top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 47

מועדון מהבית - מגזין מס' 47: מים

שלום לחברי המועדון,

הזמנה! הזמנה! הזמנה! אפרים לפיד בהרצאתו: פרשיות מודיעין שהסעירו

ההרצאה ב"זום", ביום שני הבא, ה-14 בספטמבר 2020 בשעה 18:30 בערב.

אנו ממליצים להתחבר כמה דקות לפני ההרצאה על מנת שנוכל להתחיל בזמן.

הנה הקישור ל"זום": Join Zoom Meeting

https://zoom.us/j/99514562035

Meeting ID: 995 1456 2035

Passcode: 198801

כמה פעמים ביום כל אחד ואחת מאתנו פותחים את הברז ויוצאים ממנו מים?

בעולם המודרני מדובר בפעולה פשוטה כל כך והזמינות של המים, החיים והמחיים, מובנת לנו מאליה.

לא בכל מקום זה כך והמים לא תמיד זורמים, לעיתים מתייבשים ולפעמים, בחסות הקידמה והפיתוח, עלולים לגרום למשברים גדולים. גיליון שיעשה לכולנו חשק לשתות כוס מים (קרים) ולהעריך את מה שיש לנו! לרוויה!

*ראו הערה בסוף

סרטון הסבר קצרצר: מהיכן המים שעל כדור הארץ - הגיעו?

מים נמצאים סביבנו, מתחתינו, מעלינו ואפילו בתוכנו. בלעדיהם לא היינו חיים. ובכל זאת קיומם בכמויות גדולות בכדור הארץ הוא פלא גדול. כיצד הם הגיעו לכאן?

מים הם הבסיס לקיומנו ולחיים כולם. הם מכסים יותר מ-70 אחוז משטח כדור הארץ ונמצאים באוויר, ביבשה ובכל מקום. אפילו רוב הגוף האנושי, כ-60 אחוז ממנו, הוא מים.

בטבע, מים עוברים מעגל מחזורי, מהאוקיינוסים והנהרות לעננים שבשמיים ובחזרה לפני הקרקע. אך מה מקורם ואיך קרה שכדור הארץ כל כך שופע בהם?

הצגה: "כנרת כנרת" | תיאטרון החאן

השנה 1912, חבורת צעירים מתיישבת באזור הכנרת כדי לבנות עולם חדש וטוב יותר. קשיים כלכליים, חבר ראשון שנהרג, טרקטור יחיד, מקולקל, ומשפט שנערך לאחד החברים על התנהלות כספית לא ישרה. ברקע בוכה התינוק הראשון של הקיבוץ. מחזהו הראשון של אחד מגדולי השירה העברית, נתן אלתרמן, המשלב משולש אהבים עם סיפור על ערכים ורוח חלוצית בוערת ועל ימים אחרים ובני אדם שהסתפקו במועט והאמינו כי בכוחם ליצור חברה חדשה. מאת: נתן אלתרמן בימוי: שיר גולדברג עריכה: שחר פנקס.

8 דקות על "מדוע קו החיים של מצרים, הנילוס – מתייבש?"

נהר הנילוס. אחת מדרכי המים העתיקות והאגדיות ביותר בעולם, ומביא חיים לכל איזורי המחייה במצרים. אולם, הנילוס מת לאט, יובליו ותעלותיו מתייבשים ומאיימים על פרנסתם של מיליונים התלויים במימיו המזינים. חלק מזה הוא המחזור הטבעי של הנהר - חלקים מהנילוס התייבשו בעבר, מה שגרם לערים עתיקות להיעלם. אולם פרויקט בנייה מרכזי במעלה הנהר מסכן עוד יותר את חיי הנהר. בסרטון בוחנים את המתרחש ובוחנים את הפתרונות האפשריים לטרגדיה הממשמשת ובאה.

סרטון בן 2 וחצי דקות - ביקור באתר להתפלת מים מליחים

ביקור במתקן ההתפלה באשדוד מתוך מהדורת מבט בערוץ כאן 11.

מתקן התפלה, בו הושקעו מיליארד ושש מאות אלף ש"ח, מכיל את הטכנולוגיות החדישות והמתקדמות בעולם, על מנת לטייב את המים שלנו.

סרט: 300 ימים לבד על אי מוקף מים – סיפורו של רובינזון קרוזו המודרני

כדי לאלף חזיר בר או לבנות מקלט, חאווייר רוסט, רובינסון קרוזו השוויצרי, בילה בשנת 2008 כמעט עשרה חודשים בטופואה, אי באוקיאנוס השקט עם רק מצ'טה וסכין שוויצרית ככלי. זהו סיפור אמיתי פסיכולוגי של בידוד ובדידות.

ואלס: הדנובה הכחולה היפה" עם אנדרה ריו

אנדרה ריו ותזמורת יוהאן שטראוס מנגנים את "הדנובה הכחולה היפה" (An der schönen blauen Donau) מאת המלחין יוהאן שטראוס השני. הוקלט בשידור חי בטירה של הקיסרית סיסי; ארמון שנברון וינה, אוסטריה עם רקדנים מבית הספר לריקוד האוסטרי המפורסם Elmayer.

סרטון 360 מעלות בן 6 דקות. היה היה פה ים: על האחד שנשאר מאחור | כאן 11

במשך 50 שנה עבד שמעון שוקרון כפקח בחוף עין גדי והתגורר בצריפון שלמרגלות הים. בעקבות הופעת בולעני ענק וסגירתו של כביש 90 הסואן נסגר גם החוף, ובין לילה הפך ביתו של שמעון לאזור רפאים. אנשים הפסיקו להגיע לאזור ולאחר שהמועצה סיימה לפרק את החוף והחניון מנכסיו, שמעון נותר לבדו, מסרב לעזוב את ביתו והבוסתן אותו טיפח כל ימיו. גם במחיר סיכון חייו.

פרטים טכניים: פרויקט תיעודי יוצא דופן ב-360 מעלות המתאר את יחסי הגומלין ההרסניים בין האדם לים המלח אשר נמצא בתהליך גסיסה מואצת ב-35 שנים האחרונות. הסרטון צולם באמצעות מצלמות 360 מוזמנים להזיז את העכבר בלחיצה וגרירה על גבי הסרטון כדי לצפות בו מזוויות שונות. הפרויקט מועמד לתחרות הרשמית בפסטיבל ונציה (ספטמבר 2020) בתחום ה-VR איכות הסרטון 4K.

בצפייה במחשב לחצו על ⚙️ ובחרו ◄ 2160S לקבלת איכות מקסימלית.

אמנות: האמן המדהים שהחזיר את ואן-גוך לחיים על גבי המים

על אף שהתפרסם רק לאחר מותו, אין ספק שוינסנט ואן-גוך הוא אחד מהציירים הגדולים ביותר שידעה האנושות עד היום ועל כן אין זה פלא שאמנים רבים, מוכרים יותר ופחות, בוחרים לעשות מחווה לצייר ההולנדי המוכשר ולחקות את ציוריו השונים. האמן המוכשר גאריפ איי הטורקי מתמחה באמנות ה"אברו" (Ebru), שהיא סוג של ציור מים מסורתי ועתיק יומין. גאריפ בחר את הציורים "ליל כוכבים" ואת אחד הדיוקנאות העצמיים שצייר ואן-גוך, והצליח ליצור להם העתק זהה בעזרת האמנות הייחודית הזאת. שווה צפיה!

תחקיר - הם ישאבו עד הטיפה האחרונה: כך הפסדנו את ים המלח לטייקונים

ישראל לא התברכה במשאבי טבע רבים מדי, ואת משאבי הטבע שלנו אנחנו מעבירים לטייקונים. במקרה הזה, את ים המלח העבירה המדינה לכיל שבבעלות עידן עופר. כך החלטות תמוהות גורמות לכיל להרוויח - ולמדינת ישראל להפסיד את אחד המקומות היפים בעולם. כתבת תחקיר של כאן 11.

סרטון בן 10 דקות - מדוע הנהר הגדול בעירק גווע?

עירק משיגה כמעט את כל מימיה משני נהרות: החידקל והפרת. שניהם מתחילים בטורקיה ועושים את דרכם לכל אורך המדינה, לפני שנשפכים למפרץ הפרסי. הבעיה היא שהם מתייבשים.

יש לכך שתי סיבות עיקריות. הראשונה היא גאוגרפית: מכיוון ששני הנהרות מתחילים בטורקיה, לעירק אין שליטה על כמות המים שהיא מקבלת. בשלושים השנים האחרונות, טורקיה, סוריה ואיראן בונות מאות סכרים לאורך שני הנהרות. לכן רק רבע מנהר הפרת מגיע לעיראק. שנית, עירק סוערת בסכסוכים שונים ב- 16 השנים האחרונות. בשני המקרים, הרשת של מתקני טיהור, סכרים, תעלות וצינורות הושמדה, נבנתה והוזנחה שוב ושוב.

בקיץ שעבר, לאחר שמאות הורעלו על ידי המים, בעיר בצרה - בקצה הדרומי של עירק, פרצו מהומות. עיראק אמורה לבנות מחדש את התשתיות ועליה להביא מים לתושבים.

ים הוא לא רק ים: ים של סודות | 'זמן אמת' כאן 11

פרויקט מיוחד בן שני חלקים על אחד המבצעים הנועזים, המורכבים והממושכים ביותר של המוסד בשנות ה-80, להעלאת יהודי אתיופיה לישראל. ארוס היה כפר נופש מפואר בפורט סודן, לחופו של הים האדום, עם ריף אלמוגים מרהיב ושקיעות חלומיות. עלוני הפרסום שהופצו בסוכנויות הנסיעות באירופה, תיארו מקום אקזוטי המשלב נוף מדברי, חופים חוליים ושוניות אלמוגים מרהיבות, כולל ספינות שטבעו מול חופי מזרח אפריקה — אותן יכלו לחקור חובבי צלילה. אף אחד מהתיירים שפקדו את אתר החופשות הקסום שבסודן, לא תיאר לעצמו שכפר הנופש הפסטורלי, אתרי הצלילה והמדריכים המסוקסים – הם לוחמי מוסד, ושכל הכפר הוא למעשה מתקן חשאי של המודיעין הישראלי, ששימש לסדרת פעולות להעלאת יהודי אתיופיה לארץ. איש מהם לא ידע שהם בעצם ניצבים בסיפור כיסוי של מבצע חשאי של המוסד הישראלי. לפרויקט הפנטזיונרי הזה קראו "מבצע אחים" והוא נערך בתחילת שנות השמונים, כחלק מהפרויקט החשאי להעלאת יהודי אתיופיה תחת סיפור כיסוי, מהמוצלחים ביותר בתולדות המוסד. הוא נמשך כחמש שנים, עד שהמוסד נאלץ לפנות את הכפר. סרטם של מלי קמפנר, ערן בן שבת ואסף ליברמן.

חלק ראשון

חלק שני

הנדל: מוזיקת ​​מים - קונצרט חי ב-HD

ביצוע של האקדמיה למוסיקה עתיקה של ברלין למוזיקה על ​​המים של ג'ורג' פרדריק הנדל. הקונצרט נוגן לפני כמעט שלוש מאות שנים. הוא בנוי משלושה קטעים קצרים לתזמורת בת 50 נגנים מאת המלחין האנגלי יליד גרמניה. רוב היצירה נועדה במקור להופעה בחוץ, ונוגנה על דוברה ששטה על נהר התמזה, שם התזמורת סיפקה בידור לשייט מלכותי שערך המלך ג'ורג 'הראשון מבריטניה ב- 17 ביולי 1717. שלוש הסוויטות של מוזיקת ​​המים היוו את הרקע לארוחת ערב בספינה המלכותית שלו. טעמם היה כנראה מצוין כי המלך כל כך שמח מהיצירה החדשה שהוא ביקש לשמוע אותה שוב ושוב - בסך הכל ארבע הופעות שנמשכו כשעה לכל הופעה. קטעים קצרים מהסוויטה פורסמו עוד בימי חייו של הנדל, אך האוסף כולו לא הגיע לדפוס עד 1788, כמעט שלושה עשורים לאחר מות המלחין. תזמורת האקדמיה למוזיקה עתיקה בברלין מבצעת את הקונצרט תוך ידיעה שעל המים המוסיקה נשמעת תמיד שונה מאשר על פני היבשה...

פיראטים – סרט לא רומנטי...

שטח המחיה של הפיראטים תמיד היה הים. גם במאה ה-21, פיראטים עדיין מאיימים על נתיבי הים, מעבר סחורות ואף לא יהססו לקחת גם בני ערובה. למרות הרומנטיקה שאנו מייחסים לסרטי פיראטים בקולנוע, כאן המרדפים עקובים מדם. בואו נצא יחד למרדף אחרי הפיראטים מסומליה. מעל 3 מיליון צפיות!

סין בונה סכר

הסכסוך על המים במזרח הרחוק: סכרים סיניים חונקים את החיים בדרום מזרח אסיה.

בשטח סין לבדה נבנו על הנהר 11 סכרים, ועוד סכרים בתכנון. בשטח לאוס, נבנו שבעה סכרים. הסכרים הקלו על מצוקת החשמל בארצות שלאורך הנהר, אך גם הציפו שטחי ישוב, צמצמו את הדגה וכן פגעו בחקלאות של האוכלוסייה הקרובה לנהר הנאמדת בכשישים מיליון נפש.

הכוכב שלנו: מים טריים | נטפליקס

בואו לחוות את היופי הטבעי של כדור הארץ שלנו ולראות כיצד שינויי האקלים משפיעים על כל היצורים החיים.

בפרק זה של הסדרה 'הכוכב שלנו' (נטפליקס): הצורך במים מתוקים חזק כתמיד. עם זאת, ההיצע הופך בלתי צפוי יותר ויותר לכל מיני מינים.

76 ימים בלב ים

הסיפור המופלא של האדם ששרד 76 ימים לאחר שספינתו טבעה. סרט דוקומנטרי על תושייה, תעוזה ועוז רוח.

ולנו יש את חוף מציצים...

15 החופים המדהימים בעולם. החופים הכי ייחודיים בעולם! הטבע מסוגל ליצור כמה דברים יפים באמת.

מדע קיימות המים

מהחלל, כדור הארץ הוא כוכב לכת כחול גדול המכוסה 70 אחוז במים. עם זאת, מבט מקרוב מגלה שרק שניים וחצי אחוז מהם הם מים מתוקים, כאשר אחוז אחד בלבד נגיש בקלות כדי לשמור על כ-7 מיליארד תושבינו חיים וקיימים.

ב-TechKnow בוחנים את הפתרונות האפשריים לטיפול במחסור במים באמצעות מדע, ובוחנים את ההשפעה שיכולה להיות ליוזמות חדשות באזורים החקלאיים הגדולים בעולם. הם בוחנים גם את ההתקדמות הטכנולוגית שיש לה השפעה על כימות ועל חיסכון במים מתוקים באמצעות חדשנות.

האמזונס: המון המון מים

לונלי פלג, הלא הוא פלג כהן, הספיק לטייל בנהר הגדול בעולם, האמזונס, רגע לפני שהאפשרות לטיולים בחו"ל 'נזלה' לנו מבין הידיים...

ולקינוח, שיר מקפיץ " על נהרות בבל" הלוקח אותנו במנהרת הזמן

בוניM היתה להקה שהורכבה מארבעה זמרים ורקדנים קריביים. הלהקה נחשבת לאחת מחלוצות הדיסקו והפופ של שנות ה-70 ולאחת הלהקות המצליחות ביותר בכל הזמנים. ההרכב והסגנון המיוחדים של הלהקה, הפכו אותה לאחת מהלהקות המוכרות בעולם עד היום.

בוני M שרה את "נהרות בבל" (לא פחות מ-18 מיליון צפיות):

לפני סיום ובעקבות פניות רבות, הנה הנחיות לצפיה בקטעי היו-טיוב (YouTube) המתפרסמים בגיליונות השונים – באמצעות הטלוויזיה החכמה:

  1. מוודאים שהטלפון מחובר לווי.פיי. (WiFi) שהטלוויזיה החכמה (או הממיר) מחוברים אליו.

  2. פותחים את הקישור באפליקציה. אם הקישור אינו נפתח באפליקציה יש ללחוץ על התפריט הקטן ולבחור ב-Open in youtube.

  3. ביוטיוב בוחרים בלחצן Cast (יש לו סמליל של המסך עם ווי.פיי.).

  4. בוחרים את הטלוויזיה/הממיר וצופים בהנאה.

*תרגום לעברית נמצא בגלגל שיניים המופיע בתחתית המסך בצד ימין. חפשו "כותרות" ולחצו על עברית. כשאין אופציה כזאת יש למצוא את התרגום האוטומטי, שהוא פחות טוב ונמצא לעיתים באופני גלישה שונים. למשל יש ללחוץ על התרגום לאנגלית ושוב עד שמופיע מסך התרגום האוטומטי. בכל הסרטונים קיימת האופציה הזאת.

מאחלות לכולכם סופשבוע נפלא וכיוון שעדיין חם בחוץ, אל תשכחו לשתות הרבה מים!

סיגל ושלומית, צוות המועדון.

bottom of page