top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 50: גיליון היובל

מועדון מהבית – מגזין מס' 50: גיליון היובל!!!

חברי מועדון יקרים,

בקרוב תיפתח השנה האקדמית החדשה. אנו שמחים לבשר כי אנו מצרפים בחינם למועדון האוניברסיטה בשנת תשפ"א, את חברי המועדון של השנה שהסתיימה, בתקווה שמצב התרבות ישתפר ונוכל להמשיך את הפעילות כבכל שנה.

גאים להציג בפניכם הפעם, גיליון יובל 'חגיגי' שהוא "חלום של גיליון", כי הפעם המגזין כולו עוסק בענייני חלום וחלומות וכל זאת כשאנו בתקופה שבה לכל אחד יש חלום משלו ולכולנו חלום משותף אחד...

מדוע אנחנו חולמים? 7 הסברים לכך...

בעת העתיקה נחשבו החלומות לבעלי משמעות מיסטית. הם נתפסו אז כמסרים מהאלים. המאמינים באל אחד האמינו שבאמצעות החלום אלוהים מעביר אליהם מידע.

באלף השלישי לפני הספירה, מלכי מסופוטמיה רשמו ופירשו את חלומותיהם על גבי לוחות שעווה. גם היהדות התייחסה לפירוש החלומות. בעת המודרנית, בתחילת המאה ה-20, נתן פרויד מקום מרכזי בתורת הפסיכואנליזה לחלומות ולמשמעותם. בניגוד למפענחי חלומות של תרבויות העולם הקדום, בחן פרויד פחות את תוכן החלומות ועסק במשמעויות הנסתרות שבהם, אלו שיכולות לרמוז על נפשו של החולם ועל התת-מודע שלו. באותן משמעויות החבויות בחלומות עסק גם מי שהיה תלמידו, קרל גוסטב יונג, שאף שיער שהאנשים חולקים "אני קולקטיבי" משותף המנחה אותם. בשנים שחלפו מאז, לא עצרנו במסע שלנו להבין מדוע אנו חולמים. ולמרות שעדיין אין לנו תשובות סופיות, יש לנו תיאוריות. איימי אדקינס חושפת את שבע הסיבות המובילות מדוע אנו עשויים לחלום. קרוב ל 5 מליון צפיות.

ד"ר מיצ'ן קאיקו על מדע החלומות, בוחן בעין פיזיקלית את פעולת החלימה.

תיאור כיצד קליפת המוח הקדם חזיתית שלנו מתנתקת בזמן שאנחנו חולמים, ובכך מדכא את המרכיב שבודק עובדות בתודעה שלנו.

ד"ר מיצ'יו קאקו הוא מייסד שותף של תורת שדות המיתרים, והוא אחד המדענים המוכרים ביותר בעולם כיום. הוא כתב 4 רבי מכר בניו יורק טיימס, בנוסף הוא כתב המדע של רשת CBS ושל ערוץ דיסקברי. הוא ד"ר לפיזיקה תיאורטית במכללת סיטי קולג' בניו יורק, והוא גם היה פרופסור אורח במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון, כמו גם באוניברסיטת ניו יורק.

החלום הציוני: חדשות מהעבר- הרצל, הקונגרס הציוני ותכנית אוגנדה

מירי נבו ועידן אלתרמן מגישים ''חדשות מהעבר''. והיום במהדורה: אלוף בהגשמת חלומות - כיצד זכה בנימין זאב הרצל להיקרא חוזה המדינה? הכנסת שהייתה לפני הכנסת - על מה התווכחו בקונגרס הציוני? לנגב חומוס בג'ונגל - איך כמעט הקימו את מדינת ישראל בלב אפריקה במסגרת תכנית אוגנדה. אלו כותרות המהדורה, צפייה נעימה.

ד"ר יובל ניר - המוח בארץ הפלאות: על שינה וחלום

ד"ר יובל ניר, נויורוביולוג וחוקר שינה, מהפקולטה לרפואה ומביה"ס לחקר המוח על שם סגול באונ' ת"א, שסקר את תהליך פעילות המוח בזמן החלימה.

"ערכו מחקרים עם תינוקות שנולדו פגים וגילו שהם מבלים כמעט את כל זמנם ברחם בשינה, והשינה הזו היא כמעט באופן מלא היא שנת R.E.M – תנועת עיניים מהירה. דבר זה הוביל רבים לחשוב שהחלום משפיע על התפתחות המוח, ומשמש כמעין מציאות מדומה בה האדם מנסה כל מיני פעולות בסביבה מוגנת ובוחן מה יכול לקרות".

יוסף וכתונת הפסים המשגעת | הסרט

"יוסף וכתונת הפסים המשגעת" הוא מחזמר תנ"כי, הראשון שנכתב בידי הצמד אנדרו לויד ובר וטים רייס. סיפור המחזמר הוא סיפורו התנ"כי של יוסף, בנו של יעקב. המחזמר הוצג לראשונה במרץ 1968 בפני תלמידי בית ספר ועם השנים התרחב והתפתח עד שהפך לאחד ממחזות הזמר המצליחים והאהובים ביותר בכל הזמנים.

חלומות זוועה או סתם חלום מעורר? הסינים מנסים להסביר...

יותר מ-6 מיליון צופים רוצים לדעת מדוע הם מתעוררים בלילה.

האם אתם מתעוררים באותה שעה בכל לילה? יכול להיות שגופכם מנסה לשלוח הודעה. ישנן עדויות הקובעות כי התעוררות בשעות מסוימות במהלך הלילה היא למעשה סימפטום למצוקה נפשית. אולם, על פי שעון הגוף העתיק ,לרפואה הסינית יש ההסברים פשוטים. הסרטון מסביר את היקיצה בלילות לפי הרפואה הסינית.

הרצאה שהיא השראה: הנאום האחרון – להגשים את חלומות הילדות באמת

רנדי פאוש, (23 באוקטובר 1960 - 25 ביולי 2008), פרופסור באוניברסיטת קארנגי מלון, נשא את הרצאתו האחרונה באוניברסיטה ב-18 בספטמבר 2007, אז כבר נאמר לו שיש לו בין 3-6 חודשים לחיות. הוא העניק השראה למיליוני אנשים בעולם להרצאה קרא: “הנאום האחרון – להגשים את חלומות הילדות באמת”. בהרצאתו המאלפת, הוא מדבר על החשיבות לחלום ולא להפסיק לחלום. כילדים אנו מרבים לחלום. כמבוגרים, משום מה, אנו כבר חולמים פחות.

ב-25 ביולי 2008, רנדי נפטר לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. הרצאתו צולמה והופצה באינטרנט, עד כה מעל עשרים מיליון איש צפו בו.

חלום מוזיקלי – אנסמבל ג'אנושקה בווינה

חלום מוזיקלי נפלא ומגוון של הרכב ג'אנושקה בוחן בראיה קליידוסקופית סגנונות מוסיקליים שונים בווינה. מוזיקת ג'אז מעניינת, נעימות בלקניות מלאות בשמחת חיים וערנות של קצב הוואלס משולבים בביצוע הזה. חברי ההרכב המוזיקלי ג'אנושקה, (Janoska Ensemble) שהופיעו בבירת סלובקיה, ברטיסלאבה.

14 עובדות פסיכולוגיות מעניינות על חלומות

הנה כמה עובדות פסיכולוגיות מעניינות על חלומות. לעתים קרובות אנשים תוהים על דברים כגון: מדוע אנו חולמים? מה המשמעות של חלומות? כיצד חלומות עובדים? מה זה לחלום? ובכן, אלה רק חלק מהשאלות שהסרטון בוחן! פסיכולוגיה ומדעי המוח גילו הרבה על חלומות באמצעות מחקרי שינה שנערכו בשלב שנת הREM והצליחו לספק תשובות מרתקות לשאלות אלו.

בסרטון זה, מסבירים על הפעילות החשמלית של המוח במהלך השינה, מסרים בתת מודע בחלום, רגשות שליליים, כמו גם כמה חלומות נפוצים ומשמעויותיהם. אנו חשים בחלומות תחושה מוקדמת, חולמים בשחור לבן, חולמים חלומות צלולים, ועוד הרבה יותר!

החלום להמשיך לטייל... הרצאה על טיול לאינדונזיה | עירית להב, איילה גיאוגרפית

קבוצת האיים הנקראת בשם הכולל אינדונזיה משכה אליה במשך מאות בשנים סוחרים סיניים והודיים, כובשים אירופיים, מיסיונרים, הרפתקנים, חברות כרייה, מטיילים ותיירים בקבוצות מאורגנות. היא מורכבת מיותר מ-13,000 איים בכל גודל וצורה, הטובלים בים כחול. יש בה יערות גשם טרופיים שבין ענפיהם מנתרים קופי אורנג-אוטנג, עשרות הרי געש פעילים, מקדשים מרהיבים, אגמים וולקניים, טרסות אורז החצובות במורדות גבעות ושקיעות שמש נפלאות בחופים. טיול לאינדונזיה הוא טיול אל הרבגוניות של האנשים והתרבויות בארכיפלג הגדול בעולם. במסגרת הטיול לאינדונזיה נבקר בג'אווה - אי געשי פורה שתושביו משלבים בין עיקרי האמונה המוסלמית לבין מורשת תרבותית הינדואית, פולחני רוחות וטראנסים; נמשיך לביקור בשבט הטורג'ה שבאי סולאווסי - שבט נוצרי-אנימיסטי שבניו מממשיכים לקיים את פולחני האבות וטקסי המוות המסורתיים שלהם בצד הנצרות; ונסיים בביקור באי באלי - אי של יופי בתרבות הינדית מרתקת, שזכה להיקרא "גן העדן האחרון על אדמות". לא לשכוח להצטייד בנעליים נוחות ו...כורסא...

עמותת Make A Wish – הגשמת משאלה תעלים מחלה?

הגשמת המשאלה לחלום באה להעניק לילדים המתמודדים עם מחלה חוויות בלתי נשכחות, תקווה לעתיד, רגשות חיוביים ותחושת מסוגלות ושליטה בחייהם.

חלקם השתתפו במחקר שבחן את השפעת הגשמת המשאלה על מצבם הרגשי והבריאותי של הילדים. לדברי פרופ' ענת שושני, עורכת המחקר, הילדים שזכו להגשים את החלום היו בעלי תקווה רבה יותר לעתיד, שמחים יותר, סבלו פחות מדיכאון וחרדה, ואף דיווחו על פחות כאבים, מגבלות פיזיות ובחילות.

מדוע אנו חולמים? 8 וחצי מיליון צפיות

ב1952 חוקרים מאוניברסיטת שיקגו מצאו כי בעת שניצפתה פעילות חשמלית במח התגלה כי אנשים חולמים. מאז הצליחו לאפיין את סוגי החלום ומדוע אנו חולמים. זהו סרטון נוסף לאלו המבקשים להתעמק בסוגיה. כ8.5 מיליון צופים.

להגשים את החלום: איך רעיונות פשוטים מובילים לתגליות מדעיות

אדם סאבאג' נותן שתי דוגמאות לתגליות מדעיות עמוקות שהגיעו משיטות פשוטות ויצירתיות שכל אחד יכול היה לעקוב אחריהן - חישובו של ארטוסטנס את היקף כדור הארץ בסביבות 200 לפני הספירה ומדידתו של היפולטה פיזו את מהירות האור בשנת 1849. 2.8 מיליון צפיות.

החלום על העתיד מגשים מציאות

מכדור הארץ לירח: 1865/1968 כיצד חלומות מדע בדיוני הפכו לעובדה מדעית?

כצעיר ברוסיה קרא קונסטנטין ציולקובסקי תרגום של "מכדור הארץ לירח" של ז'ול ורן. "ולמרות שהתוכנית של ורן להגיע לירח לא הייתה עובדת, לרומן היה מספיק ידע מדעי כדי לגרום לרעיון המרכזי להיראות סביר". ציולקובסקי נעשה אובססיבי לרעיון של חלל, וכמפעל חייו יצר את יסודות הרקטיקה המודרנית.

מאה שנה לאחר שוורן כתב את הרומן שלו, קבוצת אנשים שקיבלה השראה מהפנטזיה של ורן בילדותה יצאה למסע לירח.

כיצד חזה הסופר ז'ול ורן את העתיד בדייקנות מפתיעה? ספרו של ז'ול ורן "אל הירח" הוא ספר שהיטיב לתאר כבר בשנת 1870, מסע עתידי של בני-אדם אל הירח. המדהים הוא שז'ול ורן הצליח לנבא די במדויק את המסע שיתקיים כ-99 שנה לאחר מכן. היה זה כשהחללית "אפולו 11" תמריא אל הירח, גם היא מאויישת ב-3 אסטרונאוטים. גם היא הגיעה אל הירח פחות או יותר בזמן שנקב ז'ול ורן בספרו. היא אמנם לא נורתה כפגז אלא הונעה בכוחו של מנוע רקטי, אבל הסופר ידע לחזות את העתיד די יפה.

חלום או מציאות או אולי... סיוט? לכל חלום יש סמל

האם אי פעם חלמתם על נפילה, יש לכם סיוטים או חלומות חוזרים? אם כן, כדאי שתתחיל לשים לב לנושאי החלומות שלכם. ישנם סוגים שונים של חלומות, וחושבים שלעתים קרובות הם יוצרים תמונות מורכבות מתוך המושגים הרגשיים. לכן, ניתוח חלומות יכול לקדם מודעות עצמית טובה יותר. לימוד סמלי חלומות ומשמעות חלומות יכול לעזור לנו להבין טוב יותר מה מטריד אותנו בחיינו הערים. מכאן הסיבה שהעניין בפרשנות חלומות הולך וגובר עם השנים.

גרסה חלומית ללהיט של פינק פלויד "The Wall".

התזמורת האזרבייג'נית "ביזימקילר" ביצעה את הגרסה המקומית אתנית לשיר, בכלים מסורתיים בלבד. לטענת מנהל הפרויקט מטרתם לעורר עניין מחודש בתרבות האזרבייג'נית המסורתית בקרב הקהל הרחב. שווה לשמוע!

להווארד קרטר היה חלום – והוא הצליח להגשים אותו! | סרט תיעודי

החלום של הווארד קרטר היה למצוא קבר מצרי ששודדים לא נגעו בו. הוא לא איבד תיקווה למרות כל התלאות שעבר ומצא את התגלית הגדולה ביותר בארכיאולוגיה של מצרים. קבר כמעט שלם. קברו של תות ענח אמון.

ב-5 בנובמבר 1922, כתב הווארד קרטר ביומן הכיס שלו: "התגלה קבר מתחת לקברו של רעמסס השישי והוא היה חתום והממצאים בתוכו היו ללא פגע."

הממשלה המצרית העלתה גירסה של הסרט שיצר הבי בי סי. כדי להגיע לתרגום העברי יש ללחוץ מספר פעמים על כותרות עד שמגיעים לתרגום אוטומטי ומשם הדרך קלה...

וסרטון קצר על איך באמת נראה תות ענח אמון...

החלום לעוף – פיטר פן הצליח...

מופע בלט באורך מלא "פיטר פן" והפעם בגירסת הפוליטיקלי קורקט האמריקאית הבלט של אלבמה. משעשע.

חולמים לטוס לירח או דווקא למאדים?

טיול על כוכב הלכת מארס ב-4K, 23 מיליון צפיות!

בנטפליקס הסידרה "הרחק" שברה שיאי צפיות. בסידרה מציגים חללית מאוישת במשימה לנחות על מאדים. בסרטון הבא מציגים צילומים חדשים ממאדים ברזולוציית 4K. בסרטון מספרים על המצלמות על סיפון הרוברים ואיך הכינו את הסרטון. המצלמות אמנם איכותיות, אך הקצב שבו הרוברים יכולים לשלוח נתונים חזרה לכדור הארץ הוא מאתגר... "סקרנות" יכלה לשלוח נתונים ישירות חזרה לאדמה רק ב KB32! במקום זאת, כאשר הרובר יכל להתחבר למסלול של מאדים, קיבלנו מהירויות גבוהות יותר של 2 מגה לשנייה. עם זאת, קישור זה היה זמין למשך כ- 8 דקות בכל יום. סרטון שהושקעה בו עבודה רבה, שווה צפייה!

החלום לטייל בנופי הדולומיטים באיטליה

ליוצר הסרטון היה חלום. להתאים את המוסיקה לסרט אותו יצלם בהרי הדולומיטים באיטליה. במשך שנתיים הוא צילם בין ההרים שהעפיל לפסגתם. נדרש אומץ רב ונחישות על מנת להגשים את חלומו. בינתיים ניתן לטייל מהכורסא ולצפות בנופם המרשים של ההרים, בעזרת הסרט באיכות K4 אותו צילם ולהינות מפס הקול של המוסיקה שהביאה אותו לצלם את הסרט, המוסיקה של הנס צימר.

החלום להצטופף שוב ברחוב וסתם לשמוע מוסיקה

ילדה קטנה נותנת מטבע למוזיקאי רחוב ומקבלת בתמורה את ההפתעה הטובה ביותר.

איזו הפתעה נפלאה לקבל הופעה חיה של תזמורת המנגנת בטהובן בכיכר ציבורית.

כ12 מיליון צפיות.

חלום של נוסטלגיה: המחזמר בוסתן ספרדי מ-1971

בוסתן ספרדי המחזמר משנת 1971 שכתב יצחק נבון על הווי החיים בירושלים. המחזמר מבוסס על לחנים מתוך אנתולוגיה לחזנות ספרדית, וספר הרומנסות של יצחק לוי. בשירים: התרגעות, צור משלו אכלנו, שחרחורת, המבדיל בין קודש לחול ועוד משתתפים: רבקה רז, אלברט כהן, ברוך ברקין, מיכל נדיבי,אברהם מור, אתי גרוטס ודודו אלהרר. כאן 11.

קונצרט שהוא גם 'ביצת הפתעה' – צפייה חובה!

החלום מאחורי השיר: הפילהרמונית האמריקאית מורשת ליסום ומנהלה, קייסון בראון משתמשים ב-5 מנגינות שונות מארבע הפרקים של הסימפוניה החמישית של בטהובן (לא כולל "הגשר" שהתזמורת מנגנת באמצע).

מהם הסודות של בטהובן? היו לו רבים. הסוד הבולט ביותר שלו שהוא ניסה לשמור נואשות מהציבור וגרם לו להיחשב תמהוני, עצבני ונזיר שהוא היה חירש במהלך רוב חייו. ובכל זאת, הוא כתב את היצירות הגדולות ביותר בחייו לאחר שהתחרש. הוא האמין כי לאמנות עצמה יש "סודות" שיש "לכפות עליהם" על מנת להשיג את הרמה הגבוהה ביותר של האמנות. אין ספק שבטהובן גילה רבים מ"סודות" האמנות - אנשים בכל רחבי העולם נהנים מהם מדי יום. כ4.5 מיליון צפיות.

ולקינוח, אהוד מנור במיטבו: חלומות שמורים

חלומות שמורים / אהוד מנור ז"ל

אי שם עמוק בתוך תוכנו טמונים קולות וזיכרונות מראות רבים שכבר שכחנו ספרי פלאים ומנגינות.

כל זיכרונות ימים ימימה החלומות הראשונים וכל מילה של אבא אמא שנאמרה לפני שנים.

עולם מופלא של ילדותנו רדום בפנים בצל צלילים איתנו הוא עד יום מותנו חבוי בתוך תילי מילים.

ולפעמים שריד של ריח או צליל מוכר או קצה מילה משיב אליך גן פורח מחזיר אל קו ההתחלה

ושוב אתה חולם כילד ושוב אתה תמים כאז אתה נזכר בכל התכלת הכל נשמר דבר לא גז.

אהוד מנור, חלומות שמורים

© זכויות יוצרים שמורות למחבר ולאקו"ם

ניפרד בתקווה להגשמת החלומות הקטנים שלנו שכן ימים אלו הכניסו אותנו לפרופורציות והרי תמיד אמרו לנו: "היזהרו במה שאתם מבקשים...".

אך כמובן עם המלצה להמשיך ולחלום גם בגדול, בלילה בשינה ואפילו – בהקיץ...

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page