top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 49

מועדון מהבית – מגזין מס' 49: תקווה

חברי מועדון יקרים,

בימים טרופים אלו חייבים להיות חזקים ולהתגבר ביחד על המצב השונה. אנו ממשיכים להתמודד עם הבלתי ידוע, עם חוויות משנות חיים ועם מציאות מורכבת. על מנת להתגבר על הכל ולהתרגל למציאות החדשה אנו צריכים תקווה. התקווה מחממת את הלב ונוטעת בנו כוחות להתמודד עם כל אשר יהיה*.

ירון לונדון עם אסתרית בלצן על "התקווה"

אסתרית בלצן כבר הופיעה אצלנו במועדון והפיחה בנו תקווה, אנו שמחים להזכיר לכם כיצד הכל החל...

התקווה לשלום עם כל מדינות ערב, לוסי האריש עוזי רבי ויוסי ביילין

״כשאני מקשיב לשיח הערבי, עולות שם שאלות שאף פעם לא ראיתי. אני מלא בתקווה שהדברים האלה יביאו לפריצת דרך״.

הדיון המיוחד של פרופ׳ עוזי רבי וד״ר יוסי ביילין על הסכם נירמול היחסים עם איחוד האמירויות. מה המשמעויות שלו ואיך הוא משנה את מפת היחסין במזרח התיכון.

נגן הצ'לו הקרואטי סטפן האוזר יצר סדרה 'לבד, ביחד' בתקווה לעולם שפוי שעדיין נהנה מיופיים של ערים ושל הטבע והמוסיקה

סטפן האוזר הוא אחד מנגני הצ'לו המפורסמים בעולם, הרגיל להופיע מול אלפי אנשים – ויכול בהחלט להיות שכבר ראיתם קטע שלו מפליא בנגינה על הצ'לו האהוב. אמנם בימי הקורונה שעברנו, לא יכול היה האוזר למלא אולמות ולהופיע מול קהל כמו שהוא אוהב, אך כמובן שהוא לא ויתר על הנגינה ולו רגע. זוהי הופעה מיוחדת בעיר דוברובניק, קרואטיה. מעל מיליון שלוש מאות צפיות ביו טיוב!

חידת החוויה מול הזיכרון | דניאל כהנמן

חתן פרס נובל ומייסד תחום הכלכלה ההתנהגותית דניאל כהנמן מגלה כיצד ה"אני חווה "ו"אני הזוכר" שלנו תופסים את האושר אחרת. למצוא את האושר בעזרת בדיקת... קולונסקופיה. לתובנה חדשה זו השלכות עמוקות על כלכלה, מדיניות ציבורית - ומודעותנו העצמית. הרצאה על התקווה לאושר של פרופ' דניאל כהנמן.

תקווה לדבורים הנעלמות, נוח וילסון-ריץ': כל עיר זקוקה לדבורי-דבש בריאות

הדבורים הולכות ונעלמות במהירות ובאורח מסתורי מהאזורים הכפריים, ויש לכך השלכות חמורות לגבי העתיד. אך מסתבר שהדבורים משגשגות בערים - והערים מצידן זקוקות לעזרתן. נוח וילסון-ריץ' טוען שהכוורנות העירונית עשויה למלא תפקיד בהשבת החיים הן לעיר, והן למין הנכחד עצמו.

בתקווה לחתונות רבות משתתפים כמו פעם

Canon in D (Pachelbel's Canon) - Cello & Piano

Canon in D הקנון של Pachelbel - בביצוע צ'לו ופסנתר

הקאנון המבוקש ביותר לחתונות באירופה הגיע ל-22 וחצי מליון צפיות.

גם כשאת זמרת מאד גרועה עדיין לא אפסה התקווה לפרסום או להצלחה...

הצגה - סיפורה של זמרת הסופרן הגרועה בעולם

"סוביניר" - קומדיה מאת סטפן טמפרלי, בתרגומו של דורי פרנס ובבימויו של ניר ארז תיאטרון באר שבע, בהשתתפות רמה מסינגר ז"ל, מולי שולמן והפסנתרן אלעד אדר. רמה מסינגר ז"ל שיחקה בתפקיד הזמרת הגרועה בעולם. לצידה מולי שולמן ("קומפני") כפסנתרן הנאמן שלה שפשוט לא מסוגל להגיד לה את האמת. המחזה עלה לראשונה בברודווי בשנת 2005 והיה להצלחה גדולה. המחזה מבוסס על סיפור חייה האמיתי של פלורנס פוסטר ג'נקינס (1868-1944), אשת חברה וזמרת הסופרן הגרועה ביותר בעולם, שלמרות ואולי בגלל קולה המחריד, חוש הקצב הגרוע והזיופים הנוראיים שלה הפכה לאגדה בחייה, וזכתה לקהל מעריצים גדול בניו יורק של שנות השלושים והארבעים של המאה שעברה. המחזה מסופר דרך עיניו של מי שהיה המלווה הנאמן שלה במשך 12 שנה, קוסמו מקמון, פסנתרן ומוזיקאי מוכשר, אשר מצא את עצמו בתחילה נבוך אל מול חוסר הכישרון המובהק של הגברת אך לאט לאט למד לאהוב, להוקיר ואף להעריץ את האישה חסרת המודעות הזאת שהאמינה עד יומה האחרון, שהקהל הנחנק מרוב צחוק למשמע זיופיה הנוראיים, מתמוגג משירתה. זהו סיפור שמעלה את השאלה: מה משקלו של הכישרון מול ההתלהבות התקווה והאמונה בעצמך.

התקווה לעולם טוב יותר בהתיישבות עירונית

יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם חיה כיום בערים – חלקן בנות עשרות מיליוני תושבים. בעיר מתרכז כוח גדול – פוליטי וכלכלי, וגם עוצמה של ידע, השכלה ותרבות. מתברר שדווקא ההתיישבות העירונית היא המעשה המתחשב ביותר בסביבה – כשהוא נעשה כראוי - תכנון עירוני נכון למגורים ועסקים, תכנון תחבורה, והקפדה על "טבע עירוני". כאן גרים בכיף: שוחרי הסביבה האתוס הציוני של פעם, בדומה למיתוס המופרך אודות שוחרי הסביבה ומחבקי העצים, מציבים את החיים במרחב הפתוח... אנו חיים באחת המדינות הקטנות והצפופות ביותר בין המדינות המפותחות. בלקסיקון החדש אין יותר מקום למושגים מכובסים כמו כיבוש ה"שממה" ותחת זאת חלה חובה מוסרית לאיזון נאות בין הפיתוח לפתוח! הפרק השמיני של "אחרינו המבול?" - "העיר בירוק" מציג את החזון שניסחה התנועה הסביבתית שנולדה וצמחה בעיר הגדולה: בנייה ידידותית לסביבה שמפחיתה את עלויות האנרגיה, דיור בר-השגה, מחזור אשפה, חיסכון במים, טיהור שפכים עד לרמת מי שתייה ואיך לא, תחבורה ציבורית מפותחת ושבילי רכיבה לאופניים בצידה.

בתקווה להאריך את חייה של הפילה

קונצרט לפסנתר בטבע, דביוסי "קלייר דה לונה" לפילה בת 80 בשם אמפן. 7 וחצי מליון צפיות!

היא עיוורת בעין אחת ובקושי רואה עם השנייה. גיל 80 נחשב לזקן מאוד עבור פיל, היא עברה בכ-10 שנים את תוחלת החיים של פיל בטבע, כנראה בעזרת המוסיקה... אם ינגנו גם לנו, אני בטוחה שתוחלת החיים שלנו תגבר...

הרצאת TED מרגשת של בר'אנה בראון "על העוצמה והתקווה שבפגיעות" בהרצאה הזו בר'אנה בראון מסבירה על כמה חשוב להרגיש פגיע ולמרות שאנחנו חושבים שלהיות פגיע אומר "להיות חלש" בר'אנה מלמדת אותנו שלהיות פגיע זה בעצם מה שגורם לאנשים להיות רגישים לסביבה, להרגיש שייכים למקום בו הם נמצאים ומחוברים ליצירתיות שבתוכם. "סתם לחיות" היום זה לא סתם, זו אמנות.

יום בחלל - התקווה לעתיד המין האנושי תחנת החלל הבינלאומית, בה חיים אסטרונאוטים מכל העולם למשך חודשים ארוכים, אך האם שאלתם את עצמכם פעם כיצד נראים החיים שלהם? מה הם אוכלים, איך הם מתקלחים, האם הם יכולים לעסוק שם בתחביבים ואיך בכלל ישנים בחלל? החלטנו לחקור עבורכם את השאלות המרתקות האלה, והבאנו לפניכם תיאור קצר של שגרת חיי האסטרונאוטים. שימו לב שבסוף כל סעיף יש רשימת סרטונים שבה האסטרונאוטים מציגים את הנושא המדובר, כשלעיתים יש יותר מסרטון אחד בכל מקבץ, ומומלץ לצפות בכולם כדי לראות איך בדיוק חיים אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית. האסטרונאוט ביל מקארתור דן בשגרת הבוקר שלו.

התקווה שנוסכת בנו המוסיקה הפופולרית אותה אנו אוהבים

מופע מחווה ללהיטי הביטלס בביצועים סוחפים של מיטב האמנים.

קשה להתווכח עם הטענה שמאז הימים שלהקת הביטלס (החיפושיות) כבשה את העולם בשנות ה-60, לא קם הרכב מוזיקלי שהגיע לרמות דומות של הצלחה והשפעה על התרבות הגלובלית. מופע המחווה כלל חידושים ועיבודים ללהיטי הביטלס בביצוע של מיטב האמנים. תמצאו כאן את סטיבי וונדר, קייטי פרי, אד שירן, להקת מארון 5 ואחרים, ולאורך המופע עולים על במה גם רינגו סטאר ופול מקרטני - כדי להזכיר לנו את הקסם המקורי של שירי הלהקה.

יש תקווה בפלסיבו

אין צורך בתרופות. די לנו בכוחו של המוח לרפא... מינוף אפקט הפלסיבו לצרכים האישיים שלנו.

פרופסור, ספורטאית ופסיכולוגית מאוניברסיטת סטנפורד, אליה קרום, חוקרת כיצד הלך הרוח שלנו יכול להשפיע על התנהגויות ותוצאות בריאותיות. אליה משתפת את מחקריה על פלצבו ומעודדת אותנו להתייחס לאפקט הפלצבו כאל יותר מתגובה מסתורית לחומר אינרטי.

התקווה לשלווה כיצד המוזיקה משפיעה על המוח והרגשות שלנו? עמית אברון במכללה האקדמית אחווה. כמה פעמים הארכתם את הדרך רק כי ברדיו השמיעו את השירים שאתם הכי אוהבים, ואז בעצם שרתם כאילו אף אחד לא שומע? עמית אברון, בהרצאה מרתקת במסגרת קורס נוירופדגוגיה, במהלכה נבין, מה גורם למוזיקה להפוך לכלי רב עוצמה ביצירת מצבי רוח, למה יש לנו 'עור ברווז' ברגעי שיא מוזיקליים ואיך משתמשים בה להפחתת אלימות?

תקווה לריפוי מסוכרת, המחלה המכונה מגיפת המאה

האם ניתן לרפא סוכרת?

הגילוי של הורמון האינסולין נחשב לאירוע מכונן בתולדות הימים של מדע הרפואה. חולי סוכרת רבים חבים את חייהם לתגלית זו, שהצילה אותם ממוות מהיר עקב חוסר ויסות הסוכר בגופם. בשנת 1969 נרשמה פריצת דרך נוספת, כאשר הכימאית זוכת פרס הנובל דורותי קרופוט הודג'ין, פענחה לאחר 35 שנה של עבודה מאומצת את מבנה האינסולין. האם כיום, לאחר 50 שנה של עבודת מחקר נוספת, ניתן לרפא את מחלת הסוכרת לחלוטין? פרופ' שמעון אפרת, ראש המחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם ולביוכימיה בביה"ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב, נותן תשובות מפתיעות בנושא... יש תקווה!

"כוכבים בשמי שאול"

המוסיקה נוסכת תקווה ושיריו של טשרניחובסקי מזכירים לנו בגעגוע את דורות רבים של ישראלים שלמדו את שיריו. מופע מוזיקלי משירי טשרניחובסקי בהשתתפות: אלון אולארצ'יק, שלמה גרוניך, דוד לביא, ברי סחרוף, ערן צור, רונה קינן, מיקה קרני ורז שמואלי. ​מנחה: דרור קרן.

בתקווה לעולם שיוויוני, בלט האופרה של פריז - הגברת עם הקמליות

בביצוע בלט האופרה של פריז חלק ראשון מבוסס על הרומן של אלכסנדר דיומא הבן. על רקע חיי הלילה של פריז במאה התשע-עשרה נפגשים הקורטיזנה מרגריט גוטייה, יצאנית צמרת במקצועה, החיה חיי הוללות על חשבון מאהביה העשירים, וארמן דובאל, צעיר בן טובים ממשפחה בורגנית, והופכים לזוג אוהבים. ארמן, שסיים לימודי משפטים, אינו עובד למחייתו אלא חי מקצבה שמעניק לו אביו. גוטייה חולה בשחפת, ולמרות זאת ארמן המאוהב מצליח לשכנע אותה לנטוש את חיי ההוללות ולחיות איתו.

בשלב מסוים מתערב בנעשה אביו של ארמן. הוא מנסה לשכנע את בנו לנטוש את אהובתו, למען כבוד המשפחה. משנכשל, בא האב לדבר על לבה של גוטייה ומשכנעה כי לטובת אהובה הצעיר עדיף שייפרדו. בצל הפרידה מאהובה גוססת גוטייה ממחלת השחפת.

חלק ראשון

חלק שני

התקווה למציאת טכנולוגיות מופלאות מהעולם העתיק - המכניזם של אנטיקתרה - סרטון קצר

פרופ' אילן מנוליס, שעמד בראש מצפה הכוכבים של מכון ויצמן הרצה על כך לפני חברי המועדון. להלן הסרטים בנושא המרתק:

לפני יותר מ -21 מאות שנה נוצר ביוון מנגנון של כושר המצאה נפלא, מכשיר המסוגל להצביע בדיוק על מראה השמים במשך עשרות שנים קדימה - מיקום הירח והשמש, שלבי הירח ואפילו ליקויי החמה. אך המצאה מדהימה זו תוטבע בים וסודו יישכח במשך יותר מאלפיים שנה. ככל שהמחקר ההיסטורי מתקדם, אנו נחשפים ליכולות הטכנולוגיות המרשימות בהם החזיקו התרבויות העתיקות. המנגנון מאנטיקיתרה הוא אולי הדוגמה הבולטת ביותר לכך זהו סיפורו של המחשב הראשון שנוצר לפני יותר מאלפיים שנה.

הסרט המלא (ללא תרגום) למי שמעוניין בסיפור המלא:

בשנת 1900, סערה הסיטה ספינה של צוללני ספוגים מחוץ למסלול ואילצה אותם לתפוס מחסה ליד האי הים תיכוני הזעיר אנטיקיתרה. למחרת כשצללו שם, הם גילו ספינה טרופה יוונית בת 2,000 שנה. בין מטען הספינה שהם הובילו היה גוש ירוק ולא מרשים של ארד חלוד. על פניו ניתן היה לראות שרידים חלודים של גלגלי שיניים, דבר המצביע על סוג של מנגנון מורכב. מחקרי הרנטגן הראשונים אישרו את הרעיון הזה, אבל איך זה עבד ומה זה היה נשאר חידה עבור המדענים במשך עשרות שנים. לאחרונה הדמיה חשפה את האמת יוצאת הדופן: מכונת השעון הייחודית הזו הייתה המחשב הראשון בעולם. מערך של 30 גלגלי שיניים מורכבים מברונזה, ששוכנו במקור במארז עץ בגודל קופסת נעליים, נועד לחזות את תאריכי ליקויי הירח והשמש, לעקוב אחר תנועותיו המעודנות של הירח בשמיים, ולחשב את תאריכי האירועים המשמעותיים כגון משחקים אולימפיים. שום מכשיר בעל תחכום טכנולוגי דומה אינו ידוע מכל מקום בעולם לפחות עוד 1000 שנה. אז מי היה הממציא הגאון שעומד מאחוריו? ומה קרה לידע האסטרונומי וההנדסי המתקדם של יצרניו? ונקודה למחשבה לכל חברי הארכיאולוגים: מי יודע כמה מכשירים מסוג זה נזרקו או לא קבלו תשומת לב ראויה, כי נראו כמו פסולת או גרוטאות ולמעשה היו טכנולוגיות מתקדמות שאינן דומות לטכנולוגיות בימנו ולכן לא הבנו את חשיבותם?

שיר עם תקווה לשנה הבאה השיר נכתב כנראה ב-1830 בזמן מגפת כולירה ברוסיה. פושקין נסע לבקר באחוזה, ונתקע שם בהסגר למספר חדשים. באותם חדשים ניצל את הזמן לכתיבת שירים רבים. (תרגום: מרים בוסתן).

שִׁיר בִּימֵי חוֹלֵירָע – פּוּשׁקִין

כָּאן, מִבַּיִת מְסוּגָר,

בּוֹ אֲנִי כְּרֶגַע גָּר,

רָב בְּרַכוֹת אֶשְׁלַח לַכֹּל

לְחַגֵנוּ הַגָּדוֹל.

בִּימֵי סוּפָה וְסַעַר

טוֹב לִזְכּוֹר: יֵשׁ סוֹף לַצַעַר,

שֶׁמֶשׁ עוֹד תָשׁוּב לִזְרֹחַ, בַּגַנִּים –

פְּרָחִים לִפְרֹחַ.

אִם מַכָּה קָשָׁה הוּכֵּינוּ

לֹא אָבְדוּ עוֹד כֹּוֹחוֹתֵינוּ,

בִּתְבוּנָה וּבְשַׁלְווָה

מֵחָדָשׁ נִבְנֶה תִּקְווָה.

כֵּן, קוֹדְרִים הֵם הַשָּׁמַיִם -

בּוֹאוּ נְשַׁלֵּב יָדַיִם,

מִשְׁפָּחָה אַחַת גְּדוֹלָה

תְּגַרֵשׁ כָּל אֲפֵלָה.

עוֹד נִשְׂמַח בְּיוֹם חַגֵּנוּ,

אוֹר יָאִיר אֶת שׁוּלְחָנֵנוּ

עֵת נָסֵב בּוֹ אָח עַם אָח -

וְכָל בַּיִת יְבוֹרָךְ.

ולקינוח, גם כשאתם פצועים וצריכים להופיע בקונצרט, התקווה לא אבדה... לצחוק עם קבוצת מוצרט - מלכי הגבס!

ולכל מי שמקווה לצפות ולשמוע את קבוצת מוצרט מופיעים באופן מקצועי ללא גבס אבל עם הרבה הומור (ניסיתם פעם לנגן על...אקדח?), להלן בסרט הבא עם קטעים נבחרים, בתקווה לשמח את כולכם...

אחרי כל ה'תקוות' נשאר לנו רק החלק שלנו במשוואה והוא: להמשיך להיות אופטימיים. ולחייך. ולהסתכל סביבנו ולא לשכוח לומר "תודה!" על מה שיש וכל זאת ברוח "איזהו עשיר? השמח בחלקו!".

*אנו יוצאים לפגרת חגים, נשוב עם גיליון 50 של "מועדון מהבית" לאחר חג הסוכות!

בתקווה להיפגש במהרה ושכל צרותינו יחלפו בשנת תשפ"א הבאה עלינו לטובה!

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page