top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 64

מועדון מהבית – מגזין מס' 64: ירוק, אדום ומה שביניהם: החיים והסביבה עכשיו!


שלום לכולם!

הגיליון הפעם מוקדש ליצורים מכל הסוגים, המינים והצבעים שחיים על פני כדור הארץ.

לא נשכח גם שהיום ט"ו בשבט, הלא הוא ראש השנה לאילנות, ולכן נכבד גם את הטבע הפראי, המהונדס והמבוית, וכמובן את האדם והשלכותיו על ההתפתחות וההתפקחות האנושית והסביבה... נאחל לכם צפיה נעימה והנאה מרובה!


קצת הסברים על קריספר - CRISPR: הנדסה גנטית תשנה הכל לנצח

תינוקות מעוצבים, סוף למחלות, בני אדם מהונדסים גנטית שלעולם לא מזדקנים. דברים שערורייתיים שהיו בעבר מדע בדיוני הופכים לפתע למציאות. הדבר היחיד שאנחנו יודעים בוודאות הוא שהדברים ישתנו באופן בלתי הפיך. כ20 מיליון צפיות!


גאווה מקומית: פריצת דרך מדעית - מערכת הקריספר חיסלה תאים סרטניים

מהאורגניזם הקטן ביותר בעל תאים בודדים וכלה ביצורים הגדולים ביותר על פני כדור הארץ, כל יצור חי מוגדר על ידי הגנים שלו. עם ההתקדמות האחרונה, מדענים יכולים לשנות את התכונות הבסיסיות של האורגניזם בזמן שיא באמצעות כלים לעריכת גנים כגון CRISPR.

באוניברסיטת תל אביב הצליחו להוכיח כי ניתן להתביית על תאים סרטניים, להוביל לשם RNA שליח שמתורגם ויודע לחתוך את ה-DNA באופן מאד סלקטיבי וביעילות גבוהה. המחקר בשלב פרה קליני.

פרופ' דן פאר, סגן הנשיא למחקר ופיתוח אוניברסיטת תל אביב ד״ר דניאל רוזנבלום, ואנה גוטקין, אונ' ת"א.


מדוע כחול כה נדיר בטבע?

למעט השמיים... והאוקינוס...

בין היצורים החיים, הצבע הכחול נדיר באופן מוזר. סלעים כחולים, שמיים כחולים, מים כחולים, בטח. אבל חיות כחולות? הן מעטות. ואלה שיש בהן כחול? הן הופכות אותו בכמה דרכים מוזרות ומיוחדות דומה דווקא לצבעים אחרים. בסרטון זה נבחן כמה פרפרים מגניבים מאוד שיעזרו לנו ללמוד כיצד יצורים חיים הופכים לכחול ומדוע הגוון היפה הזה נדיר כל כך בטבע. כ6.5 מיליון צפיות.


המסתורין של אנגקור וואט | ציר זמן

'עולמות אבודים' חוקרים את הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים באתר מרוחק ומשמעותי ביותר - אנגקור וואט.

צוות 'עולמות אבודים' מבקרים באתר של אנגקור וואט ובאמצעות גרפיקה ממוחשבת מתקדמת, והראיות הארכיאולוגיות האחרונות מהשרידים של אנגקור וואט בג'ונגל הקמבודי בן 900 השנים משוחזרת העיר של "מלכי האל". 8.6 מיליון צופים!


ירושלים שלנו ואנחנו שלה - מפגש עם הסופר מאיר שלו

מי מנהל את העיר? מאיר שלו על תחושות כלפי העיר הן כילד שנקרע בין אהבתו לכפר ומגוריו בירושלים והן על הכתיבה על ירושלים כבוגר.


הצגה: "שושה" יצחק בשביס זינגר - תיאטרון גשר

לרגל יום השואה הבינלאומי בחרנו בהצגה זו. וורשה של שנות השלושים, בצל עלייתו של היטלר לשלטון, המסעדות, הסמטאות, הכיכרות, התיאטרון, הפאר והעוני, המוסיקה והעצב... זהו הרקע ל"שושה", סיפור אהבה מסוג אחר. סיפורו של סופר צעיר, אהרון גריידינגר, הטובע בחבורה של בוהמיינים, פילוסופים, מהפכנים וחמש נשים המסחררות את חייו. "בכל הספרים שקראתי", הוא אומר לעצמו, "חושק הגיבור רק באישה אחת, והנה אני חושק בכל הגזע הנשי". אבל עליו לבחור בין דורה הקומוניסטית, בטי השחקנית מאמריקה, צליה פטרונית האמנויות, טקלה הפולניה ושושה אהבת הילדות שלו.


"מעיין הנעורים": האם ניתן להפוך את תהליך ההזדקנות?

פרופסור דייוויד סינקלייר מאוניברסיטת הרווארד, מאמין שלא רק שאנחנו יכולים להאט את ההזדקנות, אלא אנחנו יכולים גם להפוך את התהליך. בפרק זה של תורת הבריאות עם טום ביליו, דיוויד סינקלייר מסביר את שלוש רמות ההזדקנות, ומה ניתן לעשות בכל רמה. הוא מתאר את שינויים באורח החיים המאטים את ההזדקנות, את הטיפולים התרופתיים שמתחילים להפסיק את ההזדקנות ואת ההליכים החדשים הניסיוניים שעשויים לעצור את הזדקנות. כ-3 מיליון צופים.


בולרו בבלט

בלט מוריס באז'אר, רקדן-סולן ג'ולי פאברו.


הסימפוניה התשיעית של בטהובן

פרדריק שאזלן מנצח, מקהלת מונטוורדי מהמבורג וצוות מובחר של סולנים בביצוע לסימפוניה התשיעית של בטהובן.


ניסוי מדעי בביות שועלים על ידי רביה גנטית

זו התוצאה של ניסוי בן כמעט 60 שנה: שועלים שהורבו גנטית בשל היותם ידידותיים כמו כלבים כלפי אנשים. אנו עורכים מחקר התנהגותי קטן משלנו, ומגלים מה מדענים ממשיכים ללמוד מהניסוי המפורסם ביותר בעולם בתחום הביות. ניסוי השועלים ממשיך בפיקוחה של לודמילה טרוט במכון לציטולוגיה וגנטיקה. ספרה "איך לאלף שועל (ולבנות כלב)", שנכתב יחד עם לי אלן דוגטקין, מפרט את ההיסטוריה והמדע שמאחורי הניסוי. כ-11 מיליון צופים!


ה-13: סרט באורך מלא | נטפליקס

סרט המעלה בעיה חברתית נוקבת. בשילוב קטעי ארכיון ועדויות של פעילים וחוקרים, הבמאית אווה דוברנאי בוחנת את מערכת הכלא האמריקאית ומבחינה כיצד ההיסטוריה של אי השוויון הגזעי במדינה מניעה את שיעור הכליאה הגבוה באמריקה.

הסרט הנוקב והמועמד לאוסקר זכה כסרט התיעודי הטוב ביותר באמי, ב- BAFTA ובפרסיNAACP .

לא מתאים לגילאי 17 ומטה. כ7.1 מיליון צפיות.


שומרי הסף – סיכסוך וטקטיקה

בגרסה מיוחדת של הסרט המועמד לאוסקר 2013, שישה ראשי שב"כ לשעבר נחשפים ומנתחים את העימות הישראלי פלסטיני. פרק 1 - אין אסטרטגיה, רק טקטיקה. השב"כ מתמרן בין טרור פלסטיני, יהודי ודרג מדיני מעלים עין. כאן 11.


הפלנטה שלנו | יערות

חוו את היופי הטבעי של הפלנטה שלנו וראו כיצד שינויי האקלים משפיעים על כל היצורים החיים בסרט התיעודי המרהיב.

בפרק זה נבחן את התלות ההדדית השברירית הקיימת בין מגוון רחב של תושבי יערות, כולל נשרים קירחים, כלבי ציד ונמרים סיביריים. כ-9 מיליון צפיות.


לכבוד ט"ו בשבט – הסיפור של הר הרוח

הרצאת זום מוקלטת משחור לירוק – הסיפור של הר הרוח עם נעם תמיר.

בנובמבר 2016 היה גל של שריפות. ההרצאה תתמקד בשיקום השריפה באתרים שפחות מכירים, היסטוריה של ארץ ישראל ועוד.


החלקה על הקרח בטבע

סיפור הסרטת הביצוע של המחליקה על הקרח מפינדלנד, אמי פלטונן לצורך מופע החלקה אמנותית על הקרח בחוג הארקטי. הסרט "ריקוד הקרח הארקטי" מציג את פלטונן מבצעת כוריאוגרפיה מיוחדת ב-Nuorgam פינלנד, שם נחרש מעגל מקרח על מנת ליצור את הבמה להפגנת כישורי ההחלקה שלה! לכל הממהרים, בדקה 7:30, קליפ הביצוע...


האם נמצאה החוליה החסרה לפני "לוסי"?

צוות ציידי מאובנים שעבד בקניה נתקל בסט של שיניים מאובנות וסדרת עצמות. הממצא שלהם הניע שרשרת אירועים שהציתו התרגשות ברחבי העולם המדעי, שכן אם הממצאים נכונים, לא רק שהם מצאו את האב הקדמון האנושי העתיק ביותר, אלא שחלק גדול מהתפתחות האנושות צריך להיכתב מחדש.

זהו סיפור הגילוי שלהם וההשלכות שיש לו על הבנת האופן שבו המין האנושי הופך לכזה: משתנה מקופי האדם, לאדם. בעיתונות הוא מכונה "איש המילניום", והוא בן כפליים מהשלד המפורסם ביותר בעולם "לוסי". החוליה המדהימה בין איש המילניום לבני האדם היא היכולת שלו ללכת על שתי רגליים, מה שהופך את הדעה המדעית המקובלת בעבר על השאלה, כיצד ומתי בני אדם החלו ללכת. כפי שציין פרופסור סנוט שעבד על הפרויקט, "המדע לא ממשיך או משתפר עם רעיונות מבוססים. אתה צריך לאתגר אותו". ונראה כי איש המילניום מאתגר הרבה מאוד את המדע המקובל. שרידי האב הקדמון האנושי הוותיק ביותר שנמצא אי פעם | אדם ראשון | ציר זמן. כ-4 מיליון צופים.


ובאותו הקשר, גם גאווה מקומית: דרישת שלום מהאדם הראשון שהלך מחוץ לאפריקה

פרופ' ישראל הרשקוביץ מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' מינה וינשטיין-עברון מאוניברסיטת חיפה מצאו במערת מיסלייה שבכרמל לסת אדם - המאובן האנושי העתיק ביותר בעולם מחוץ לאפריקה. התגלית מעידה כי ההומו-סאפיינס נדד מאפריקה למזרח התיכון לפחות 100 אלף שנה קודם למה שסברו החוקרים עד כה. כתבתו של איתי דוד. מתוך חדשות הערב 28.01.18.


סרט דוקומנטרי זוכה דוק-אביב לסרט ביכורים: החברה הכי גרועה בעולם

סרט דוקומנטרי קומי על שלושה גברים קרחים, ממושקפים וגרושים בגיל העמידה, שעובדים ביחד בסוכנות ביטוח קטנה וכושלת, הממוקמת בדירה שכורה של המנהל ברמת גן. למרות שהם אנשים רגישים, בעלי חוש הומור ומשכילים מאוד, אין להם כל מושג בניהול עסקים, החברה שלהם מפסידה כסף רב, ונמצאת תמיד על סף פשיטת רגל. הסרט מתעד את ניסיונו של רגב קונטס שהוא גם בנו של המנהל להצטרף לחבורה ולהציל את החברה הקורסת של אביו. זוכה פרס ראשון לסרט ראשון, דוק-אביב 2009. במאי: רגב קונטס. מפיקים: יולי אוגוסט. עורך: אריק להב ליבוביץ'. הסרט נעשה בשיתוף YES והקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה.


כיצד בני אדם איבדו את פרוותם?

אנחנו הפרימטים היחידים ללא מעיל פרווה עבה. מתברר שלשינוי הקטן הזה במראה שלנו היו השלכות עצומות על היכולת שלנו לווסת את חום גופנו, ובסופו של דבר, זה עזר לעצב את האבולוציה של כל השושלת שלנו.


שריפות ענק וקרחונים נמסים: שנת 2020 הייתה קיצונית גם באקלים

38 מעלות בסיביר, שריפות ענק באמזונס וקרחונים שמזיעים: שנת 2020 הייתה קיצונית גם באקלים - ויש לכך השלכות. כתבתו של איתמר מאירי, מתוך חדשות הערב 30.12.20, כאן 11.


תקועים: פרויקט הרכבת הקלה ממשיך להתרחק מהתחנה הסופית

כמעט שש שנים עברו מאז החלו בגוש דן העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה, שהיה אמור לצאת לדרך באוקטובר הקרוב, אבל כבר נדחה בשנה. מה הוביל לסחבת באחד הפרויקטים החשובים ביותר בתעבורה הישראלית. הכתבה של עמית תומר, מתוך מוסף "בשביל הכסף", מתוך חדשות הערב 14.12.20. כאן חדשות.


חידת ניצולי המגיפה | ציר הזמן

כיצד כפר אחד שרד באורח פלא את המוות השחור? הגנטיקאי סטיבן אובראיין חוקר האם מוטציה גנטית סייעה לתושבי הכפר לשרוד את מגפת המוות השחור במאה ה-14? האם האירוע שקרה שם יכול לסייע בחקר מחלות ויוכל לסייע למדענים למצוא תרופה לוירוסים שונים?


"החברה של הפסנתר" הסונטה הפתטית (פסנתר / צ'לו)

"מעוררת רחמים". כך כינו את היצירה של בטהובן, הסונטה מס' 8, "סונטה פתטית."

קיימות שתי משמעויות מובחנות של מילה זו: "פתטי", כלומר מעורר רחמים וחסר ערך; וPathétique" " שמשמעותו משמעות עמוקה ומעוררת רגש. כנראה, בשמיעת יצירת המופת של בטהובן, הכוונה היתה למשמעות השנייה.

זו היתה תגובתו של בטהובן למבקריו:

"הו, אתם שחושבים או אומרים שאני מרושע, עקשן או מיזנתרופי, אינכם יודעים עד כמה אתם טועים בי. אינכם מודעים לסיבה הגורמת לי להיראות כך בעיניכם. הייתי שם קץ לחיי – אך האמנות שלי עצרה בעדי. נראה שבלתי אפשרי לעזוב את העולם עד שאוציא את כל אשר נמצא בתוכי".

2 מיליון צופים בקליפ יפיפה.


אינטימי עם דודי זילברשלג – חרדי"קצת אחר"

רפי רשף מראיין את דודי זילברשלג בראיון אישי, גלוי לב וחשוף על חייו הסוערים, משפחתו הגדולה, בנו המפורסם, על נערת הפיתוי שנשלחה אליו ואיך נקלע לסכסוך בין שולי רנד לאישתו.


הינשופה שניצלה מזהה את מציליה

ינשופים מצטיירים בדמיון האנושי כיצורים בודדים מעוטי רגש, מאחורי מבטם הקר. אך הדבר לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת. הינשופים פשוט בוחרים למי להראות את הצד הרגשי שלהם... כ-2 מיליון צופים


האבולוציה של נורמות חברתיות ולמה דוחפים פה ברכבת?

ד"ר אהוד לם במסגרת יום ההיכרות עם מכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים. באדיבות מכון כהן למדע, אוניברסיטת תל אביב.


פרופ' סידהרטן צ'אנדרן: האם המוח הפגוע יכול לתקן את עצמו?

לאחר פגיעה מוחית טראומטית, קורה לפעמים שהמוח יכול לתקן את עצמו, לבנות תאי מוח חדשים שיחליפו תאים שנפגעו. אך התיקון לא מתרחש במהירות מספקת כדי לאפשר החלמה ממצבים ניווניים כמו מחלת נוירון מוטורי, המכונה גם מחלת לו גריג או ALS . סידהרטן צ'אנדרן מסביר על מספר טכניקות חדשות תוך שימוש בתאי גזע מיוחדים שיכולים לאפשר למוח הפגוע לבנות מחדש מהר יותר.


הפסגות של שוויץ

סרט באיכות 4K מבט מלמעלה על הפסגות של שוויץ. בינתיים נוכל רק לחלום על חופשת סקי מפנקת...


אסכולות בצוותא | אברהם שלונסקי

אסכולות בצוותא סידרת מופת על יצירה עברית בהנחיית נעם סמל.

מפגש ראשון: "אברהם שלונסקי, בחזרה אל פורץ הדרך שנותר בשוליה" עם ד"ר גדעון טיקוצקי, חוקר ספרות ועורך. שירה: רוחמה רז. צילום: דניאל לנצוז.

ד"ר גדעון טיקוצקי, בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת תל-אביב. משנת 2008 משמש עורך בהוצאת הקיבוץ המאוחד-ספרית פועלים, ומשנת 2019 - עורך ראשי, לצד נגה אלבלך. זכה בפרס בהט לספר העיון המקורי הטוב לשנת תשע"ד (2014) על כתב היד של ספרו "דליה רביקוביץ – בחיים ובספרות", ובפרס שרת התרבות והספורט בתחומי היצירה הספרותית העברית לשנת תשע"ה (2015) – פרס לעריכה ספרותית, על מפעל כינוס כתביה של לאה גולדברג.


היבשות האבודות של כדור הארץ

קילומטרים מתחת לאוקיינוס שוכנות יבשות שקועות רבות שרק מצפות להתגלות. כיצד נוצרו היבשות האבודות הללו, וכיצד היו נראות היום לו היו מעט "גבוהות" יותר?


הסימפוניה הפנטסטית מאת ברליוז 'התיזמורת הסימפונית ירושלים מציגה את הסימפוניה הפנטסטית' מאת ברליוז, מתוך הקונצרט המיוחד לציון 70 שנה להצלת יהודי דנמרק, במעמד הנסיך הדני ובניצוחו של מאסטרו פרדריק שאזלן.


כיצד להמציא רעיונות טובים: מארק רובר | TED

מארק רובר הקים חברת טכנולוגיה בשם Digital Dudz ששילבה סמארטפונים שמפעילים סרטון בתוך בגדים. מארק עזב את נאס"א למשך שנתיים ולאחר שמכר את Digital Dudz לחברה בבריטניה, הוא החליט לשוב לשורשים ההנדסיים שלו. מארק רובר הוא יוטיובר ומהנדס נאס"א לשעבר שהפך לממציא ויזם. בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות מ- BYU ותואר שני מ-USC. הוא עבד במעבדת הנעת הסילון של נאס"א במשך 9 שנים, 7 מתוכם הושקעו בעבודה על ה-Curiosity Rover שנמצא כעת על מאדים. בשנת 2011 הוא העלה ליוטיוב את תחפושת ל"ליל כל הקדושים" שהציגה 2 אייפדים כך שנראה שיש לו חור בגופו. הסרטון הפך לוויראלי בן לילה עם מיליוני צפיות וכתוצאה מכך,הוא החליט להתחיל לפרסם סרטונים חודשיים על יצירתיות, מדע ועיצוב ובימים אלו יש לו יותר מ-77 מיליון צפיות!


צוותרבות: לולא נבראתי

במסגרת מפגשי התרבות בצוותא, אבי גיל מנחה מפגש עם המשורר פרופ' מירון ח. איזקסון

אדם

מילים: מירון איזקסון לחן: אלי מגן לולא נבראתי לא הייתם באים לולא בחרתי בטוב וברע לא הייתם מתים לולא גורשתי לא הייתם מתגעגעים לולא לבשתי לא הייתם מתפשטים לא מתפשטים לולא בני לא הייתם הורגים לולא אשתי לא, לא הייתם מנחשים מנחשים לא מנחשים למרות מאותי אותי זוכרים למרות מחבואי אותי אינכם מוצאים אינכם מוצאים לולא נבראתי לא הייתם באים לולא בחרתי בטוב וברע לא הייתם מתים


בפינת הנוסטלגיה - גולדה מאיר 1971

אוניברסיטת תל אביב מעניקה תואר כבוד בפילוסופיה לראש הממשלה גולדה מאיר ומכירה בתרומתה למפלגות הפועלים ולמוסדות המדינה. לאחר מכן מוענק תואר גם ללורד ויקטור רוטשילד על תרומתו למפעל הציוני.


ולקינוח לכבוד ט"ו בשבט, הביצוע של "זהו זה" לשיר "עצים"

"עצים" שאריק איינשטיין כתב ושלום חנוך הלחין, יצא לראשונה בביצועו של איינשטיין בשנת 1979 באלבום "אריק אינשטיין ושלום חנוך בהופעה משותפת".

"חבורת כוכבי "זהו זה": שלמה בר אבא, גידי גוב, מוני מושונוב ואבי קושניר חזרו לשיר בעיבוד יפהפה של אמיר לקנר, שנושבת בגבו רוח ההרמוניה של פעם וצליל דקיק של העכשיו, משיבה חיים לעצים של אריק, שפורחים מחדש". ביקורת שכתב חרסונסקי יוסי.


היסטוריה, סיפור ומציאות ערב עיון בזום, לרגל צאת ספריו של פרופ' ראובן בונפיל על יוסף הכהן יום ראשון | י"ח בשבט תשפ"א, 31.1.21 | 19:00-16:30 | בזום

מפגש מדומיין עם יוסף הכהן - היסטוריון יהודי מן המאה השש־עשרה פרופ' ראובן בונפיל, האוניברסיטה העברית

בלא תשלום | בהרשמה מראש להרשמה: 02-5398855 / https://act.ybz.org.il/he/historia-hacohen-3101



מאחלות לכולם חג פירות יבשים מתוק ומלוח ושבת של שלום!



























מקווים שהגיליון האיר לכם את השבוע בכל צבעי הקשת. ט"ו בשבט שמח והרבה בריאות!

bottom of page