני שנים של היסטוריה ואגדה יוונית עתיקה. אז איך נבין את הטקסט המסיבי הזה? ג'יל דש משתפת את כל מה שצריך כדי לקרוא את "האודיסיאה" של הומר.

טרויה – מיתוסים ועובדות בסיפור של גבורה

בחזרה לטרויה, עירם של הגיבורים: האם הלנה היפה באמת נחטפה והאם היה סוס טרויאני?

לקראת תערוכה חדשה בלונדון - מה אמת ומה בדיה בסיפור מלחמת טרויה? פרופ' עירד מלכין, מאוניברסיטת תל אביב, מומחה ליוון העתיקה וחתן פרס ישראל להיסטוריה על התערוכה והסיפור שמאחורי, בראיון מתוך "העולם היום" עם מואב ורדי.

הגיבור "מפחיד" אבל פס הקול הפך לבלתי נשכח

"הסנדק" נחשב לאחד מסרטי הפשע הטובים והמשפיעים של כל הזמנים. לסרט ישנה השפעה אומנותית עצומה על עשיית הסרטים עד ימינו. אלפי סרטים וסדרות ערכו מחוות לדמויות ולדיאלוגים בולטים בסרט, סצינות בולטות ממנו (סצנת החתונה, סצנת ההטבלה, סצנת הסיום של הסרט) מנותחות ומפורטות לפרטי פרטים בלימודי קולנוע ומהוות מופת ליצירה קולנועית.

בנוסף נטען כי משפחות פשע אמיתיות החלו משתמשות במנהגים אשר נצפו בסרט, כגון נשיקה על טבעת הדון, השמעת פסקול הסרט בעת פגישות משפחתיות ועוד. שלל הביטויים שנאמרו על ידי הדמויות ("הצעה שלא תוכל לסרב לה", למשל) אומצו בחום על ידי המאפיונרים והם משתמשים בהם עד היום.

פסקול הסרט (בהלחנת נינו רוטה וקרמיין קופולה, אביו של פרנסיס) אף הוא זכה להצלחה מרובה ונעימת הנושא ממנו מזוהה ומוכרת עד היום.

הסנדק, הגיבור המאיים, אנדרה ריו במופע חי ב... איטליה. כמעט 20 מיליון צופים ביו טיוב!

מדוע קרסה ספרטה - עיר הגיבורים?

ספרטה הייתה מדינת עיר יוונית עתיקה. ספרטה הייתה הכוח המוביל של הצבא היווני המאוחד במהלך המלחמות היווניות-פרסיות. ספרטה הייתה גם היריבה העיקרית ואז האויב של אתונה במהלך מלחמת פלופונסיה. העיר ספרטה מעולם לא התאוששה מהתבוסה נגד תבאי בקרב לוקטרה בשנת 371 לפני הספירה.

גיבור מאחורי עדשת המצלמה

גיבורי תרבות "אלכס בארץ הפלאות", אורי סיוון פוגש את הצלם אלכס ליבק

גיבור מסין: סון טצו אמנות המלחמה

כיצד להיות גיבור, לנצח בקרב, מבלי להפיל שערה מראשם של הלוחמים?

אמנות המלחמה מאת סון צו הוא טקסט צבאי סיני עתיק המורכב משלושה עשר פרקים, המוקדשים להיבטים האסטרטגיים והטקטיים של לוחמה. אמנות המלחמה מסבירה בפירוט כיצד עלינו להתנהג בקרב, וחשוב מכך: כיצד לנצח. מה הופך צבא חזק? באיזה אופן עלינו להתקרב לאויב ב"שטח סגור "? ואיך עלינו להשתמש במרגלים כדי לאסוף מידע, או להפיץ 'חדשות מזויפות'?

מלבד טיפים ספציפיים בנושא לחימה, לאמנות המלחמה יש צד פילוסופי עמוק. סון צו טוען כי אין להקל ראש במלחמה, כי צורת הלחימה הגבוהה ביותר היא להביס את האויב מבלי להילחם, וכי להיות "דומם" ו"בלתי ניתן לבירור "הוא עניינו של גנרל. הוא מדגיש את השימוש במודיעין על פני כוח ומלמד אותנו כיצד לנצח בקרבות בדרך החכמה.

היופי באמנות המלחמה הוא שאפשר ליישם את חוכמתה גם על חיינו המודרניים; אפילו בתקופות של שלום, כשאנחנו לא צריכים להתמודד עם שפיכת דמים, אלא עם עבודה, ספורט וסכסוכים יומיומיים בכלל. סרטון זה בוחן את חוכמת יצירתו של סון צו: אמנות המלחמה.

קצר וקולע – 2 דקות, 10 משפטים, 272 מילים

כיצד שינה אברהם לינקולן את העולם בשתי דקות?

מדוע המילים האיקוניות של לינקולן בגטיסבורג עדיין חשובות לכל אחד ואחת מאיתנו? מסביר פרופסור דאג דודס.

טובה ציפור קטנה אחת ביד – מלהקה שלמה במנוע של מטוס...

אירוע הקרנף והיסעור בשטח אויב וצל"ש מח"א "בגלל ציפור".

מרצים: תא"ל (מיל.) אסף אגמון, ראש מכון פישר ותא"ל (מיל.) בועז פלג "דרך הנשר בשמיים" - על מורשת חיל האוויר וציפורים אחרות, הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב.

בסיפור שלהם רב הנסתר על הגלוי. דבר אחד בטוח, בזכות הפעולה של תא"ל במיל' אסף אגמון ואל"מ במיל' בועז פלג ניצלו חייהם של אנשים רבים ונמנעה מבוכה קשה לצה"ל ולמדינת ישראל.

בינואר 1981 יצא צה"ל למבצע חשאי בלב מדינת אויב. למבצע המריאו מספר לוחמים מיחידה מיוחדת על חמישה מסוקי יסעור. בשל המרחק הרב של אותה המדינה, המריאו עם המסוקים גם מספר מטוסי קרנף שתפקידם היה לתדלק את המסוקים באוויר. "המראנו במשקלים כבדים מאוד שאילצו אותנו לקחת פחות דלק על מנת להפחית את משקל המסוק", סיפר לימים אל"ם (מיל') בועז קברניט יסעור ואחד מגיבורי הפרשה. "היה ברור לכולנו שללא תדלוק אווירי לא נצליח לחזור לשטח ישראל", אמר. מסוקי היסעור התחמקו מהמכ"ם של האויב ואפילו מכמה מיגים והנחיתו את הלוחמים של אותה היחידה עד לביצוע המשימה. הטייסים האמיצים, אגב, פרסו מזרון והלכו לישון כשהם בלב מדינת אויב. בהמשך חזרו אנשי היחידה למסוקים שהמריאו לנקודת התדלוק האוויר, גם היא בשמי מדינת אויב. אבל אז החלו הבעיות.

במהלך הטיסה כבה אחד ממנועי היסעור של בועז והדלק אזל במהירות. לצוות המסוק היה ברור שאין מספיק כדי לחזור לארץ. כך בלילה חשוך ובעורף האויב, אגמון יוצר קשר עם בועז ומקבל תמונת מצב. הם חוברים וכדי להוסיף למתח, טס בסמוך אליהם מטוס לא מזוהה, כנראה מיג של האויב שלא מבחין בהם. בתנאים האלה הם מתפנים למבצע המורכב של תדלוק אווירי.

בסיום המשימה, הם הצליחו להגיע לארץ ונחתו בשלום. אז הם גילו שלהקת ציפורים פגעה במנוע וגרמה לתקלה. השניים קיבלו את צל"ש ממפקד חיל האוויר, אותו נאלצו להסתיר במשך שנים רבות.

נוסטלגיה במיטבה! סרט ישן מ-1954 - יוליסס

יוליסס, עיבוד קולנועי לאפוס השני של הומרוס, המדבר על מאמציו של הגיבור לחזור לביתו לאחר תום עשר שנות מלחמה.

הסרט באורך מלא ובאיכות טובה! במאי: מריו קמריני, קירק דאגלס בתפקיד יוליסס (אודיסאוס).

"הליכה לקיסריה " שירה של הצנחנית הגיבורה היהודייה חנה סנש

מקהלת אנקור שביקרה גם במועדון מבצעת את הליכה לקיסריה בעת ביקורו של הנשיא דונלד טראמפ ביד ושם:

ובגרסה הקאמרית של המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה:

מהטמה גנדי הטיף נגד אלימות והפך לגיבור שמת בידי רוצח

לוחם החירות ההודי מהטמה גנדי נרצח ב- 30 בינואר 1948. מדוע נהרג גנדי ואילו אירועים התרחשו לפני ואחרי הרצח של גנדי?

סרט תיעודי זה מראה כיצד הודו התמודדה על ידי לאומיות ועימותים דתיים בדרכה לעצמאות - וכיצד גורמים אלה מסכנים את המדינה עד היום. ב- 20 בינואר 1948 ניסה גופאל גודס, פנאט הינדי, להתנקש בחיי מהטמה גנדי. עשרה ימים לאחר מכן הצליח אחיו נתורם גודס לסיים את העבודה: הוא הרג את גנדי. עבור גופאל גודס, יום העצמאות של הודו באוגוסט 1947 היה יום אבל. "בהרט מטה", "אמא הודו", איבדה רבים ממחוזותיה. בעיקר בנגל המזרחית המוסלמית הפכה למזרח פקיסטן, ואילו מערב פונג'אב, המחוזות סינדה ובלוצ'יסטן וארץ הפשטונים הלוחמים היוו את מערב פקיסטן במרחק של אלף קילומטרים משם. גודס לא ראה רק את המעצמה הקולוניאלית לשעבר, בריטניה הגדולה, כאחראית ל"קטיעה ". בעיניו, האשם העיקרי היה ההינדי שהתריס נגד האנגלים, מוהנדאס קרמצ'נד גנדי, הידוע גם בשם "מהטמה". לאחים גודס לא היה אכפת שגנדי גינה את הסכסוך בין הקהילות הדתיות השונות והתנגד לחלוקת הודו. הם היו חברים בקבוצת ימין הקיצוני, "האסיפה הגדולה של ההינדים", שהיתה בקשרים הדוקים עם חיל המתנדבים הלאומי האנטי-בריטי והפשיסטי. בימים אלו ההינדים הקיצוניים צוברים קולות בשנית. סרט תיעודי באורך מלא.

מרטין לותר קינג – גיבור העם

חייו המרתקים של מרטין לותר קינג, האיש שנלחם על שוויון זכויות בארה"ב. הדוקטור הצעיר מאטלנטה שנלחם כל חייו בממסד למען שוויון וזכויות האזרח. בגיל צעיר הנואם המחונן, שנתן משמעות חברתית לביטוי ״יש לי חלום״, הפך ל"פה" של הקהילה האפרו-אמריקנית תוך כדי שהוא מסכן את חייו ונעצר עשרות פעמים. סופו הטרגי הותיר רושם רב על העולם לאחר שנרצח בידי מתנקש באחת ההתנקשויות הפוליטיות המפורסמות במאה ה20. בפרק אנחנו מתוודעים גם לקינג הלוחם וגם לאדם שמאחורי הפרסונה בתקשורת.

מחתרת ניל"י סרטון קצרצר | אוצרות ומכמנים בספריה הלאומית

גיל חובב מספר על שלושה דברים שלא ידעתם על מחתרת ניל"י: שני מכתבי אהבה שכתב אבשלום פיינברג לאחיות רבקה ושרה אהרונסון, ומכתב טרגי שבו שרה מספרת לאחיה רבקה ואלכס, השוהים בחו"ל, פרטים על מותו של אבשלום. באוספי הספרייה הלאומית שמורים המכתבים המקוריים של אנשי מחתרת ניל"י, המספרים את סיפורם האישי ואת סיפורה של תקופה סוערת בתולדות היישוב העברי בארץ ישראל.

ועכשיו כשאתם יודעים את מקור השיר אלף נשיקות...

אתם מוזמנים לשיר יחד עם יהורם גאון

הטובים לטייס!

להיות טייס זהו כנראה מקצוע מסוכן. מה עושים כשמפציצים של גרמניה הנאצית מצליחים לחדור את מסך ההגנה הבריטי, להגיע ללונדון, עוד רגע יזרקו טונות של פצצות על ארמון המלוכה, והמקלעים שלך לא עובדים? לטייס ריי הולמס היה פיתרון יצירתי, פיתרון שהפך אותו לגיבור עולמי וסמל לאומץ.

עם ישראל יצא ממצרים אבל "מה ששלה – שלה..."

מלוכה ואמנות אמרנה

המלך אחנתון היה גיבור שהחליט למרוד בשלטון כהני אמון ולבנות את העיר עמרנה. הממצאים מהעיר מסקרנים ונחקרים רבות.

אחנתון (אמנחותפ הרביעי) הוא אחד הפרעונים המפורסמים ביותר במצרים העתיקה, למרות ניסיונות שליטים מאוחרים יותר להשמיטו מרשימות המלכים. הוא החל את שלטונו בשם אמנחותפ הרביעי ("אמון מרוצה"). לאחר המהפך, הוא נקרא בשם 'אחנתון' שמתורגם כמצליח עבור או מועיל מאוד לאל אתן. המלך המיוחד הזה האמין באל אחד בלבד. אל השמש אתון. מלכתו, היתה האישה היפה בתבל, נפרטיטי, פיסלה שוכן עד היום במוזיאון ברלין.

אמנות אמרנה, או סגנון אמרנה, זהו סגנון שאומץ בתקופת אמרנה בתקופת שלטונו של אחנתון (בסביבות שנת 1351–1334 לפני הספירה) ובסמוך לשושלת שמונה עשרה, בתקופת הממלכה החדשה. לאחר מותו, יורשו, תות ענח אתון, הושפע על ידי הכהנים, שינה את שמו לתות ענח אמון וחזר ללוקסור. הכהנים ניסו להשמיד כל ראיה לקיומה של העיר אותה הקים אחנתון. סרט דוקומנטרי באורך מלא.

ואותו ה"פרעה" אבל בקיצור...

למי שאין סבלנות לסרט באורך מלא, זהו סרטון קצר יותר בן 20 דקות שמספר את סיפורו המרתק.

סיפורו של פרעה ייחודי, אך אמיתי מאוד, שניסה להפוך את ממלכת מצרים העתיקה, באומץ רב, כדי ליצור גרסה משלו לאוטופיה דתית.

ולקינוח, אימא אמרה לי: "דני"

ביצוע לשיר "דני גיבור" של המקהלה הרב תחומית של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. ניצוח וניהול מוסיקלי: לילך קרקואר. מתוך קונצרט סוף השנה, קיץ 2015.

בואו נצעד בגבורה לשנה החדשה, נגייס את כל האופטימיות שבנו, נאחל זה לזה ונאמין שהשנה הבאה – תהיה באמת טובה. ומתוקה!

חיזקו ואימצו, היו גיבורים!

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page