top of page

מועדון מהבית - מגזין מס' 55

מועדון מהבית – מגזין מס' 55

בגיליון הפעם כולנו שחקנים. אנו פיונים המובלים על ידי גורמים שאינם תלויים בנו ואנו פועלים ומופעלים מכורח הנסיבות. גיליון "כל העולם במה וכולנו שחקנים" מציב אותנו על הבמה המרכזית של העולם, החיים והתרבות.

כל העולם במה

"כל העולם הוא

במה, כל הגברים והנשים

רק שחקנים. יש להם יציאות

ויש כניסות, וכל איש בימיו

הוא משחק שְלל תפקידים שונים"

(ויליאם שייקספיר)

"זה מאוד אינטימי עכשיו, שששששששש!"

חבר הסגל שלנו, עומר שומרוני ממליץ:

"המזורקה אופוס 17 מספר 4 ב-לה מינור היא הרביעית והאחרונה בקובץ המזורקות אופוס 17 של שופן. הוא חיבר את הקובץ בין השנים 1833 – 1832, תקופה קצרה אחרי שעזב את מולדתו פולין ועבר לצרפת. מקובל לייחס את אופייה העצוב ומלא הגעגועים למצבו של שופן באותן שנים, בהן עקב בדאגה אחרי המתרחש במולדתו (במיוחד אחרי ההתקוממות הכושלת ב- 1831 כנגד הכיבוש הרוסי). כאן מופיעה המזורקה בביצועו המרגש של הפסנתרן ולדימיר הורוביץ, שפותח את הביצוע במילים: "זה מאוד אינטימי עכשיו, ששש!!!"

ביצוע במסיכה...

המלצה נוספת של עומר שומרוני:

ההרכב הצ'כי "קולגיום 1704", בניצוחו של מנהלו המוזיקלי וצלאב לוקס (LUKS) מבצע את המוטט "בוא, ישו, בוא" מאת באך - כשכל המבצעים עוטים מסיכות! איכות הביצוע מצוינת, למרות המגבלה והמראה ההזוי. כשפורסם הסרטון ביוטיוב הופיעו לו מגוון תגובות, שנעו בין הערכה גדולה לביצוע לבין רתיעה מהרעיון לבצע יצירה מוזיקלית בצורה כזו - עם "סורדינו" ובלי שאפשר לראות הבעות פנים. זמן קצר לאחר מכן הושבתו התגובות לסרטון, והן מושבתות עד היום...

ומי שמעוניין לקבל המלצות נוספות, מוזמן להיכנס לאתר של עומר שומרוני:

איציק כהן מדבר על הכל

השחקן איציק כהן מדבר על הכל בכתבה "תיאטרון הקאמרי זה אני" | קשת 12.

לוח שידורים או VOD ?

ד"ר איתי חרל"פ: "זאת לא טלוויזיה, אלו משחקי הכס - המסע של הטלוויזיה לעבר האמנות" מתוך ארועי אתנחתא של אוניברסיטת ת"א.

כיצד מר בין חי כיום?

אחת התופעות הניצפות ביותר בשנות התשעים, היא הסיטקום הבריטי המצחיק מר בין. הדמות הזו כל כך יוצאת דופן כשהוא נקלע למצבים מביכים ויוצא מהם בצורה הקומית ביותר. את דמותו של מר בין המציא השחקן עצמו, רואן אטקינסון. הקומיקאי טוען שהוא המציא את הדמות בזמן שלמד באוניברסיטת אוקספורד, שנים רבות לפני שהחל לשחק. הוא שאב השראה מדמות בקומדיה צרפתית ישנה.

מעל 8.5 מיליון צפיות!

מחיר הבושה – מוניקה לוינסקי

בשנת 1998, אומרת מוניקה לוינסקי, "הייתי סבלנית אפסית שאיבדתי מוניטין אישי בקנה מידה עולמי כמעט באופן מיידי." כיום סוג השיימינג הציבורי המקוון שעברה הפך לקבוע. בשיחה אמיצה היא מתבוננת ב"תרבות ההשפלה "שלנו, שבה הבושה המקוונת שווה סימני דולר - ודורשת דרך אחרת. מעל 11 מיליון צפיות!

כשיפנים נוצרים שרים בעברית...

מקהלת השחר של נוצרים יפנים ידידי ישראל מופיעה בזום עם השיר של שרית חדד "כשהלב בוכה"...

מוצא האדם באפריקה?

הרצאתה של רונה שולמן "עולם אחר בזום". החל מהדקה ה-4:30.

רונה שולמן מסבירה מדוע מוצא האדם מן הקוף.

הצגה: עירם של האנשים הקטנים

מחזה המבוסס על סיפורים קצרים מאת שלום עליכם. תיאטרון אנסמבל הרצליה.

קונצרט זה מצחיק?

רגעי קונצרט מצחיקים. מעל מיליון מאה אלף צפיות.

גאונים על-אנושיים (תיעוד של אנשים יוצאי דופן) | רק אנושי

שילוב משעשע של סיפור אנושי מעניין ומדע פופולרי... 4.6 מיליון צפיות!

אחרי החורף יבוא האביב

פולחן האביב: קונצרט של התזמורת הפילהרמונית של שנגחאי שחידשה את עונת הפעילות בתום משבר הקורונה, התזמורת בחרה להתמקד באביב:

במוטיבים של פריחה, צמיחה, והתחלות חדשות. המופע הראשון שהם קיימו ברקע ההנחיות למניעת התקהלות וריחוק חברתי נקרא פשוט "פולחן האביב", והוא כולל 5 יצירות של מלחינים שחלקם מוכרים כמו למשל באך וסטרווינסקי.

יונה במעי האמנות

ד"ר בן ששון על יונה הנביא באמנות העולם במסגרת סמינר "אבות ומייסדים", השתקפות של מסורות שונות הן כתובות והן חזותיות בהרצאתה "מסעות יונה ספר יונה בתרבות ישראל ובעולם".

ההיסטוריה של הקפה

האם החיים יתאפשרו ללא קפה? האם החברה המודרנית שלנו תפסיק לתפקד אם לא נוכל לשתות את שיקוי הקפאין החם שלנו?

הסיפור שלנו מתחיל באתיופיה. ביערות הגשם ההרריים הקפה צמח במשך אלפי שנים מבלי שנודעו תכונותיו המופלאות.

איננו יודעים מתי בני האדם החלו לצרוך קפה לראשונה. אבל הסיפור הפופולרי ביותר כולל כמה עזים מאושרות... ההיסטוריה של הקפה היא היסטוריה מרתקת. כזו הקשורה לסופים מוסלמים מיסטיים, מהפכנים צרפתים, עבדים, חיילים, ואפילו פעוטות ספוגי אלכוהול.

סליחה, מה השעה?

שעונים ביולוגים, הרצאתה של ד״ר רותם פז שמסבירה על חשיבותם של שעונים ביולוגיים. החל מדקה 5 |עולם אחר.

מצעד 10 הפרסומות המוזרות בעולם

יש לא מעט פרסומות בעולם הזה וחלק מהן מאוד מאוד מוזרות (מאוד!). אספנו עבורכם את 10 הפרסומות ההזויות ביותר בעולם.

לוחמת הספינות: מיהי האישה שהעלתה עשרות אלפי מעפילים לארץ?

סיפורה המדהים של גיבורת ההעפלה לישראל עדה סרני.

בימים שלפני קום המדינה המוסד לעלייה ב', זרוע של ארגון ההגנה, ששימש כגוף המארגן מטעם הנהגת היישוב לתיאום מאמצי ההעפלה - העלייה לארץ ישראל שהייתה בלתי חוקית בעיני המנדט הבריטי. בכל רחבי אירופה פעלו סוכנים רבים של המוסד הזה והצליחו להביא לארץ אינספור יהודים, אך סיפורה של עדה סרני, ''הנסיכה האיטלקייה', הוא אולי המדהים והלא מוכר מכולם... אתם מוזמנים צפות בסרטון של עודד הרוש מבית כאן 11, שיציג בפניכם את האישה המיוחדת הזאת ואת כל הדברים המדהימים שהיא עשתה...

כאן | דיגיטל - היא יצאה לחפש אחרי אהוב ליבה שצנח מאחורי קווי האויב ונעלם, ונשארה באיטליה כדי לסייע בשילוח עשרות אלפי מעפילים לחופי הארץ. עדה סרני היא ''הנסיכה האיטלקייה' ו"הגברת המסתורית בשמלה השחורה", שסובבה על האצבע הקטנה את בכירי הממשלה האיטלקית - ואת המשטרה הבריטית.

ההתפרצות הבאה? אנחנו לא מוכנים | ביל גייטס

בשנת 2015, ביל גייטס חזה את מצבנו כיום!

בין השאר הוא אמר שהעולם נמנע מהתפרצות עולמית איומה של אבולה, הודות לאלפי עובדי בריאות חסרי אנוכיות - בנוסף, בכנות, תודות למזל טוב מאוד. בדיעבד, אנו יודעים מה היינו צריכים לעשות טוב יותר. אז זה הזמן, מציע ביל גייטס להוציא לפועל את כל הרעיונות הטובים שלנו, החל מתכנון תרחישים ועד מחקר חיסונים ועד הכשרה של עובדי בריאות על מנת שהעולם יהיה מוכן להתפרצות מגיפה. כמו שהוא אומר, "אין צורך להיכנס לפאניקה ... אבל אנחנו צריכים לצאת לדרך" ולא יצאנו... כ32 מיליון צפיות

10 אפקטים שלא נעשו במחשב

לא כל אפקט מדהים שאתם רואים בקולנוע נעשה במחשב. לפעמים מדובר בטריק קולנועי ישן, אבל יעיל. אז אספנו בשבילכם 10 אפקטים שאולי חשבתם שנעשו במחשב, אבל הם לא.

10 אפקטים שכן נעשו במחשב

אחרי שהצגנו לכם 10 אפקטים מדהימים שנוצרו ללא כל שימוש במחשב, הגיע הזמן שתכירו 10 אפקטים מדהימים שכן נוצרו במחשב, אבל בכלל לא שמתם לב אליהם.

מדוע ההיסטוריה אינה יכולה ללמד אותנו שיעורים ?| פרופ' סטיב מייסון

האם ההיסטוריה יכולה ללמד אותנו לקח? לפי דעתו של פרופ' מייסון, הרעיון שההיסטוריה מלמדת שיעורים נשען על בלבול בין היסטוריה למשהו אחר לגמרי: מסורת. מה ההבדל?

סטיב מייסון הוא פרופסור לדתות ותרבויות ים תיכוניות עתיקות באוניברסיטת כרונינגן. את רוב הקריירה שלו בילה בהכרת היסטוריה עתיקה. מאז 2015 הוא חוקר ומלמד תרבויות ים תיכוניות עתיקות. ספריו האחרונים הם על המלחמה היהודית-רומאית (66 לספירה) ושיטות בחקר ההיסטוריה העתיקה. הרצאה זו ניתנה באירוע TED.

חדרים נסתרים ורעיונות יוצאי דופן בבתים, גם הבית שלנו הוא משחק...

איך נראה בית שבו הברז במטבח מכין קפה, המקרר מוביל לחדר נסתר או הכלב חי בבית שנבנה מתחת למדרגות או פשוט יוצא מה... ארון? אתם מוזמנים לצפות. כ-8 וחצי מיליון צפיות.

הופעה מול קהל - הרצאה וסדנה חווייתית | מישל שטיין טיר באוניברסיטת בר אילן

הרצאתה של מישל שטיין טיר מבית הספר לתקשורת מתוך "מדע על הבר", סדרת הרצאות בנושאי מדע פופולרי. ההרצאה התקיימה ב-26 בפברואר 2019 באוניברסיטת בר-אילן. במהלך החיים אנו נפגשים לא פעם בהזדמנויות להתקדמות בארגון שבו אנו עובדים וגם מחוצה לו, ולא תמיד בטוחים מהי הדרך הטובה והיעילה ביותר להעביר את המסר שלנו. איך מחזקים את "שריר האומץ"? ואיך אומרים 'כן' להזדמנויות? הרצאתה של מישל שטיין טיר, מומחית לרטוריקה פוליטית וחוקרת תקשורת, עוסקת בהבדלים שקיימים בין המינים בכל הנוגע להופעה מול קהל במטרה לפתח מודעות לתבניות התנהגות, שלנו ושל השותפים שלנו לתהליכי התקשורת. בערב התקיימה גם סדנה מעשית שהעניקה למשתתפים כלים יישומים לשדרוג היכולות הרטוריות שלהם ולחיזוק העוצמות הפנימיות שלהם. שטיין טיר, מרצה בבית הספר לתקשורת בבר-אילן ובמוסדות אקדמיים נוספים, פיתחה את תיאוריית ספקטרום האינטליגנציות הרטוריות, לזיהוי תבניות התנהגות רטוריות-קוגניטיביות. היא ייסדה את אקדמיית She Speakers המסמיכה נשים באמנות הרטוריקה וההופעה מול קהל ומצלמה. והיא שותפה מייסדת ב-Supersona, המעודדת נשים להופיע ולהשמיע את קולן באומץ על כל במות החיים.

גם בפילהרמונית שלנו מקיימים קונצרטים ללא קהל...

התזמורת הפילהרמונית עם להב שני, מנצח.

צ'ייקובסקי: סימפוניה מס' 4. הקונצרט הוקלט בהיכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, אולם הקונצרטים ע"ש לואי, ללא קהל.

תשובות מוזרות למבחן הפסיכופת, | ג'ון רונסון

האם יש קו סופי המפריד בין מטורף לשפוי? בהעברת מסר מסמר שיער, ג'ון רונסון, מחבר מבחן הפסיכופת, מאיר את האזורים האפורים בין השניים. מעל 21.6 מיליון צפיות.

יוג'ה וואנג – ילדת פלא

יוג'ה וואנג מנגנת את מארש תורכי של מוצרט. מעל מיליון צפיות!

מילדת פלא לוונדר וומן. כיצד התפתחה מילדת פלא בגיל 9 לאשת פלא בגיל 33. רשימת היצירות שמנגנת מופיעה בתחתית המסך

הסיפור המפתיע על גילוי ה-DNA

פרופ' ג'וני גרשוני, מתוך אירועי אתנחתא באוניברסיטת תל אביב.

הגילוי המרעיש שב-DNA מצוי כל המידע התורשתי פורסם בסוף מלחמת העולם השנייה בכתביו של המדען אוסוולד אברי. רבים האמינו שגילוי פורץ דרך זה אמור לזכות את בעליו בכבוד המדעי הרם ביותר - פרס הנובל, אך מסתבר שהוא מעולם לא זכה לכך. פרופ' ג'וני גרשוני מספר את סיפור גילוי ה-DNA וחושף מדענים נוספים מתחום הביולוגיה המולקולרית שהודרו, בצדק או שלא, מהטקס המיוחל.

בתוך מוחו של דחיין אמן | טים אורבן

טים אורבן יודע שדחיינות אינה הגיונית, אבל הוא מעולם לא הצליח להתנער מההרגל לחכות לרגע האחרון כדי לעשות דברים. בהרצאה הזו אורבן לוקח אותנו למסע דרך תנועות יוטיוב, חורי ארנבים בוויקיפדיה והתקפי בהייה מהחלון - ומעודד אותנו לחשוב יותר טוב על מה אנחנו באמת מתמהמהים לפני שתם לנו הזמן. מעל 33 מיליון צפיות.

'סידורים אחרונים' בבית הלבן

יורם שוייצר מה-INSS על חיסול מס' 2 באל קאעידה בטהרן.

מפגש זום בחסות יד בן צבי:

מגילת פירנצה: מסע מצויר של עולה רגל יהודי מימי הביניים

ערב השקה לרגל צאת ספרה של רחל צרפתי בהוצאת יד יצחק בן־צבי ומוזיאון ישראל

ברכות:

פרופ' עידו ברונו | מנכ"ל מוזיאון ישראל

יעקב יניב | מנכ"ל יד יצחק בן צבי

יו"ר: פרופ' שלום צבר

על הסיפור המכונן הגלילי, עלייתו ושקיעתו | פרופ' אלחנן ריינר

ציורי הר הבית בתעודות עולי רגל מוסלמיים | פרופ' רחל מילשטיין

מראה המקומות הקדושים בעיני עולי רגל אורתודוכסים במאות ה־17 וה־18 | פרופ' ריכב (בוני) רובין

'מראה מקום' – שפתו הצורנית של מצייר המגילה | ד"ר רחל צרפתי

בלא תשלום | בהרשמה מראש > 02-5398855, act.ybz.org.il | rishum@ybz.org.il

יותר פשוט בקישורית המצורפת:

ולקינוח שירו של נתן זך ז"ל

איך זה שכוכב אחד לבד מעז.

איך הוא מעז, למען השם.

כוכב אחד לבד.

אני לא הייתי מעז.

ואני, בעצם, לא לבד.

(נתן זך ז"ל)

איך זה שכוכב אחד מעז - לחן: מתי כספי, מילים: נתן זך, עיבוד: שחר גנני

ערב הגאלה 2018 של מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח בראשות ירון גוטפריד במוזיאון תל אביב. תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית' ונגני הג'אז אינסטיטיוט, מנצח - ירון גוטפריד.

סופשבוע נפלא, חורף בריא ושבת של שלום!

bottom of page